I N S P I R A T I O N ♥

 
 
 
Denna tjejen gör mig målös. Har följt Eva Roemaat Youtube-kanal ett bra tag nu och jag tycker denna video visar hennes otroliga talang, eller gåva skulle jag kalla, det rätt så bra. Detta är en av de vackraste videorna jag har sett tror jag. Man får se alla hennes hästar här; lilla busiga shetlandsponnyn Flip som hon tricktränar med, Haflingern Shilas som är hennes helt egna och den man får se mest av nästan, flugskimmel Sammie om jag vet att hon rider och så men man hör inte lika ofta om honom & sen brunskäcken Pacha som är hennes mammas häst men som jag vet att hon tricktränar med ibland. Men wow säger jag bara! Hennes band som hon har till alla sina hästar är inte något man ser varje dag i hästvärlden tycker jag. Jag tycker det är allt för sällan man faktiskt ser riktigt starka band mellan ägaren och hästen. Man ser hur mycket hästarna trivs, och man ser hur mycket hästarna litar på henne och tycker om henne och jag menar hon tvingar ju inte fram någonting från sina hästar utan om hästarna inte skulle vilja göra något har dem ju den friheten. Man ser att hästarna nästan aldrig tvekar eftersom de litar på henne så mycket, klart att dem kan busa till det och då vågar hon ju även visa det i en video. Sen låter hon sina hästar vara hästar vara hästar ändå, låter dem ha roligt och springa runt henne och bocka runt, hon begär inte för mycket av dem helt enkelt utan låter dem fortfarande ha roligt. Hon är förmodligen min allra största idol inom ridsporten just eftersom hon är sjukt duktig både på hästryggen och med hästar annars i allmänhet. Sen är hon SJUKT duktig på att filma/fota och på att redigera videos så alla hennes videos är riktiga mästerverk tycker jag, sen har hon ju en del som är mindre redigerade än andra men videon här över visar tydligt hur duktig hon är. Jag tycker absolut att ni borde kolla upp hennes Youtube kanal, det finns inte en video där som ni kommer ångra att ni sett. Hon har väldigt många olika sorters videor, vissa jätte vackra och super fint redigerade videos, vissa bara helt vanliga oredigerade, bloopers, tips, ja allt möjligt helt enkelt. Men jag tycker att ni ska kolla in hennes kanal, ABSOLUT! Hon är sjukt inspirerande och en helt fantastiskt person. 
Det är sånt här som inspirerar mig. Att folk kan få sin hästar att göra samma sak med jätte starka metallbett i munnen och piskor och sporrar imponerar inte riktigt på mig. Nej det som jag tycker är imponerande är bandet folk har till sin hästar.
 
Det är sånt som hon gör som jag vill hålla på med i framtiden. Mitt mål med ridningen är inte att kunna få en häst och hoppa en 140cm bana genom att jag piskar på den med ett spö på en tävligen. Don't get me wrong: det är inget större fel med spön om man använder dem på rätt sätt. Min poäng är mer att det känns som att ridning mest handlar om vem som kan få sin ponny att hoppa högst och komma snabbast runt en bana. Ni får gärna tycka att detta är meningen med ridning, det gör mig inget och det är eran åsikt. Men skulle jag skaffa en häst när jag blir äldre skulle jag utan tvekan vilja hålla på med NH, trickträna den och lära hästen att kunna ridas utan utrustning. Wow, vad häftigt det hade varit! Så fort jag för möjlighet ska jag försöka lära någon häst detta. Klart att det kanske skulle kunna gå med Major, men jag är mer osäker på om man skulle kunna lära honom det eftersom han är rätt så gammal ändå. Men jag ska i alla fall försöka börja göra så att han blir mer lyhörd på min vikt och benen både för att svänga och stanna. Då kan jag ju komma en liten bit på vägen i alla fall. Men får jag en medryttarhäst eller så ska jag absolut försöka träna lite sånt här med den, både trickträning och att ridas utan utrustning. Och jag vet mycket väl om att det inte bara är att ta av sadeln och tränset och bara sätta på en halsring och POFF så går allt perfekt utan jag vet att man måste lägga ner MASSOR jobb. Nej, jag vet mycket väl om hur svårt det är att rida på det här sättet och jag vet hur mycket man måste lita på hästen och hur mycket hästen måste lite på en tillbaka. Så det kommer väl ta ett bra tag innan jag själv kan göra detta. Men man kan ju alltid drömma. Men sen har ju inte jag ridit så länge heller, så jag själv som ryttare har ju mycket, mycket, mycket att förbättra hos mig själv och det är jag väl medveten om. Men jag ska försöka träna upp min sits, min balans och bara bli bättre och bättre och jag hoppas att jag en dag kan vara åtminstone hälften så bra som Eva är, för att vara det är ju inte särskilt dåligt heller.
 
 
Oj, det här inlägget blev visst väldigt långt. Haha! Men kände för att skriva av mig lite. 
För lite lägesupdate i inlägget ska jag i alla fall ut till Major imorgon. Ridhuset är bokat så jag får rida ute på ridbanan igen. Hoppas på en glad häst som inte bockar lika mycket som förra gången. ;) Ska i alla fall försöka att köra lite arbete med till stor del rätt långa tyglar och istället fokusera på att han kan svänga och stanna med till största det skänkel och vikthjälp.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: