Do vegans HATE non vegans?

 
Emily (aka BiteSizeVegan @ youtube) är nog en av de bästa människorna som finns helt ärligt. Hennes videos är verkligen helt fantastiska och hon är verkligen en grymt inspirerande person. Hon tar tag i faktan kring massa olika problem, länkar tydligt all fakta och berättar verkligen klart och tydligt allting och kan få in humor i det också. Tror aldrig jag sett någon som jag kan hålla med om varenda ord som den säger. Hela denna video är som om någon har kopierat mina tankar. Om ni lyssnar speciellt från ungefär 1:50 till 3:45 så är det som att beskriva exakt hur jag känner. Den där hopplösheten och känslan av total maktlöshet som tar över hela själen när man överväldigas av det enorma lidandet som 100 tals MILJARDER genomlider varenda år. Att veta om hur vi dödar djur, planeten och i slutändan oss själva på så många olika sätt är överväldigande för mig att bära på mina egna axlar. Detta kommer ofta ut i ilska, vilket i slutändan oftast inte hjälper. 
 
Men jag vill att folk som inte förstår sig på mig och folk som reagerar på liknande sätt ska veta en sak: Våran ilska kommer inte ifrån att vi vill skada någon annan. Min mening är aldrig att göra någon annan upprörd, utan ibland kan ett desperat rop på hjälp när man är överväldigad av maktlöshet komma fram i form av ilska. Men i grund och botten handlar det om att jag bryr mig. Jag orkar faktiskt bryr mig om de miljarder djur som dödas varje år för att mätta våra magar, jag bryr mig om djur som används för våran egen njutnings skull, jag bryr mig om att vi besprutar och förgiftar allt i våran omgivning och tar död på planeten. För där blandar man inte in "mitt personliga val", NEJ! Inte när någon annan kommer till skada. För i slutändan dör du också på kuppen, min vän. Vare sig du tror på det eller ej.
 
I grund och botten handlar det ju om det upfuckade systemet där vi är helt oinformerade och lärs in att tro att detta är okej och normalt. Men det är just därför jag inte kan personligen hata alla som inte är veganer, långt ifrån. För jag har ju också stått där, oinformerad och ovetande om hur världen faktiskt ser ut. Jag kan ju inte skylla på någon för att vara på samma ställe som jag var för bara två och ett halvt år sen ungefär. 
En människa som dock kan få all fakta visat rakt framför sig och fortfarande tycker det är helt okej att bidra till att behandla djur, planeten och oss själva på det här sättet kan jag dock säga att jag nog helst avlägsnar mig ifrån. Jag vet att alla inte blir veganer, inte ens med fakta, och jag vet att det inte är lätt att bara byta livsstil helt plötsligt. Världen är ju inte vegan-anpassad direkt. Det kan jag acceptera. Inte stödja, men acceptera. Sen måste man ju inte göra hela förändringen över en natt, utan att göra en liten skillnad kommer alltid att vara något åtminstone. Att dock låtsas som att problemet inte finns, att djur inte har känslor, att komma med bortförklaringar eller elaka kommentarer. Det jag försöker och vill göra är att göra skillnad, även om jag ibland måste bli bättre på att inse mina begränsningar och inse att jag inte kan rädda allt och alla. Men jag kan göra något, och ibland får det vara tillräckligt.
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: