Hästens form #1

Nu tänkte jag äntligen ta och skriva lite om de här med hästens form, något jag velat göra hur länge som helst och har jobbat med detta inlägg ett tag nu. För detta är något jag själv tycker har gått riktigt snett någonstans på vägen precis som med mycket annat i hästvärlden idag. Det är ännu ett tydligt exempel på det här med att man går efter traditioner och helt enkelt "gör som man alltid gjort". Därför blir det lätt att man inte lägger några djupare tankar kring det. Precis som mycket annat så menar folk oftast väl men har helt enkelt inte kunskapen till att veta om vad som är rätt och fel.
Jag är ingen expert kring ämnet och rent praktiskt är jag urusel helt ärligt. Skulle inte kunna påstå något annat. Jag har trott vid flera tillfällen att jag fått en häst att gå korrekt men ju mer jag lärt mig desto mer inser hur långt därifrån jag har varit. Så visst, praktiskt är jag inte någon expert på långa vägar. Jag vet inte varenda liten detalj så ni får helt enkelt inte ta allt för allvarligt bara. Jag skriver ur min synvinkel och utifrån det jag vet, men jag säger inte att jag vet allt som är rätt. Och jag kan långt ifrån allt trots att jag strävar efter att lära mig så mycket jag kan.
Eftersom det finns så mycket att skriva om detta så har jag valt att göra det lite mer till en serie inlägg helt enkelt. Det här första inlägget kommer bli lite mer grundläggande fakta men såklart blir det lite av mina egna åsikter som vanligt. Okej, men då kör vi då!
 
 
Det här med hästens form är nog ett begrepp som lätt rör till det i huvudet på en. Jag menar så många begrepp som det finns att hålla reda på - i form, på tygeln, samling, vinklat bäcken, bakom lod, på lodplan, bakom hand, höjer ryggen, trampa in bakbenen, skjutkraft, bärkraft, framtung, förböjd, ja listan på begrepp går att göras lång. Det blir mycket dubbelmoral i det hela när man får höra en sak teoretiskt men det visuella man ser är oftast totala motsatsen. Inte konstigt att folk blir förvirrade och att det så lätt blir fel.
 
Det första man kan försöka reda ut är ju just varför vi strävar efter att hästen ska arbeta korrekt eller i form, på tygeln eller vad man nu väljer att kalla det. Personligen gillar jag verkligen inte begreppet "på tygeln", men mer om det senare. Innan man börjar med NÅGOT annat ska man fundera över varför man egentligen vill få hästen i form. De två anledningarna som oftast nämns är: att hästen ska höja ryggen & att den ska förflytta sin vikt bakåt.
Varför vill man då dessa två saker? Jo, för att hästen är ju faktiskt inte gjord för att ha en ryttare på ryggen. Hur lätt det en är att tro det med tanke på hur hästvärlden ser ut idag så är de inte födda med ryttare på ryggen. De är inte byggda för att bära något mer än sin egen vikt så när vi hoppar upp på ryggen stör vi ju den naturliga balansen. Hos en omusklad häst så sätter vi ju oss i princip rakt på ryggraden och därför brukar man då säga att man ska bygga upp muskler på hästen genom att den ska höja och börja arbeta med ryggen. Anledningen till att man vill att hästen ska förflytta sin vikt bakåt är även där på grund av att vi rubbar den naturliga balansen. En häst utan ryttare lägger ungefär 60% av sin vikt på framdelen. När vi ryttare hoppar upp blir det ofta betydligt mer procent som hamnar på framkärran och då på bogen. 
Bakbenen som då är mycket bättre stötdämpare och bättre anpassade för att bära vikt får i detta fallet knappt bära någon vikt alls, medan frambenen som inte alls är lika bra byggda för att bära så mycket vikt, tar istället då skada av detta. Men vi har väldigt tur, för dessa två saker går hand i hand rätt bra. Toppen eller hur? 
 
Så det man då vill är att hästen ska lägga sin vikt bakåt istället för framåt, alltså genom att vinkla bäckenet, "sätta sig på bakbenen" eller trampa in dem eller vad man nu väljer att säga och genom det då höja ryggen med hjälp av magmusklerna. Detta är då inget man kan uppnå bara över en dag eller så utan hästen måste, precis som om vi ska bygga upp muskler för något, tränas upp stegvis för att ha ork och muskler att orka bära sig själv korrekt. För det krävs otroligt mycket mer ansträngning för en häst att bära sig korrekt än att krypa bakom lod och lägga all vikt på bogen. Och en häst som inte haft tid att bli korrekt musklad kommer ju inte klara av att bära sig korrekt.
För många känns det säkert som jag har lämnat en viktig detalj ute nu. MEN HALLÅ, HUVUDET DÅ? Det har du väl glömt? Det är en rätt vanlig uppfattning att formen har någonting med huvudet på hästen att göra och att det är en viss position och välvning av halsen som visar att hästen går korrekt. Och folk verkar gilla att bara fokusera på vart huvudet är någonstans vilket blir väldigt inkorrekt på många sätt. Just för att man börjar i fel ände av hästen om man börjar med att fokusera på huvudet och att försöka med att få ner huvudet med hjälp av tygeln. Jag har nu valt att helt ta bort faktumet vart huvudet ska vara någonstans då jag tycker det är väldigt orelevant i sammanhanget egentligen och jag tror även personligen att hästen mår bättre om den har friheten att själv välja vart den är mest bekväm med att placera huvudet. Tänker man bara på att huvudet ska placerar på en viss plats i slutändan blir det lätt att bara tänka på det och tillslut blir det lätt att man blir frustrerad när hästen aldrig kröker på nacken och tänker att man ska hjälpa den lite på traven, men det är där det blir så fel.
Det finns såklart många som strävar efter att huvudet ska vara i rätt position och man pratar till exempel om det här med "på lodplanet", vilket jag skrev ett grymt felaktigt inlägg om för något år sen som nu då är raderat, men grejen är att om bakbenen och ryggen ändå inte arbetar så spelar det ju inte den minsta roll om hästen har huvudet placerat "på lodplan" eller inte. Förstår ni hur jag menar med det?
Det är väl lite på grund av detta jag tycker att begreppet "på tygeln" blir väldigt missvisande, för redan i namnet känns det som att man utgår ifrån att det är tygeln som gör att hästen arbetar korrekt.
 
 
 
 
Om vi tittar på denna bild av ett hästskelett tycker jag själv det blir mycket lättare att se just varför man inte kan börja i fel ände. Om vi först tar en titt på bäckenet så tycker jag man ser väldigt tydligt hur det hänger ihop med ryggen. Om vi tänker att vi vinklar bäckenet så ser man ganska tydligt vad det ger för effekt på ryggen. Samtidigt går det ganska snabbt att se varför man inte kan börja framifrån, för jag ser här inget sätt som att få ner huvudet skulle ge någon effekt på bakbenen. Jag ser dock att det är rätt logiskt att om man skulle pressa ner huvudet på hästen skulle vikten hamna på bogen. 
 
Det blir så himla förvirrande på många sätt då man får höra hur formen börjar bakifrån men samtidigt för man höra hur man ska hålla mer kontakt i tygeln eller får höra något annat sätt att placera huvudet för att hästen ska gå i form. Är hästen svår att placera huvudet på sätter man istälet dit en hjälptygel i hopp om att det ska hjälpa hästen. Men även där glömmer vi att vi börjar i fel ände.
Ett uttryck jag ofta fått höra är just det här med att "om formen är äkta ska man lika gärna ska kunna släppa allt stöd i hästens mun och då ska hästen gå kvar precis likadant", vilket är väldigt sant och klokt just för att det förklarar att tygeln inte har med hästens form att göra. Och samtidigt har jag blivit tillsagd att inte släppa stödet i tygeln för att hästen då skulle tappa formen. Men var i det nyss ett tydligt tecken på att formen var äkta om man kan släppa stödet på tygeln? Detta är ju inget annat än förvirrande från alla håll och kanter.
 
Jag är personligen inte särskilt mycket för ridning med konstant stöd i tyglarna (stöd och kontakt är två olika saker) av flera anledningar. Både på grund av att det oftast används för att "ha kontroll" och kontroll är något jag inte gillar när det kommer till hantering av djur, men även på grund av att det är så lätt att hästen tar skada på olika sätt. Det blir så himla lätt att göra fel helt enkelt. Det här är min personliga åsikt och jag menar inte att alla måste tycka likadant, verkligen inte. Men även här tycker jag att det ger ännu en anledning för: om att hästen går i en korrekt form ändå inte har något att göra med stödet på tygeln så ser jag då själv ingen anledning till att behöva rida med konstant stöd för den anledningen. Visst är det väl inte enda anledningen till att man rider på detta sätt men ursäkten att det är för att hästen ska gå i form funkar inte riktigt längre här i alla fall. För faktum är att det väldigt ofta blir tvärt om, rider man med massa stöd i tygeln blir det tyvärr väldigt lätt fel och det är väldigt lätt få fram en forcerad "form" där man genom välvningen på hästens hals lätt luras med att man är i sista stadiet i hästens formgivning. 
Börjar du med att få ner huvudet på hästen kommer du inte få en häst som bär sig själv korrekt utan det kommer med största sannolikhet sluta med att hästen lägger sig i handen och då lägger sig på bogen. Vi blir alltså helt utan några aktiverade bakben eller någon arbetande rygg vilket är det vi egentligen strävar efter. Vi tror att vi hjälper hästen i detta fall men faktum är att vi bara göra det enklare oss att göra fel.
 
 
 
Här är två bilder jag hittade på just det jag skrivit om innan, här har man fokuserat på att få ner huvudet på hästen för mycket vilket resulterat i hästar som på grund av smärtan i munnen kröker på nacken och då lägger sig på bogen. Och det är ju lätt att stirra sig blind på huvudet och tro att bara för att de kröker på nacken går de rätt. Detta är en rätt vanlig syn så det var inte svårt att hitta dessa bilder. Ett annat exempel på detta är dessa bilder på mig och Fille.
Och det blir just när alla fokuserar så mycket på huvudet är det klart att folk som är nya i hästvärlden då antar att det är vart huvudet placeras som spelar roll och att ju mer hästen kröker på nacke desto bättre är det. Jag kan säga att jag själv har varit i den situationen, jag har också trott att det som spelade roll var att hästen krökte på nacken och har själv suttit där och hållt så mycket i hästarnas munnar att de tillslut gett upp och gett efter för trycket. Visst var jag jätte stolt över det då men idag vill jag mest spy av att tänka på det. Men när man tänker efter på det är det inte så konstigt att jag trodde detta när allt jag sett att man fokuserade på var att få ner huvudet på hästen.
 
Det verkar ha blivit något konstigt missförstånd att det är genom fysisk styrka vi ska få fram en korrekt form hos hästen men jag har själv upplevt det som så att hästarna går bättre när man ger de mer frihet att röra sig naturligt och man faktiskt gör sig förstådd för hästen om det man vill. Det är rätt typiskt idag att man hellre väljer att ta genvägen för att lura ögat att det ser bra ut istället för att lägga ner det där lilla extra arbetet och faktiskt kunna kommunicera med hästen. Varför föredrar vi att bara dra och slita fram det resultat vi vill ha istället för att göra oss förstådda? Det är väl ändå hästen som ska kunna bära sig själv, inte du som ska bära hästen med dina händer?
 
 
 
 
Det finns så otroligt mycket mer att skriva kring allt detta men jag får vänta till nästa inlägg. Tack till er som orkat läsa om ni ens är några. Vill även tillägga att jag inte äger några av bilderna i detta inlägg.
Kommentarer
Molly

Mycket bra skrivet! Åter igen älskar jag att du har tagit reda på så mycket fakta och förklarar varför (med betoning på varför) det inte är bra. Kom att tänka på ett klipp jag såg för ett tag sedan och det skulle vara intressant att höra din åsikt om det: https://www.youtube.com/watch?v=BQ0uB0yxbAg

Jag personligen tycker det som tas upp i klippet är rätt logiskt och jag gillar metoden. Inget tvång utan det bygger mer på tidigare kunskaper som hästen lär sig att koppla ihop lite i taget. Men som sagt, skulle vara intressant att höra vad du har att säga!:)

Svar: Har ju varit lite inaktiv så sorry för det sena svaret. ;) Läste kommentaren på en gång men hann inte med att svara för än nu. Men blev otroligt glad för dina kommentarer som vanligt. Ett av klippen har jag faktiskt redan sett men självklart kan jag göra ett inlägg där jag säger vad jag tycker om dem. Jätte roligt att få förslag om vad man ska skriva om, så tack och tack!
Sofia Krantz

Datum: 2014-07-05 Klockan: 12:51:54 Blogg/hemsida: http://nordwest.blogg.se
Molly

PS. Kom även på ett till klipp som jag tycker make sense: https://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

Du kanske har ett sånt inlägg på gång eftersom du skriver en serie, men annars skulle det vara intressant att se dig ta upp detta i ett inlägg!:)

Datum: 2014-07-05 Klockan: 13:06:02
Horsesbystewart

Riktigt bra inlägg!

Svar: Taaack! :D
Sofia Krantz


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: