Funderingar från en som är förbryllad

Har blivit rätt mycket långa inlägg nu på senaste och ber om ursäkt för att jag är bitter och negativ och klagar på allt som har med hästar och ridsport att göra just nu. Men just nu har jag bara några funderingar. Ska göra mitt yttersta för att inte låta arg och elak som jag lätt gör i sånna här inlägg när jag är upprörd. Men nu är jag mest förbryllad och rätt förvirrad. 
 
Häromdagen snubblade jag förbi lite videos från olika världscup tävlingar, inte för att leta fel hos varje ekipage utan jag kollade bara runt. Ganska snabbt märkte jag saker som verkade vara trender som jag inte riktigt förstår helt och hållet faktiskt och det är lite det jag tänkte skriva om. Min mening är inte att klanka ner på ryttarna utan jag har bara lite funderingar som sagt. Jag är övertygad om att de flesta av ryttarna vill sina hästar väl. Jag hatar inte varenda person som tävlar utan jag sätter mig i så fall emot om det utförs på ett felaktigt sätt som skadar hästen. Och det är ju inte bara i tävlingssammanhang sånt här förekommer så just faktumet att dessa människor tävlar på elitnivå är egentligen rätt orelevant.
 
- - - - - - - - - - - - - - 
 
Vi kan väl börja med mina dressyrfunderingar.
Något som jag själv ser lite väl ofta i just dressyrsammanhang är en såkallad passaktiv skritt. Bilden under är ett rätt tydligt exempel på hur det kan se ut. Skritten är alltså inte helt ren som ni ser. Det känns konstigt att det är så himla vanligt och att ingen lägger märke till det utan att de går att få höga poäng ändå. Nu är inte jag påläst alls på TR men borde inte att gångarterna är rena vara en ganska viktig punkt?
Oftast går hästen i en passaktig skritt på grund av utebliven bröstkorgsrotation. Sitter man och konstant håller om med skänklarna till exempel så kan hästen inte rotera sin bröstkorg ordentligt vilket den gör för att ge plats åt bakbenen. Hindrar du hästen från att rotera bröstkorgen så kan den alltså inte röra sig helt normalt vilket kan resultera i följande:
 
 
Det är lite chockerande att det är ganska vanligt att se ändå. Mycket märkligt.
Då hoppas man ju gärna att de andra gångarterna oftast är rena, men tydligen var det fel. För jag hittade även en del fyrtaktig trav. Ska inte trav vara tvåtaktig eller har jag missat något? Här ser ni ett tydligt exempel på fyrtaktig trav:
 
 
Passagen var även intressant att se. Mycket av det jag såg var mest spänt bensprattel tycker jag. Och det går ju att få till något som liknar passage genom att bara stressa upp hästen till exempel men det blir ju inte riktigt passage då utan överlinjen måste ju arbeta också. Det är ju tråkigt att man inte kan få se någon avslappnad och fin passage. 
 
Sen har vi även galoppoiruetter och så vitt jag vet ska en korrekt galoppiruett vara tre-taktig. Men jag behövde inte kämpa för att ta följande skärmdump. 
 
 
Det var mina dressyr funderingar. Jag tycker det bara är så konstigt för är inte att gångarterna ska vara taktrena och att hästen ska få röra sig fritt och naturligt en del av grunderna ändå. Mycket märkligt det här. Visst gör alla misstag men som sagt, jag undrar bara om jag är helt ute och cyklar eller hur det nu är. 
 
Sen kollade jag på lite hoppning och alldeles för mycket såg ut såhär:
 
 
 
 
 
 
Synliga ögonvitor, panikslagna blickar, vidgade näsborrar och gapande munnar (åtminstone försöker hästarna men läderremmarna verkar hos de flesta sitta ivägen) är det jag ser. Är det såhär harmonisk och fin ridning ska se ut? Inte från min synvinkel i alla fall. Även detta var inget jag kämpade med att hitta utan jag hade kunnat ha med ett bra par fler bilder. Men det är i alla fall konstigt för mig att det här är det som visas på de allra högsta klasserna i hoppning. Dessa ryttare räknas som de bästa i världen och visst är dem väl duktiga på sitt men jag tycker ansiktuttrycken på hästarna säger något annat om den här saken. 
 
En annan sak jag reagerade på, detta var dock ingen trend, var betslingen på hästen på bilden under.
 
Bilden är rätt suddig men i alla fall så rids denna häst på kandar. Vanligtvis rider man ju med två separata tyglar till dessa två bett men denna ryttare har satt ett delta i båda betten. Det är för mig en självklarhet att man inte gör.
För er som nu inte vet hur det är med detta så kan jag kortfatta det hela lite. De två olika betten ger helt olika signaler. Bridongbettet har en kortande effekt medans kandarstången har en längande effekt och ger tryck i nacken. Därför ska du för det första aldrig rida med konstant stöd i den tygeln. Sätter du nu in ett delta så kommer det ju leda til att varje gång du tar i tygeln får hästen signalen att korta och länga halsen på samma gång. Förstår ni då problemet? Lagom förvirrande för hästen och inget jag direkt skulle rekomendera till någon som vill göra sig förstådd. Vill man däremot förvirra hästen så funkar detta säkert toppen. 
 
Sist men inte minst vill jag ta upp en till sak som är alldeles för vanligt. Det är det här med att de flesta är VÄLDIGT, VÄLDIGT hårdhänta när dem "klappar" hästen på halsen. Det förstår jag mig verkligen inte på. Hela det här med att klappa hästen har jag varit lite skeptisk till på senaste tiden. Jag klappade också hästar på halsen som beröm ett tag men när jag började tänka djupare på det så slutade jag med det gradvis. Jag menar jag hade mycket hellre velat att någon bara klappade försiktig på mig med handflatan än att någon bankande med handen så hårt dem kunde. Och så hårt som vissa ryttare slår när dem ska klappa sin hästar efter en bra runda har jag svårt att tro att hästen uppfattar positivt. För enligt mig är det att slå hästen, inte att ge den beröm. Jag menar självklart inte att det är att du skadar hästen om du klappar den utan jag menar bara att många gör det alldeles för hårt vilket jag är rätt skeptisk till att hästen uppfattar som positivt. 
 
Jag har även en till sak men jag skriver det i ett separat inlägg istället. Antar att få orkade läsa detta, haha. 
Kommentarer
EBBA LAGERSTRÖM

Jag orkade läsa det i alla fall, vilket var över ovanligheten. Ville bara säga att jag i alla fall helt håller med dig. Att detta kallas elit ryttare är ganska konstigt. Med tanke på att dom har 30 kilo hjälptyglar och utrustning på hästarna, som inte ska behövas, kan dom ju inte rida så jätte bra. Ingen kan väl säga att dom rider dåligt rent ut sagt, för helt klart har dom ju koll & det är ju väldigt mycket svårare än vad man tror. Men det är inte meningen att ögonen ska vara panikslagna och munnarna öppna, eller öppna & öppna, dom kan ju knappt öppna dom.

Jag såg en elit ryttare som red sin häst på hackmore, mycket bättre syn för ögat måste jag påstå.

Sen det med dressyren tycker jag nästan är ännu mera konstigt. Rena gångarter är väl A&O i dressyr, annars har nog jag missuppfattat dressyren också.
Kramisar! <3

Datum: 2014-05-26 Klockan: 19:21:56 Blogg/hemsida: http://ebbalagerstrom.horseworld.se
Molly

Till att börja med märker man direkt att du vet vad du pratar om och jag gillar att du har tagit reda på bakomliggande fakta. Har läst alldeles för många av dessa inlägg skrivna av personer som egentligen inte vet vad de pratar om, man får en känsla av att de bara vill klanka ner på andra för att själv framstå som bättre.

Sen om hela inlägget finns det inte så mycket att tillägga, du har tagit upp allt. Trist att domarna som borde ta med all sorts irritation från hästens sida inte gör det utan låter det vara. Mycket ser man ju dock inte pga alla dessa remmar :/ På ett sätt kan man ju förstå att ryttaren vill korta upp hästen mellan hindren men det är ingen ursäkt. Har sett några hoppekipage som rider riktigt avslappnat och fint mellan hindren så det borde ju fungera för alla.

Svar: Tack så sjukt mycket för din kloka och fina kommentar! :) Blir verkligen superglad.
Och precis som du säger, visst förstår jag att dem vill korta upp hästen men det går ju att göra på ett sätt som hästen inte lider av. Och det finns självklart en del som rider riktigt harmoniskt och fint så det är ju just därför detta känns så onödigt när man kan göra det på ett bättre sätt.
Hästens behov och uttryck borde vara en större del av det domarna bedömer tycker jag faktiskt.
Sofia Krantz

Datum: 2014-05-26 Klockan: 21:00:36 Blogg/hemsida: http://nordwest.blogg.se
EMILIA

Jag förstår dina tankar och synpunkter men även till viss del vill jag försvara lite.. Alltså inte på något negativt sätt eller att det är okej att lita och dra sin häst i munnen.
Men hästar som tävlar hoppning på elitnivå bokstavligen ÄLSKAR att hoppa, ser dom ett hinder suger dom tag i det och då blir det svårt för ryttaren att parera ordentligt så att avsprånget blir rätt. Då om ryttaren bara sätter sig tillbaka och försöker få hästen att korta upp sig för att de inte ska krascha eller att hästen ska komma fel in på hindret så öppnar nog hästen munnen för att den har sådant drag mot hindret.

Alltså jag säger inte att ditt inlägg är negativt verkligen inte, men bara för att ögonblicksbilder visar att hästen öppnar munnen är det inte så att ryttaren sitter och sliter sönder sin mun utan det kan även bara vara en liten förhållning ryttaren gör.

Det här med ögonvitorna visst, det ser inte så trevligt ut att se ögonvitorna på hästen. Men tänker alla så när jag rider min häst då att han hela tiden är skräckslagen då han har synliga ögonvitor på sina ögon? Alltså ja, visst finns det ryttare på elitnivå som rider skit dåligt och inte bryr sig om hästen utan bara om pengarna, men sen finns det även dom som försöker göra det bästa för hästen men att hästen helt enkelt kan bli för övertaggad så att det inte kan se så fint ut :)

Det är min synpunkt, jag stödjer som sagt inte att man slår sin häst eller behandlar den illa. Jag vill se samarbete och kommunikation. Sen visas det på olika sätt! Riktigt bra inlägg annars måste jag säga, du kan väldigt mycket! :)

Datum: 2014-06-01 Klockan: 22:12:10 Blogg/hemsida: http://emiliasvedlind.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: