Vi måste sluta ta allt så personligt

Just nu är det ju rätt mycket rabalder i hästblogg-världen och det är nya ämnen som ständigt hamnar i hetluften. En vecka är det alternativ hästhållning, nästa bett, efter det nosgrimmor och såklart så blir ju många specifika bloggare eller inlägg ständigt diskuterade också. T.ex. Falsterbobilderna från Elvira, vilket nog de flesta känner till nu. Jag börjar i alla fall tröttna på alla som ska ta allt så personligt hela tiden och vill bara skriva lite om det här helt enkelt.
 
 
Ett urval av bilder från Elviras grymt bra två inlägg (länk & länk). Det gör ont i hjärtat att se dessa bilder. Det riktigt skär. Mest skrämmande är nog att tänka att jag för två år sedan inte hade tänkt på hur olyckliga hästarna såg ut.
 
Anledningen till att allt sånt här blivit så omtalat är ju att många hästmänniskor har börjat ändra sin hästhållning till en mer "naturlig hästhållning" än den moderna hästhållningen idag. De flesta sammanfattar allt detta som "NH" vilket på vissa sätt kan vara lite missledande då NH är så mycket mer än att bara "rida utan utrustning". Och jag har själv varit i den situationen där jag trodde att det var allt som NH innebar. Man glömmer också lätt att det finns många olika inriktningar inom NH vilket gör att det inte riktigt blir rätt att dra alla över en kam.
Just idag kallar jag mig inte längre en "NH-ryttare", just för att jag inte gillar att sätta mig under en kategori och inte riktigt hittat någon inriktning inom det som jag trivs helt och hållet med ännu även fast jag förspråkar naturlig hästhållning och att ta hänsyn till hästens behov framför sina egna. Så det kanske är NH-människa jag är ändå?!
Av någon anledning har alla som inte längre följer den typiska moderna hästhållningen hamnat under samma "fack" och det växer snabbt fram sterotyper och fördomar för denna grupp. Är det en person som tillhör denna NH-grupp som säger att bett är dåligt så hatar plötsligt alla NH-människor bett. Förstår ni hur jag menar? Och det är klart att jag kanske kan dra alla som håller på med modern hästhållning över en kam här och få en negativ klang över det men det är verkligen inte det jag menar. 
 
Något som jag själv verkligen inte förstår är hur alla ska ta allt så personligt. Lägger en bloggare upp chockerande bilder, till exempel då Elviras Falsterbobilder för att komma tillbaka till det, med hästar som visar smärta, och nu i detta fallet råkar det då vara så att dessa personer rider modern engelsk ridning så verkar det som att bara för att man då råkar rida engelsk ridning så ska man försvara detta och ta det till något personligt plan. Nu säger jag verkligen inte att alla försvarar detta, men alltså va? Missar ni inte hela poängen nu? 
Samma sak när någon lägger ut något inlägg med vetenskaplig forskning som visar t.ex. negativa effekter av bett. Då verkar det som att folk uppfattar det som att den som skrivit det menar att kasta skit på alla som rider med bett. Även där missförstår man det hela.
Och det är klart, det finns massvis med dåliga exempel inom alla inrikningar även fast folk gärna gillar att skylla allt på en speciell grupp och det är klart att det finns folk som håller på med NH som inte är särskilt öppensinnade. Precis som det finns engelska-, western-, akademiska- ryttare o.s.v. som är likadana. Det handlar om enskilda personer, inte en speciell inriktning som är värre en den andra.
Här missar man som sagt hela poängen med inläggen i de flesta fall. Meningen med att skriva om negativa effekter av bett är ju inte att säga att alla som rider på bett gör det fel, utan att utbilda folk och få dem att tänka efter på vad de gör nästa gång. Enligt mig behövs det väl ingen forskare för att förstå att, att få metall upptryckt i käften kanske inte är den trevligaste upplevelsen som finns. Eller alla är olika men jag hade helst skippat.
Och meningen med att lägga ut bilder på folk som gör sina hästar illa är ju inte att säga att alla som håller på med just den inriktningen gör fel, det är att det finns folk som gör fel och bara att ifrågasätta varför det är så accepterat att se det idag. Meningen med Elviras inlägg var ju att ifrågasätta varför det sättet vi behandlar våra hästar hade blivit klassat som djurplågeri om det var mot något annat djur. Och jag förstår verkligen inte varför man konstant måste försvara sånt här istället för att bara inse att det är fel att behandla hästar på det här sättet oavsett om du räknas som engelsk- eller NH-ryttare. Varför har vi svårt att kunna öppna ögonen för att våra hästar lider?
 
Jag menar om vi nu ska klassa mig som en NH-inriktad hästmänniska då, bara för att gå efter stereotyper, och tar upp några chockerande videos om "NH-människor". T.ex. denna video eller denna eller denna som har diskuterats rätt mycket på internet. Och trots att dessa personer då räknas som NH-människor, så känner jag inget behov av att försvara att de behandlat hästar fel bara för att vi båda håller på med "naturlig hästhantering". Och det är inget jag tar personligt heller för den delen. Alla tre videoklippen gör bara ont i hjärtat att se. Det gör mig riktigt ledsen att se hur man kan behandla så fina individer på det här sättet och att man kan gå emot sina principer så grovt. 
 
• • • 
 
Förstår ni då hur jag menar? Jag tycker det är jobbigt att folk ska ta allt så personligt just i hästrlden. Det är som att folk verkligen vill missuppfatta inläggen. Försök tänk lite djupare nästa gång istället för att försöka leta efter något dolt elakt meddelande i varje inlägg. Så länge du kan tänka efter riktigt noga och ändå vara stolt över din hästhållning så ser jag inget problem i det och då finns det ingen anledning att klaga.
Tack för mig. 
Kommentarer
EBBA LAGERSTRÖM

SUUPER BRA INLÄGG! <3

Datum: 2014-05-13 Klockan: 07:26:12 Blogg/hemsida: http://ebbalagerstrom.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: