'Dålig stämning i kyldisken' | Oatly blir stämda av S.M.

Just nu är jag så arg och ledsen och upprörd och jag vet inte ens vilka känslor jag är fylld av. Vart ska jag ens börja? Detta kommer gå över till att bli en väldigt lång rant om allt möjligt. 
Jag får ibland sånna här breakdowns då jag bara inser hur fucked up saker och ting är. Det gör mig ledsen. Och det är inte för att klanka ner på någon, det är för att jag bryr mig. Jag bryr mig om djuren som vi bor tillsammans med på denna planet som vi förstör mer och mer för varje minut som går. 
 

 
För er som har missat så blev det svenska företaget Oatly stämda av Svensk Mjölk för "vilseledande marknadsföring". Svensk mjölk ägs av Arla, in case you didn't know. Det man har hakat upp sitvå av deras slogans som de har på sina produkter. 
• "No milk. No soy. No badness."
• "It's like milk but made for humans."
 
Jag älskar Oatly, och älskar mer än något deras texter de har på sina produkter. Det har fått mig att skratta många gånger och även medlemmar av min familj och vänner som inte är veganer har tyckt att deras slogans har varit roliga och väldigt bra. 
Men här vart man plötsligt jävligt butt-hurt hela plötsligt. Deras reklamkampanj beskrivs gång på gång i SM:s stämningsansökan som "förlöjligande och nedvärderande mot mjölkprodukter". Snacka om att man inte kunde se det roliga i deras reklamkampanj. I deras stämningsansökan verkar de störa sig på allt Oatly någonsin har gjort och precis som vanligt med oss människor så ser vi några gömda onda budskap och blir helt paranoida. Man tar det ur sitt sammanhang helt enkelt. För Oatlys svar på detta kan ni klicka här! Rekommenderar verkligen hela den texten. Oatly hanterar det hela väldigt klokt och moget tycker jag.
 
Här har ni två utdrag från texten som innehåller marknadsdomstolens beslut. Ni kan klicka på bilden under för att komma till hela det dokumentet. 
 
Alltså det finns så många saker jag vill ta upp här. Ugh. Blir så frustrerad. Det som stör mig på mest är att de enbart använder "mjölkproteinallergi" som enda sättet att inte "kunna" konsumera mejeriprodukter. LAKTOSINTOELLERANS SOMEONE?!?!?!?!? 70% av världens befolkning är laktosintoleranta. 
Varför tål så många inte laktos då? FÖR ATT DET INTE ÄR MENINGEN ATT VI SKA FÅ I SIG MJÖLK EFTER SPÄDBARNSPERIODEN. SPECIELLT INTE FRÅN EN HELT ANNAN ART! I Sverige är det mindre vanligt med laktosintolerans, men det är enbart på grund av en mutation. Vi ska naturligt bli laktosintoleranta just äldre vi blir för att kunna avlägsna oss från modersmjölken. 

"Oatlys kampanj riskerar att allvarligt skada konsumenternas förtroende för mejeriindustrin och dess produkter". Okej, men om eran industri är så fläckfri och fri från lidande så skulle ni väl inte haft något att oroa er för eller? Kanske är man bara rädd för ett avslöjande om att mjölkindustrin inte är så fin som vi lurat in hela världen att tro på?
 
Och sista stycket alltså... JA MEN SNÄLLA NÅN. Komjölk är inte till för människor, det finns argument som kan säga emot det. Ingen fakta, inget. Och sen så får ju all reklam mjölk att presenteras som "det perfekta livsmedlet". Och ja, mjölk är där perfekta livmedlet. FÖR BEBISAR! Mjölk från kor innehåller massvis med hormoner som inte hör hemma i en människokropp, som våran kropp såklart flippar ut över och vi får inflamationer. Om allt de positiva och fantastiska som sas om animaliska produkter var sant och det gav så pass fantastiska fördelar till vår hälsa, borde inte den allmänna folkhälsan förbättrats drastiskt sen vi började äta så mycket animalisk föda? Vi ser ju istället motsatsen - befolkningen blir mer och mer överviktiga, fler och fler får cancer, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och massa andra sjukdomar. Mycket mer än vad vi tror går att spåra till den maten vi äter, men det vill livsmedelsindustrin inte att vi ska se utan de fortsätter proppa oss fulla med propaganda så att vi äter oss sjuka och sen måste betala ännu mer pengar för alla läkemedel. Det är så systemet fungerar och de gör att de högst upp tjänar massvis med pengar hela tiden. Så snälla: DON'T BE A SLAVE TO THE SYSTEM!
 


 
 
Här har ni en video som täcker rätt mycket om varför mjölk inte är bra. Och vad man än behöver för fakta för att avlägsna sig och sluta ge sina pengar till den här industrin så finns det i denna video. Är det så att ni inte är jätte intresserade av hälsoriskerna och allt sånt utan bara vill ha en etisk anledning så börjar den vid 20:42 i videon. För mig så är varenda liten del i videon ger mig ännu mer anledning till att inte ge mina pengar till denna industri. FÖR EN INDUSTRI ÄR VAD DET ÄR! De tjänar miljarder med pengar varje år. Det spelar ingen roll om det påverkar folks hälsa negativt eller vilka djur som får lida - SÅ LÄNGE DE TJÄNAR PENGAR PÅ DET.
Och det är därför man blev så upprörd nu när Oatly försökte påstå något som man såg som ett hot. Man bryr sig inte ett skit om att det skulle påverka människors hälsa negativt, att djuren skulle få det sämre eller att det skulle utbryta världskrig ifall konsumsionen av mjölk skulle minska (och inga av de påståena skulle även ha stämt) utan det man oroar sig för är ju att man inte skulle tjäna pengar. That's all that this is about. Allt annat är bara propaganda och trick för att sälja sin produkt. Vi måste börja inse vilken enorm makt dessa stora företag har, hur det påverkar ALLT runt omkring oss och hur de missbrukar sin makt.
Vi äter mejeroprodukter för att det är det som våra föräldrar ger till oss, det är det vi blir serverade i skolan, det är det vi får lära oss är en livsviktig del av våran kost och så vidare.
 
När det kommer till det etiska igen så har jag bara två länkar till texter från Djurens rätt som jag vill dela med mig av. Det är dessa två: Kor, tjurar och kalvar & Hantering av mjölkkalvar. Jag brukade också inte förstå mig på varför man kunde vara emot mjölk eftersom jag tänkte att "inget djur dör väl av det", men det är väldigt mycket mer kompicerat än så. Men det är ju så vi människor fungerar, vi bryr oss bara och orkar ta ansvar för våra direkta handlingar men våra indirekta handlingar tror vi inte existerar.
 
 
 
 
 
Ni vet redan att jag sätter mig emot all användning av djur som enbart gynnar människan. 
Vårat samhälle ser ut så att vi bara går in i en affär, köper det som står på hyllan och tror att våran påverkan inte sträcker sig längre än så. Det stämmer inte. Vi måste lära oss att se bortom hyllan i affären och inse hur vart vi lägger våra pengar faktiskt påverkar ALLT runt omkring oss.
 
Kan du helt ärligt åka och hälsa på det stället som din mat på tallriken, dina kläder, kosmetika och andra produkter har sitt ursprung, utan att enbart titta på det ytliga utan förstå VARENDA liten del av vad som händer i hela processen och hur det påverkar konsumenten, 'varan' och även det och dem runt omkring och fortfarande känner att det finns anledning för dig att ge dina pengar till dessa människor så säger jag bara: GO FOR IT! Om du känner att det är bekvämt så kör på. Men klarar du inte av att se på när någon dödar det där djuret framför dig - varför betalar du då någon annan för att göra det? 
 


Jag hoppas att någon fick åtminstone någonting att tänka på och att det har varit till någon nytta. Jag var tvungen att ranta av mig lite bara. Ingen kommer förmodligen bry sig om detta inlägg men jag ville bara få ur mig det här i alla fall. Har ju varit så dött på bloggen så förmodligen så orkar nog ingen läsa, men om någon gör det vill jag tacka. 
Kommentarer
Molly

Tycker det är väldigt intressant att läsa om sånt här, flera grejer hade jag faktiskt ingen aning om men det låter väldigt logiskt när man läser det. En grej som jag dock kan reagera över är att djuren lider...? Sverige har kommit ganska långt i sin djurhållning även om det finns mycket att jobba vidare på. Att människan måste minska sitt intag av kött är ett bra exempel. Men jämför man med USA ser det väldigt annorlunda ut här, vi har en helt annan standard. Vi proppar tex inte i djuren massa konstgjorda ämnen osv. Jag bor mellan två mjölkgårdar (en har iofs bytt till köttdjur) och har praktiserat hos en. Jag ser inget lidande hos de korna, de jag har sett är kor som kan gå runt som de vill under vinterhalvåret i en stor och luftig lada, om de vill kan de tom få massage i en maskin och när det är dags för mjölkning står de och väntar utanför. På sommaren kan de gå in och ut som de vill samtidigt som de äter ännu mer naturligt. Annars äter de mestadels hö under vintern. Är medveten om att det inte ser ut såhär i varje land men jag personligen tycker att i första hand är det är sånt här som måste spridas och stödjas. Det är första steget. Efter det finns det mycket att jobba vidare på. Det här med kalvarna är ett bra exempel. Det måste finnas någonting man kan göra bättre där.

Jag är verkligen inte emot någonting som du nämner här utan vill bara dela min åsikt och poängtera att det inte så illa som det kan låta. Iaf inte i Sverige. Att det finns saker att jobba på tvivlar jag inte en sekund på. Jag kommer inte bli vegan men att minska intaget av mejeriprodukter är någonting jag kan hålla med om. Dock tror jag det första steget är just att bli mer ekologiska och stödja hela den biten. Att få det att växa i hela världen och sen kan man gå vidare till att bli mindre oberoende. För tyvärr har vi nog kommit till den punkt där många djur skulle gå utrotade om vi inte har någon användning av dom. Det låter hemskt men djuren och människorna lever på varandra. De har blivit arbetare precis som oss, vi måste lära oss att leva mer balanserat men det sker inte över en dag. Speciellt inte med tanke på att det förmodligen mäktigaste landet i världen besitter en djurhållning under all kritik, bara massproduktion...

Svar: Jätte roligt att höra om din åsikt! :) Självklart ligger Sverige lite bättre till i sin djurhållning på vissa håll och grejen är ju oftast inte att just den kon som producerar mjölken lider i 100% av fallen. Men det är som du säger mer med kalvarna som gör att mjölkindustrin bidrar till mycket annat som man kanske inte alltid är medveten om. Djur som inte funkar till mjölkindustrin skickas ju ofta tills slakt så det är ju tyvärr på det sättet som det bidrar till lidande. Sen är det självklart att det finns folk som tar bra hand om djuren i vilket fall som helst. Jag tror även att de mindre och privata gårdarna så utsätts kanske inte djuren för samma våld alla gånger. Och där kan jag inte kritisera dem direkt. Jag sätter mer fokusen på de största företagen och sådär. Men självklart så betyder inte det att ALLA gör likadant. Så you go till folk som kan sköta det bättre! Det är alltid ett steg i rätt riktning. :)Självklart behöver inte du bli vegan, det kan jag inte tvinga någon till. Mitt syfte är ju enbart att få folk medvetna om vart de lägger sina pengar och att lägga de på bättre saker istället. Som sagt så behöver det inte se ut såhär utan vi kan långsamt gå mot en förändring. Man måste börjar någonstans bara.
Stort tack för din kommentar i alla fall.

Och ett litet tillägg: precis som jag skrev i sista delen. Om du har varit hos dina grannar och ser att de har bra hand om sin djur och du känner dig bekväm i det så är det självklart inte fel för dig att köpa mjölk från de osv. Det är ju tusen gånger bättre än att köpa mjölk som man inte har en aning om, om det är från någon hemsk gård.
Sofia Krantz

Datum: 2014-10-27 Klockan: 16:03:20 Blogg/hemsida: http://nordwest.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: