IMPORTANT


 
Jag nämde ju i min vegan-video lite om det här med honung och hittade faktiskt denna video, och jag kände bara YES!! Kände att det förklarar varför honung verkligen är allt annat än vegansk och inte humant heller oftast. Så kolla snälla, snälla på videon. Den är verkligen toppen bra och jag lärde mig många saker jag inte hade en aning om innan. Bin är också levande ting och kan känna lika mycket smärta som något annat levande, men är trots det inte särskilt uppskattade alls. 
 

 
Lite mer på veganspåret och även lite med hästar. Den här videon är från samma kanal och handlar om ridning är "veganskt". Det ger nog lite bättre förklaring till er som undrar varför jag inte rider längre.
Hästar behöver ju inte oss på ryggen som vi gärna verkar tro och det gynnar de inte på något sätt utan i 99% av fallen skadar de bara de på ett eller annat sätt. Det huvudsakliga i min grundfilosofi gällande djur är ju att vi endast bör göra något mot ett djur om de gynnar deras välmående och är nödvändigt. Att rida är ju något vi gör för vår egen njutnings skull, inte för att det är något hästen behöver. Visst behöver hästar motion men en med en riktigt stor hage och en flock hade nog fler hästar fått röra sig ordentligt. Och att rida är inte det enda sättet att motionera en häst. Att rida har blivit så mycket av en norm att vi oftast inte vet vilken inverkan det har på våra hästar i den utbredningen som det finns idag. Ridning kommer i grund och botten alltid att vara fel, sen är det självklart att man kan väga för och nackdelar med allt det här. Jag tycker bara det är synd att vi tror att hästar finns till på denna jord enbart för att vår skull och att ridning är det grundläggande i hästkunskap. Det är ett mycket mer komplext djur än så kan jag säga. 
 
Kolla i alla fall på videon, för den är super bra och även den här imformativ och jag lärde mig en hel del saker.  
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: