Men från den ljusa sidan

 
Jag vet att en av de viktigaste saker jag borde ändra på med mig själv är att sluta se allt så negativt jämt. Jag är en ganska pessimistisk person ofta och ser hellre det dåliga med allt istället för att se de små bra sakerna som kan finnas här och var. Jag har blivit lite bättre på det i vissa aspekter, men det är fortfarande ett problem jag har nu på senaste tiden har jag varit allmänt pessimistisk kring mycket och det har såklart påverkat bloggen och mycket annat. Så igår när jag skrev mitt långa inlägg så kände jag bara att jag spred negativitet vilket inte kändes bra after all. 
 
Så nu ska jag försöka fokusera på lite mer positiva saker även gällande sånt jag vanligtvis fokuserar på de negativa delarna av. 
 
Så här är det att den 17:e oktober (alltså 11 dagar sedan) så stängdes Sveriges sista Chinchillafarm i Enköping. Det var efter månader av protester och försök till att uppmärksamma det hemska förhållandena som chinchillorna genomlider i denna farm som polisen tillslut tog tag i det och omhändertog 243 chinchillor. Djurrättsalliansen fick sedan ta hand om chinchillorna och omplacera dem och redan efter fyra dagar hade alla fått nya hem. ALLTSÅ HUR FANTASTISKT ÄR INTE DET HÄR?
Tänk: 243 djur - 243 liv - 243 bultande hjärtan med precis lika mycket känslor och kapacitet att känna smärta och rädsla som oss, som nu slipper genomgå allt detta lidande och det har satts stopp för den här chinchillafarmen så att inga fler djur ska behöva gå samma öde till mötes just där. Självklart finns det massvis med pälsfarmar kvar runt om i världen, men detta är i alla fall en massa liv som vi nu har räddat.
 
Jag vet att det är lätt att tro att man inte kan göra skillnad, att ingen kommer höra ens röst och att det inte kommer leda till något - MEN DET KAN VI! Att rädda ett eller hundra djur från att gå ett hemskt öde till mötes kanske inte ändrar på hela världen, men det förändrar hela världen för just det/dem djuren. Så tror aldrig att du inte kan göra skillnad. Tillsammans gör vi skillnad!
 
 
Till om med Sam Simon, som är en av skaparna till Simpsons, kritiserade farmen i Enköping. Här har ni två rapporter från kritiken mot chinchillafarmen, en rapport från Djurens rätt och sen en från Sveriges Radio. Båda säger väl egentligen samma sak egentligen. Jag är så glad att allt detta jobb som folk la ner på att få den stängd gav resultat och att dessa chinchillor som hade en framtid framför sig som innebor att de skulle bedövas med elchocker, få nacken knäckta och sen användas som detaljer på kläder enbart för att vi människor vill ha det så. 2001 stängdes Sveriges sista rävfarm, nu har den sista chinchillafarmen stängt - det är framsteg! Nu tycker jag att vi kan stänga ner minkfarmarna när vi ändå håller på, eller hur?
 
Många av chinchillorna tvingades bära polygamkragar som konstant skaver mot nacken. De sätter dessa på honorna för att de inte ska kunna röra sig i burarna. 
 
 
 
Jag vet att jag ofta har använt begreppet att något "verkligen känns i hjärtat", men detta är något jag verkligen känner fysiskt i hjärtat. Bilden längst ner är på två av chinchillorna i sitt nya hem. Tänk vilket hemskt öde som egentligen väntade dem, men istället har de blivit räddade och får leva hela sin liv långt bort i från pälsfarmen. Jag menar kolla på dem!!
 
Alla bilder tillhör Djurrättsalliansen.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: