"Varför är du vegan?"

Jag har velat kunna prata eller skriva om veganism länge nu. Men precis som med feminism, alternativ hästhållning och likande kan det vara ett ämne som väcker rätt mycket känslor och folk kan bli upprörda, just för att det inte är så samhället ser ut idag. Det är inte jämställt och vi lever helt enkelt som vi "alltid har gjort". Därför kan det vara lite läskigt att skriva om, för att 99,9% inte håller med. Folk förstår sig ofta på vegetarianer men veganer är inte lika accepterade.
 
Det är läskigt att skriva detta och jag är beredd på att jag kan få negativa kommentarer från detta. Men nu tänker jag vara ärlig här. Men ni får även ta hänsyn till att jag skriver varför JAG blev vegan och varför jag lever efter denna livsstil. För jag ser det inte som en diet, trots att det inkluderar hur och vad jag äter - nej, jag ser det som ett sätt att se på saker och ett sätt att leva.
 

 
Jag är uppfödd kring de vanliga samhällsnormerna och har majoriteten av mitt liv ätit både kött, fisk, ägg, mejeriprodukter och honung. Det var så det var helt enkelt. Jag minns speciellt en gång när jag kanske var kring 4-5 år då jag tänkt ett tag och då gick fram till min mamma och sa: "Mamma... jag kom på att det finns en kyckling som är ett djur OCH en som man äter". Jobbig situation för min mamma kan jag säga att behöva förklara för en 4 åring vart maten på min tallrik faktiskt kom ifrån.
 
Jag ville under en lång period bli vegetarian men kände att "om jag inte äter köttet jag blir serverar räddar jag inte det djuret". Därför vart det inte av helt enkelt. Jag reflekterade inte över vad det jag köpte hade för inverkan på varken miljön, djuren eller mig själv - helt enkelt eftersom jag inte visste.
 
 
I augusti 2012 såg jag en fantastisk dokumentär som heter Sharkwater. Den ändrade mitt sätt att se på mycket och efter att ha sett den här dokumentären bestämde jag mig för att bli vegetarian. Det var en av de första ögonöppnarna för mig och jag insåg att vi faktiskt inte behandlar de som bor på denna planet tillsammans med oss bra alls. Faktum är att vi behandlar de som skit. Värre än skit faktiskt. Här under har ni trailern till Sharkwater. 
 
 
Jag satte mig här alltså egentligen bara emot dödandet av djur. Och jag var fortfarande inte så insatt i något utan ville bara inte äta döda djur helt enkelt. Mer komplicerat än så var det inte vid det här laget. Jag tyckte fortfarande om att rida och hade inget emot zoon och så vidare. 
 
Det som idag har ändrats i mitt sätt att se på det hela är att problemet inte endast ligger i dödanden av djur UTAN ANVÄNDNINGEN AV DJUR. Visst är massmorden vi utför på djur även ett stort problem, men det är verkligen långt från det enda som är fucked up i vårat samhälle när det kommer till hur vi behandlar djur.
 
Vart någonstans i historien gick det fel och vi började tro att vi ägde denna planet och har rätten att använda de djuren vi delar den med för vår egen njutning och underhållnings skull?
 
 
Det hela har förändrats i takt med hur mitt sätt på hästhantering har ändrats, så det har gått långsamt. Jag har mer börjat sätta mig emot själva användandet av djur, förut var jag endast emot att man dödade djur men idag är även att använda djur på sätt som endast vi drar nytta av fel enligt mig. Jag inser mer och mer vilket sjukt samhälle vi lever i och hur snett vi har kommit. Vi har varit inne i det här så länge att det blivit accepterat och räknas som normalt när det är allt annat än normalt.
Vi besprutar vår mat med masssa gifter, ger djuren antibiotika som sedan finns i maten de flesta äter och lägger till massa kemiska ämnen i vår mat. Allt detta håller på att döda oss inifrån och gör oss sjuka. Det vi sedan gör när vi är blir sjuka av allt detta är att sätta in djur i små burar, få fram nya mediciner genom djurförsök på dem bara för att vi ska bli friska. Det är så stört sjukt att vi inte fattar att vi förgiftar allt runt omkring oss och inte orkar bry oss utan bara fortsätter på samma spår vi "alltid har gjort".
Vi förgiftar atmofären, djuren och oss själva bara för att vi inte bryr oss tillräckligt mycket. Vi bryr oss enbart om oss själva och tror att vi äger den här planeten och att vi kan göra vad vi vill utan att det ger konsekvenser. Men vi gräver våran egen grav så snart så får vi tillbaka allt som en örfil rakt i våra ansikten. Fatta vad framtida generationer kommer hata oss när våran planet är så förstörd som det går, atmosfären så förgiftad att det knappt går att andas och allt liv är utrotat. Tror ni inte de kommer bli jävligt pissed då över att vi var för lata för att orka göra något och istället bara ville tjäna pengar?
 

 
Jag hör ofta olika argument mot veganism. De lyder oftast antingen: "med kon dör väl inte för att man mjölkar den?", "men andra djur äter ju kött" och "du kan inte få i dig alla näringämnen". Jag har även fått höra gång på gång "alltså du vet att det inte är döda kor i mjölken va?". Helt enkelt görs veganism ofta till åtlöje, både direkt och indirekt. Sen har majoriten av folk nära mig hanterat det väldigt sunt och bra vilket gör mig väldigt glad.
Och ja, visst är det konstigt med folk som går emot samhällsnormerna och många har svårt att hantera det. Och det är precis som med det mesta när folk vågar gå emot strömmen. Det känner ni kanske igen speciellt i hästvärlden eller hur? Väljer någon att rida utan bett, att inte rida alls, att inte ha skor på sin häst eller att inte bestraffa sin häst så fort den gör något som du inte hade tänkt så kommer folk ofta med olika motargument som oftast grundar sig i okunskap. Man verkar även ta för givet att dessa människor skulle hata alla som gör något annorlunda, vilket inte måste vara fallet.
Precis såhär är det väldigt ofta för oss veganer. Folk vill helt enkelt inte lyssna på varför vi valt den livsstilen vi vill utan reagerar bara på att man vågar gå emot samhällsnormen och får det att låta som vi gör något olagligt.
 
För att svara på frågorna som jag gett som förslag en bit längre upp. Det här när folk som äter kött använder att de äter kött för att "andra djur gör det" som en ursäkt känns inte jätte hållbart. 
I en lejonflock kan de gå utan mat hur länge som helst för att sedan själva döda EN ENDA zebra som en hel flock tar vara på in till sista tuggan för att sedan vara utan mat ännu ett bra tag. Vi människor betalar istället andra människor för att döda miljoner på miljoner djur bakom stängda dörrar, där de får stå instängda och inte se solljus, inte kan röra sig och får stå i sin egen avföring och sedan blir slaktade. Berätta nu för mig vilka lejon som gör så?
 
 
Vi luras in i någon fairytale att vi fortfarande lever i någon 1950 lantbruksvärld, där alla djur går ute på landet i stora fina hagar, får äta naturligt foder och ha det bra. Men så ser inte verkligheten ut. Verkligheten är bra mycket vidrigare än det.
 
Och tillbaka till "men kon dör väl inte"- argumentet så vill jag förklara varför jag väljer att avstå från allt som är producerat från djur. Lite har ju redan fått sin förklaring egentligen. Jag tycker inte vi människor har någon rätt att använda djur till något som endast är gynnande för oss, bara för att vi vill tillfredställa vår aptit, vill ha kläder, kunna testa nya produkter och för att vi vill ha nöje.
Just när det gäller mjölk har det helt enkelt slagit mig hur konstigt det är när man tänker efter. Vi är den enda arten som dricker mjölk från ett annat djur. Är det inte lite konstigt att vi aldrig tänker på det? Jag menar att dricka komjölk är tydligen normalt men skulle man ge någon ett glas med grismjölk skulle man bara få höra att det var onaturligt och äckligt. På samma sätt som folk utan problem kan äta kor, grisar och kycklingar men när någon äter hundar eller katter är det moraliskt fel helt plötsligt. Ska inte båda vara moraliskt fel?
Komjölk är designat för kalvar precis som människomjölk är designat för människobarn, men istället tar vi ifrån kalvarna deras mammor och så dricker vi deras mjölk istället. 
 
 
 
Här nedanför får ni ett diagram för hur stor skillnad det är på hur mycket vatten man behöver använda för att få fram olika livsmedel. Animaliska livsmedel går väl rätt enkelt att se att de inte är särskilt bra för miljön heller, eller hur? Alla dessa olika faktorer har i alla fall gjort mig tillräckligt övertygad för att inte vilja äta animalisk föda.
 
 
Jag får även höra att vi borde vara nöjda med om folk köper ekologiska varor, t.ex. kött, ägg och mjölk. Visst är ekologiskt verkligen på alla sätt att föredra men majoriteten av det som säljs är ju inte ekologiskt och de största matproducenterna använder sig ju av dessa hemska förhållanden när de slaktar djuren eller producerar annan mat som ni kan se i "Food Inc". Snabbmatskedjorna växer och växer och genom att vi ger de så mycket pengar fortsätter de ju att föda upp djuren de slaktar i så hemska förhållanden. De flesta djur som slaktas idag är just åt dessa stora snabbmatskedjor som vi fortsätter ösa pengar till och dessa företag bara växer. 
Så visst hade det varit en bra steg om folk började tänka mer på vart deras varor kom ifrån och att ingen behövt lida för att få fram det. Just när det kommer till ekologiskt kött är jag väl lite delad. Visst är det mycket bättre att veta att djuret haft ett bra liv innan och helst inte behövt åka i dessa hemska transporten innan slakten och sluppit den stressen, men samtidigt tycker jag inte att det finns något som kallas för "human slakt". Så visst är ekologiskt ett bra sätt att se till att djuren inte utsatts för onödigt lidande innan men problemet med att vi använder dessa djur kvarstår ju. 
 

 
Du kan göra skillnad. Varje gång du lägger upp dina varor på rullbandet och spenderar pengar ger du en röst till hur du vill att samhället ska se ut. Visst är att börja köpa ekologiska varor ett bra steg på vägen och är ju helt klart att föredra, men det är egentligen själva användandet av djuren vi måste få stopp på i slutändan. Visst kan att äta mindre animaliska produkter och tänka mer på ekologiskt vara ett väldigt bra steg på vägen. Man ska inte känna att man inte kan göra skillnad - för det kan man. Att rädda ett enda djur förändrar kanske inte världen, men det förändrar världen för just det djuret. 
 
Att bli vegan har varit det bästa jag någonsin gjort och idag ser jag till att det jag köper och äter inte bidrar till att några djur skadas eller används för enbart våran skull. Visst kräver att äta veganskt rätt mycket kunskap men sen jag blev vegan har jag börjat äta mer varierat, nyttigt och ekologiskt än jag någonsin gjort innan. Idag köper jag iprincip ingenting som inte är ekologiskt och försöker handla så närproducerat jag kan. Varför? För att det är bäst för alla så. Jag äter aldrig på några snabbmatsrestuaranger längre, äter aldrig köpt godis, läsk och så vidare vilket brukar väcka rätt mycket reaktioner hos folk. Men att inse vad allt detta innehöll och vad jag bidrog till genom att köpa och äta det var nog för mig för att sluta.
Så för att sammanfatta lite kort så är jag helt enkelt vegan för att det är det som känns bäst för mig och jag vill försäkra mig om att jag orsakar djuren, miljön och även mig själv så lite skada som det är möjligt. 
 
För att djuren ska kunna få det bättre krävs det att vi jobbar för det tillsammans. För du kan faktiskt göra mer skillnad än du tror. Jag kan inte ansvara för vad alla ser som rätt och fel och jag kan inte tvinga alla att bli veganer, även fast det hade varit fantastiskt, men som sagt så är småsaker även värt något i slutändan. Jag vet att jag inte kan få alla att tycka att det är fel att använda djur men det hade varit skönt att långsamt börja få en förändring i alla fall. 
 
 
Kommentarer
Isabella - Szalai Fotografi

Jävligt bra text måste jag säga! Nu är jag varken vegan eller vegetarian själv, mest för att jag tyvärr är otroligt kräsen med maten och är rädd för att jag hade ätit ännu sämre än vad jag gör nu plus att det var svårt att hålla min egen kost när resten av familjen äter "normalt".. Hur gör du, lagar du all din mat själv och köper din familj in din mat osv? :)

Svar: Åh gud! Tack så hemskt mycket. Vad glad jag blir. :'DJo, jag vet att det kan vara ett problem att få ihop det med resten av familjen speciellt om man är kräsen eller har problem med mat. Vegetariskt brukar inte vara jätte svårt dock eftersom det ofta går att helt enkelt bara byta ut köttet mot något annat o.s.v.
Resten av min familj äter också "vanligt", även fast min mamma kan äta vegetariskt då och då, men eftersom mina föräldrar inte kan mycket om vegansk mat har det resulterat i att jag lagar all min mat själv just nu i princip. Sen nu när skolan har börjat äter jag ju lunchen där då men i övrigt gör jag det mesta själv. ;)
Jag köper hem det mesta själv men kan ju självklart be någon att handla hem något åt mig o.s.v. och lagar som sagt majoriteten av min mat själv. Händer dock att mamma lagar mat åt mig då och då och det har väl enbart blivit så sällan just för att jag har haft svårt att släppa mitt kontrollbehov med mat och velat laga den själv. Det är så det ligger till för mig i alla fall! Sorry för långt svar.
Sofia Krantz

Datum: 2014-09-08 Klockan: 15:47:22 Blogg/hemsida: http://szalai.blogg.se
Josäfin Andersson

jätte intressant och bra inlägg, som vanligt! Mycket bra att tänka på!

Svar: Vad glad jag blir att höra det! :D Kul med öppensinnade människor. Förväntade mig att folk mest skulle bli pissed och tro att jag hatar alla som inte är veganer, men så det ju inte.
Sofia Krantz

Datum: 2014-09-08 Klockan: 19:00:14 Blogg/hemsida: http://jossanamigo.blogg.se/
Karin

Det här var en fruktansvärt bra text! Jag måste erkänna att jag får mer förståelse för vad veganismen förespråkar, och att jag många gånger tidigare ifrågasatte just det som du tar upp som vanliga frågor här... Man kan minst sagt säga att detta inspirerade mig ännu mer!
Som du säger kan det vara "svårt" att lära sig att äta veganskt, men tror du att du skulle kunna ge några tips? Hur övergick du från t ex "allätare" till vegetarian och från vegetarian till vegan? Det vore jätteintressant! :) kram på dig! <3

Datum: 2014-09-08 Klockan: 21:13:11 Blogg/hemsida: http://ironimedkarin.devote.se
Horsesbystewart

Alltså de här va de bästa jag har läst på eveigheter. Du är klockren, fyfan va du är bra. Och dessutom så lyckades du verkligen skriva på ett så bra sätt! Wow! Jag är vegetarian idag, vilket är långt från socialt accepterat. Mitt "mål" är att bli vegan. Och det är precis som du skriver, själva användningen av djur. Jag har jobbat och delvis bott på en mjölkgård, en fin gård med "bra" djurhållning. Men man tar tex kalvarna från deras mammor, de får växa upp ensamma i små bås. Det är bland mycket annat är bara fel genom hela själen. Det är som du skriver, användningen och bristen på respekt mot annat levande, som givetvis också återspeglar sig i vårt sätt att vara mot våra medmänniskor.

Svar: ALLTSÅ TAAACK! Jo precis, vegetarianer är ju heller inte accepterade i alla lägen heller eftersom de också går emot samhällets 'lagar'. Jag fick inte heller bara positiv respons när jag var vegatarian.Du är så himla vettig och klok verkligen, det gör mig så himla glad. Jätte roligt att höra om någon som faktiskt vill bli vegan i slutändan. Jag får säkert det i det här inlägget lite att låta jätte lätt att bli vegan, men så är det ju självklart inte. Är man van och uppväxt med något annat är det klart att man inte bara byter sätt att leva eller att äta över en dag sådär.
Tack så jätte mycket för din kommentaren igen! (:
Sofia Krantz

Datum: 2014-09-09 Klockan: 08:14:30 Blogg/hemsida: http://horsesbystewart.blogg.se
EBBA LAGERSTRÖM

Super bra inlägg Sofia, som vanligt. Jag själv vill egentligen bli vegetarian då jag inte gillar djur hanteringen eller tanken av att äta en söt kossa. Dock tycker inte mamma inte om att behöva laga olika maträtter då Fredrik är väldigt kräsen och även jag.
Ska verkligen försöka äta mera vegetariskt, vissa saker är riktigt gott måste jag säga!
Kram!

Datum: 2014-09-09 Klockan: 14:27:02 Blogg/hemsida: http://ebbalagerstrom.horseworld.se
Emilia

Bra skrivet, precis som alla dina andra inlägg! Jag har börjat intressera mig mer för vad jag faktiskt äter. Köper nu mer ekologiskt och så men jag har så dålig koll på vad jag ska leta efter när jag går och handlar. Kan inte du ge lite tips på recept du brukar laga, samt tips på vad man ska tänka på. Jag är tokintresserad men behöver få bättre koll!

Datum: 2014-09-11 Klockan: 12:05:53 Blogg/hemsida: http://missemli.blogg.se
Helen

Så himelens bra skrivet. Jag har varit velig hela livet o ätit vegetariskt i perioder.Alltid med andra människors höga protester. Nu äter jag vegetariskt på gränsen till vegan pga av mjölkallergi. Min mage är så mycket gladare o ja jag är vuxen o bestämmer själv vad jag vill äta och inte. ;-) Delar detta inlägg på min fb för jag som sagt var tycker det var så bra :-)

Svar: Oj, gud. Tack så hemskt, hemskt, hemskt mycket! :D Helt okej att du delar det.
Sofia Krantz

Datum: 2014-11-07 Klockan: 10:06:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: