Nyårsafton

 
 
 
Igår åkte Signe alltså hem efter att ha varit tre dagar. Det har verkligen varit jätte kul, vi har väl gjort lite allt möjligt, skrattat så mycket att vi gråtit och igår kom även Julia hit så dem fick träffa varandra. Vi hade det i alla fall jätte mysigt och är så glad att ha dem båda två i mitt liv. Kändes väldigt tomt när båda två hade åkt hem sen.
 
Idag är det ju i alla fall nyårsafton, i fall någon har missat det. Vi ska fira den hos min faster med resten av släkten på pappas sida. Tänkte ta och inviga mitt enbensstativ och fota lite fyrverkerier om det blir några bra bilder. Hoppas ni alla andra har en toppen bra nyårsafton!

You can't run away

 
Det är något med den här bilden jag är väldigt nöjd med, kan inte sätta fingret på exakt vad men tycker att hela platsen och bakgrunden och allt är väldigt fint, speciellt med dimman lite längre bort.

Julia

 
Håller på att redigera lite fler bilder från mun och Julias andra photoshoot vi hade inomhus. Ljuset var inte heller så jätte bra här så det blev inte jätte många bra bilder enligt mig, tur att modellen håller upp lite kvalité på dem i alla fall. Ska i alla fall sätta mig och redigera klart dem sista nu. Sen om lite mer än två timmar kommer Signe hit. Är verkligen jätte taggad och har saknat henne massvis, när man bor 30 mil från varandra kan man ju inte direkt ses så ofta. Så ska väl fixa några tidsinställda medans hon är här då jag inte direkt tänker sitta och blogga om jag har någon här, haha.

I'm breaking out of this town like a renegade

 
Nu har Julia varit här och sovit över en natt, vi var ute på åkern och fotade igår när det var dimma ute, det var ganska mörkt så ljusförhållandena var inte så bra och många bilder blev väl ganska dåliga. Bilden här över är alltså därifrån och har ca. 14 stycken till att redigera klart. Sen idag hade vi en inomhus fotografering som jag inte har kollat resultatet på än men jag tror inte bilderna blev jätte bra därifrån, inget fel på modellen som ni säkert redan kan se utan jag vet inte riktigt bara. Men jag är så tacksam över att ha den här tjejen som min bästa vän. 
Aja, mer bilder kommer. OCH IMORGON KOMMER SIGNE HIT, ASDFGHJKL! 

Kan inte låta bli

 
Jag har känt länge för att skriva en framlyftning till någon. Och nu måste jag faktiskt få det gjort, få ut något positivt av det här och hoppas på att kunna sprida lite glädje för en gång skull på min annars negativa blogg.
 
Och då måste jag helt enkelt lyfta fram den här tjejen. Vi lärde känna varandra för kanske två år sen ungefär. Jag bytte ridgrupp, var ny och kände ingen där. Minns hur nervös jag var och minns att Ebba snabbt ändå var på och började prata lite smått med mig. Vet inte exakt hur vi faktiskt började prata med varandra riktigt egentligen. Vi vart i alla fall inte vänner direkt, vi var väldigt olika vid den här tiden och för oss båda var väl den andra bara "en tjej i stallet". Men idag har denna tjej mognat och blivit en av mina närmaste vänner. När vi är med varandra skrattar vi alltid åt saker ingen annan förstår. Idag är vi lite mer lika och hon förstår mig, lyssnar och hjälper när jag behöver det. Hon är verkligen en grym vän och jag är så glad att jag har lärt känna henne. 
Hennes blogg är verkligen värd ett besök och hon är grym på det hon gör. Det är så roligt att se henne utvecklas och bara bli bättre och bättre. 
 
Som sagt, henne blogg är mer än värt ett besök. http://ebbalagerstrom.horseworld.se/ 

Bazaar & Chanell

 
 
 
Dessa bilder fotade jag den här dagen. Chanell, hästen i mitten är helt ny häst på ridskolan så här skulle dem vänja henne att kunna gå med några andra hästar så hon och Bazaar gick i tillsammans inne på lilla ridbanan. Han verkade dock inte jätte förtjust. Men jag passade på att fota dem lite i alla fall.
Har haft en toppen morgon, var uppe tidigt och följde med och skjutsade Frida till stallet (hon ska vara med på ridläger), hälsade på min favorit mysponny som var på väldigt bra humör och riktigt mysig. Även hunnit se på "The Shawshank Redemption" och herregud vad bra den filmen var alltså. En av de bästa filmer jag sett. Ska snart åka in och köpa en clicker är det tänkt, sen kommer Julia hit så jag hoppas på en fortsatt toppen dag.
Ni får ha en super bra dag allihopa! ♥
 
UPDATE: Oj, insåg precis att jag fick besöksrekord igår. Tack, tack, tack och åter tack. Kul med lite högre statistik för en gångs skull.

Beat me 'til I'm numb

 
 
 
Tre bilder från lite tidigare idag, det är varit mulet och regnigt väder utomhus så inte särskilt roligt väder. Alla tagna med det nya objektivet. Så nöjd över det verkligen! 
Lite trist dag faktiskt, jag har så svårt för sånna här dagar då inget speciellt händer, blir så rastlös. Jag klarar inte riktigt av att bara sitta en hel dag. Men imorgon kommer Julia hit, vi ska fota är det tänkt och hittar säkert på något annat roligt. Sen kommer väldigt saknade Signe hit på lördag är det tänkt också. Så det ska bli riktigt roligt! 

God jul på er allesammans!

 
 
Ett litet sent god jul till er alla. Har precis kommit hem, var vid 11 och firade med pappas sida av släkten och sen nu på eftermiddagen har vi varit hos mammas sida av släkten. Jätte mysigt trots att jag inte har känt så mycket julkänsla på grund av bristen på snö helt enkelt. Men jag har ätit gott, pratat, skrattat och fått och gett paket. Skönt att kunna få må relativt bra igen.
Har faktiskt fått tillökning till min kameraväska, objektivet på bilden ovan. Första bilden är fotad med den faktiskt. För er som undrar är det ett Canon EF 50mm f/1,4. Har ju f/1,8 versionen av objektivet men har länge känt att det har varit lite plastigt och att autofokusen är väldigt högljudd och kan vara riktigt seg och dålig ibland och har velat ha det här objektivet istället. Denna version av objektivet är snäppet vassare och autofokusen är mycket tystare. Har bara testat att fota med det lite och det verkar verkligen grymt bra. Julia kommer hit på torsdag och sover över så då hade vi tänkt ha en riktig photoshoot för att inviga objektivet på riktigt. Ska bara försöka söka lite inspiration på Tumblr så jag faktiskt har en plan innan, vi brukar annars aldrig ha någon plan innan vi går ut och fotar.
 
Hoppas att ni alla har haft en super bra och mysig jul och får ett fortsatt bra slut på året. Tack så hemskt mycket till alla som läser, kommenterar och allt ni gör! Ni förstår inte hur mycket det värmer. Massvis med julkramar till er!

Ebba och Betty #3

 
Ännu en bild på finaste Ebba och Betty. Har redigerat lite fler bilder på dem och även lite mer hästbilder så jag har lite att lägga upp här. För det är faktiskt så att det kommer inte bli någon ridning för min del på två veckor nu. Det är ju massa extra aktiviter på ridskolan men jag är inte anmäld till något. Och Kerstins två döttrar är hemma just nu, dem bor ju vanligtvis i USA och åker inte förän i januari så då kommer inte jag får rida Major förän då heller. Tråkigt men samtidigt så kan det nog vara bra att få en lite paus ett tag. 
Ursäktar inlägget igår, jag mådde bara dåligt på kvällen, vilket händer rätt ofta och ibland känner jag verkligen att jag måste skriva av mig. Nu mår jag bättre igen och idag ska bli en bättre dag. Och imorgon är det ju julafton till och med. Men det är ingen julstämning alls, inte en snöflinga på marken längre. Ska i alla fall handla de allra sista julklapparna idag och har även lite andra egna små planer för dagen som vi får se, städa djurburar och sånt "roligt".

Let it go

 
 
 
Ikväll är en sån kväll då allt bara krashar ihop och jag mår dåligt över det mesta. Känner mig ensam, hjälplös och bara meningslös. Ursäktar att jag är en så negativ människa men jag kände att jag bara behöva lätta på hjärtat lite kort. Skulle egentligen kunna skriva en hel novell helt ärligt. Jag blir lätt såhär på kvällarna. Ber om ursäkt.

Ebba och Betty #2

 
Ännu en bild på Ebba och Betty. Det var så himla roligt att fota dem, Betty hade öronen spetsade rakt fram hela tiden. 
 
Jag vill också tacka så jätte mycket för den positiva feedbacken jag fick på förra inlägget. Så himla roligt att få höra folks åsikter om saken. Har även börjat skriva ett litet inlägg i både ubildande syfte och med lite egna tankar och åsikter om bettlös ridning och olika bettlösa alternativ. Det kommer dock, om det kommer ut då, inte komma ut för än om ett tag. Men vad tycker ni om det? Är det något intressant? Som sagt, jag är långt från expert eller proffs eller något annat så allt jag skriver får ni ju inte ta lite med en nypa salt. Klart att jag inte har rätt alla gånger, det påstår jag inte heller.

Upprörd (långt åsiktsinlägg)

Jag läste Elviras inlägg för ett bra tag sedan och har velat skriva något om det men det har helt enkelt inte blivit av men nu när Jossan skrev ett inlägg om ämnet igår så kände jag att jag också ville skriva lite om detta redan omtalade ämne. För er som inte läst inlägget innan så var det i alla fall så att hon la ut ett antal bilder från Falsterbo Horse Show som hon har fotat där och bilderna ger ju inget mysigt intryck. Hästar med panik i blicken och gapande munnar och tydliga uttryck av smärta helt enkelt.
Det värsta måste jag nog säga är kommentarerna i inlägget. Det finns vissa kommentarer som man nästan ler åt, att höra att Elvira fått folk att ändra sin syn på hästar är jätte kul att höra och att folk faktiskt kan sätta ner sin fot och inse att det inte är okej. Men det som är riktigt äckligt är folk som rent ut FÖRSVARAR bilderna. Det vanligaste jag sett är "vadå jag ser inga ledsna ögon?" eller "men dem är proffs, jag tror nog dem vet lite mer om hästar än dig och dem vet vad dem gör". 
JAHA? Så bara för att du råkar tävla på en proffesionell nivå så är man plötsligt någon sort gud som inte kan göra något fel och som alltid har rätt. Vad är det för sjuk värld vi lever i? Så ni menar helt ärligt att bara för att dessa människor då klassas som proffs så gör det att det här är helt okej? Tycker ni dem där ögonen ser glada ut? Tycker ni att hästen verkar trivas med ryttaren som sliter och drar i munnen? Tycker ni det här ser ut som lyckliga hästar? För det är allt annat än vad det är. 
Sen till er människor som säger att hästen inte skulle göra si och så om den inte ville...
Då ska jag berätta för er att det är inte så svårt att tvinga en häst att göra något. Det är alldeles för ofta man ser folk som ger sin häst ett rapp med spöt och rycker i munnen så fort den stannar på ett hinder, istället för att tänka efter på varför hästen stannar och om det är du eller hästen som vill över hindret? Och bara genom det så blir ju hästen rädd för att göra fel, rädd för att stanna, rädd för inte lyda. Så enkelt var det. För jag tror vem som helst skulle väl ändå göra något istället för smärta?
Jag menar absolut inte att alla hästar blir slagna med spön om dem inte hoppar, jag menar inte att alla tvingar sina hästar att hoppa, jag menar inte att det inte finns några hästar som gillar hoppning. Men att sitta och påstå att man inte kan "tvinga en häst till något", BULLSHIT.
Usch. Alltså hästmänniskor är nog de jobbigaste och mest skrattretande människor på denna jord.
 
 
 
Nu menar inte jag att smutskasta någon eller bett eller vad ni nu tror. För det går mycket väl att rida bra på bett, det är allt för sällan man ser men det går. Med en mjuk hand och sunt förnuft vill säga.
Det som jag blir upprörd på är hur accepterat allt börjar bli. Idag känns hela ridsporten mest som en tävling om vem som kan stoppa flest metallbett i sin hästs mun och mest läderremmar vart dem nu råkar få plats för att det kanske ser snyggt ut. Jag själv anser att det man alltid ska sträva efter är att kunna rida med så lite utrustning som möjligt, men samtidigt ska man kunna rida bra och hästen ska trivas med det. Och alla hästar är individer så alla hästar behöver olika saker. Och precis på samma sätt som många hästar inte trivs att ridas på bett så finns det hästar som inte trivs att ridas i halsring. Man får anpassa sig efter hästens egna behov. Vissa hästar kanske inte kommer till ro på bettlösa alternativ, även halsring eller helt utan något alls.
Min åsikt som gäller hela ridsporten är att ingen har med någon annans ridning att göra, så vidare inte någon fysiskt eller psykiskt plågar sin häst. Och det finns ju väldigt olika sätt att se på det också, fast folk som sitter och rycker sina hästar i munnen och piskar på med spön och sen sitter och kastar skit på oss som rider utan utrustning och att vi plågar hästarna. Hur tänker ni där liksom? Don't get me wrong. Bettlös eller utrustningslös ridning kan ge precis lika illa konsekvenser som med bett om man inte vet vad man sysslar med. Bettlöst ger ingen garanti för en mjuk hand eller bättre ridning. Nej, så länge inte hästen tar skada tycker jag att folk kan hålla sina munnar stängda om vilket fult schabrak någon har eller att dem sitter på fel sittben två sekunder.
 
Jag själv vill att hästen ska ha det så naturligt som det går, en tamhäst kommer dock aldrig få det helt naturligt, och jag vill inte vara dominant över hästen, jag vill vara en bra vän med hästen och ha ett bra samspel. Samtidigt som jag inte ska bestämma allt ska hästen inte heller vara boss, det ska vara precis som med vilken annan vän som helst. För det är väl vad hästarna är, våra bästa vänner? Men jag tror på att man kan uppnå exakt samma sak oavsett vilken utrustning då väljer att sätta på din häst. För behöver du dubbla bett och femton andra hjälpmedel för att ha kontroll på din häst kanske det är en fråga i samspelet mellan er och det kanske är det man ska ta tag i först? Men man tar ju hellre till snabblösningen istället för att ställa sig frågan varför problemet egentligen uppstod. För en sak som så många måste inse är att INGEN häst behöver sadel, träns, grimma, martingal eller något annat, det är vi människor som behöver! 
Och en sak som får min att bara vilja skratta är när folk säger att man inte kan rida sin häst utan utrustning varje dag för att den inte blir arbetat i form. HAHAHAHAHAHAHAHA!
Åh, okunnighet är ju det roligaste som finns. Jag blir så sinnesjukt arg på att folk aldrig verkar förstå att när hästen går i form innebär det inte vart huvudet är placerat. Det finns alltså inga tygeltag som gör att hästen går i form. Men det är så otroligt underhållande med folk som är så stolta för att dem tror att hästen gått i form bara för att den rullade ihop halsen lite. Att hästen går i form är att den arbetas bakifrån-framåt, inga hjälptyglar eller skarpare bett gör alltså att hästen går i bättre form. Trampar hästen in bakbenen kommer den automatiskt att söka sig neråt och därmed höja och börja arbeta med ryggen. Att du sitter och sågar ner din häst ger inget annat än en häst som ger efter ifrån smärtan och därmed krullar ihop halsen.

Jag insåg att Major faktiskt inte trivdes med bett, han visade obehag även om man hade långa tyglar och det kändes bara inte rätt någonstans, så den 25 Juli 2013 red jag honom för sista gången med ett bett i munnen (trots att jag mest styrde med en halsring) och sen dess har jag lagt tränset på hyllan för min del. Hans ägare och min lillasyster rider honom fortfarande vanligt med träns men jag rider honom antingen med repgrimma, halsring eller utan. Och jag kan helt ärligt säga att han går bättre i form utan än med träns, han är gladare och positivare till att ridas. Det är klart att vi fortfarande är långt i från perfekta båda två och har en lång väg kvar och vi har tusen miljader saker att förbättra, men vi har samtidigt kommit en lagom bra bit ändå. Mitt mål är att han ska må bra och kunna vara så avslappnad som det går. Men det är så här både han och jag trivs så varför skulle jag göra något annat? Så länge jag ser en glad och avslappnad häst från mitt perspektiv kan jag inte vara annat än nöjd.
Tror inte att någon orkade läsa hela det här inlägget men aja, kände för att skriva av mig lite. Tack för mig.
 
 
 
 
 

It rattles my lungs, but my mind is tangled between your little flaws

 
 Vet faktiskt inte vad jag ska tycka om den här bilden. Gillar den inte riktigt men jag vet samtidigt inte. 
 
Det var ju som sagt barbacka ridning idag och jag fick Fille som jag hoppades på. Det gick väl inte direkt bra, han var SUPERFIN i skritten. Jätte fin i munnen och verkligen super mysig. Men jag vet inte riktigt, jag har mycket sämre balans än jag trodde och jag kände inte riktigt att jag kunde sitta ordentligt i hans galopp och nej, det kändes inte så jätte bra. Han var lite seg och trött och vi busade mest runt helt enkelt. Måste ha sett skrattretande dåligt ut. Hahahahaha. Usch, sådär så man verkligen skäms riktigt. Men det som var riktigt roligt var att vi faktiskt fick hoppa barbacka på slutet. Något jag velat göra väldigt länge. Det gick i alla fall bra, hoppade en gång i trav men då hoppade han inte riktigt. Sen hoppade vi tre gånger efter det i galopp och då kändes det mer som jag hängde med mer. Men det var riktigt, riktigt roligt. 

I'm fading away

 
Bilden blev mycket sämre än vad jag hade tänkt men vi får väl stå ut med det då. Godmorgon på er i alla fall. Sista dagen i skolan idag innan jullovet, vi börjar inte för än om en timme så vi har sovmorgon och sen går vi bara till klockan 11. Helt okej. Sen i eftermiddag så är det sista lektionsridningen för terminen, så vi rider alltså barbacka då och jag håller verkligen tummarna för att jag får Fille. Efter gårdagen kan jag ju enkelt säga att jag gärna sitter upp på en häst jag verkligen litar på, för Fille är en av de få hästar jag faktiskt litar på hur konstigt det än kan verka. Vi hörs senare!

Nog det läskigaste jag varit med om

 
 
 
Som jag nämnde nydligen skulle jag ju idag ut och rida en hät. Det var alltså en ponny som heter Dilba, ponnyn på första bilden. Hon är 5 år, är min kompis Bellas medryttarhäst och det var nu ett bra tag sen jag red henne senast. Det började bra och vi red ut och hon var avslappnad. Men dem hade inte blivit ridna på ett par dagar och plötsligt far hon iväg i fyrsprångsgalopp rakt in i skogen. Gick verkligen inte att få stopp på henne hur mycket jag än försökte, hon är nära på att springa in i träd men hoppar ett rejält språng åt sidan och plötsligt flyger jag över halsen, landar precis framför henne.
Under en sekund trodde jag att hon skulle springa rakt över mig. Men hon stannar blixtsnabbt. Satt upp igen efter ett litet tag och skrittade tillbaka till stallet, vi skulle hoppat lite men det var för hårt underlag. 
Är fortfarande lite i chock. Tror ngo det har varit det läskigaste som hänt mig. 

We stopped checking for monsters under our bed when we realized they were inside of us

 
Tog denna bild innan den som jag la upp i några inlägg tidigare och vet faktiskt inte riktigt vilken jag blev mest nöjd med. Den här vart ju lite mer realistisk kanske men jag vet inte riktigt. 
Vi hade ingen skola idag utan vi hade ett uppdrag att sprida julglädje på något sätt idag, så jag, Julia, Molly, Monica och Julia (ja, har två kompisar som heter Julia) gick vi först till ett äldreboende och delade ut pepparkakor och julkort. Så himla mysigt att se alla bli så glada. Vi skulle dokumentera detta så jag agerade kameraman så har en video att redigera som måste med till skolan på Torsdag. 

Ebba och Betty

 
 
 
Kan nog vara världens finaste ekipage tror jag. Färgerna på bilderna är såklart väldigt redigerade, det var väldigt grått och även trist väder men Photoshop gör allt mycket bättre. Haha. Är faktiskt rätt nöjd med bilderna ändå.
 
Red föresten Major idag en stund. Jag red i sadel och halsring och det gick faktiskt rätt bra. Major var väldigt avslappnad och gick fint hela passet igenom. Busade lite i galoppen och ökade ganska mycket så plötsligt drog han till med en glädjebock. Efter mycket galopp blev han riktigt fin i traven och hade en helt annan egen framåtbjudning än vad han brukar ha och arbetade verkligen genom hela kroppen. Så himla roligt att känna att han verkligen tycker det är kul. Stretchade honom efteråt, han är inte särskilt van vid det och tyckte det var lite halvläskigt/konstigt men det hjälpte verkligen och han slappnade av i hela kroppen. Tränade även lite mer jambette och det har börjat fastna nu vilket är riktigt roligt.

Ojojoj vilken toppen dag

 
Oj, detta är verkligen varit en så himla bra dag. Har varit med Ebba hela dagen, fotade henne och Betty när dem hoppade och vi gick även på en liten promenad. Blev verkligen ett par riktigt fina bilder faktiskt, bilden över är en av bilderna och det kommer förmodligen fler. Vi var även hemma hos henne efteråt, jag fixade en ny header åt henne och hon verkade helnöjd vilket var kul. Ni får själva gå in och kolla hur det blev! 
 
Sen det som nästan var bäst med dagen, hoppträningen med Fille. Wow.
Det har gått så himla dåligt på senaste tiden som ni vet, inget har funkat. Men idag bara vände det helt plötsligt, redan när vi började hoppa fram kände jag verkligen hur mycket bättre det kändes. Riktigt, riktigt rolig övning och ponnyn var på sitt bästa humör. Han hoppade väldigt stort vissa gånger, och jag hamnade i obalans och han vart väldigt övertaggad en gång men annars gick det bra och hade inte ett enda stopp. Efter det hoppade vi en bana och den gick jätte bra. Har ingen aning om vilken höjd banan låg på men det högsta hindret jag såg hur högt det var låg på 95cm. Höjdrekord för oss. Det var verkligen så himla roligt och jag är helt överlycklig verkligen. Det var precis vad jag behövde just nu. Världens allra bästa ponny, vad jag älskar honom. ♥

So cold, so alone

 
Blött hår p.g.a. äckelregn. Nejmen, ännu än bild från igår i alla fall. Gulliga lockar längst ner i håret, hahahaha. 
Vet inte om jag kommer blogga om hoppningen idag, ska ju till Ebba efter stallet så vi får se när ni får veta hur det går. Har inte så höga förhoppningar, men jag tror det är bättre att jag inte förväntar mig något än att jag har höga krav som jag brukar ha och ett det går sämre. 

Won't you take me out of my head

 
 
Trotsade regnet idag och tog mig ut i kylan och fotade ändå. Det små regnade och jag frös sönder diverse kroppsdelar där kläderna inte hjälpte helt. Känns skönt att ha lite fler bilder att bjuda på, har ett par fler som kommer senare och en liknande till denna. 
Kommer även ta en del foton imorgon, åker ut till stallet tidigt och fotar Ebba när hon hoppar, så hon får nya bilder på henne och Betty och till en ny header och sen är vi kvar där tills jag ska hoppa och sen åker vi hem till henne och fixar väl med alla bilder. Så ni får väl mest hålla koll på Ebbas blogg efteråt efter bilderna sen kommer jag väl säkert lägga upp ett par här också.

Spectrum

 
 
Oj, här har det ekat tomt i tre dagar nu. Har väl inte mycket ursäkt trots att jag har varit upptagen, har ju mest ingen inspiration just nu helt enkelt och varken bilder eller något intressant att bjuda på annars. Bilden är från i tisdags ute hos Major när en bil åkte förbi på vägen. Jag börjar må lite sämre igen vilket inte alls är kul men det är så det är. Igår hoppade jag i alla fall Fille (liten printscreen från igår som minitayrbild) och det gick inte särskilt bra men inte riktigt dåligt heller. Får bara ingen bra känsla just nu och det känns verkligen inte bra med mycket helt ärligt.
På onsdag ska jag ut med min fina kompis Bella och rida en saknad ponny som jag inte ridit sen i slutet av maj, så för er som har hängt med ett tag kanske ni vet vem jag pratar om. Ska bli jätte kul i alla fall, var ett tag sen jag red unghäst nu också. (ledtrådar var det här ja, haha) Vi har planer på att rida ut eller att kanske hoppa lite om det går. Längtar jätte mycket. :)

I'm still into you

 
 
Förlåt för fula och suddiga print screen som vanligt men ni får vara nöjda ändå. Idag åkte jag ut till Major och det blev lite blandat arbete. I början arbetade vi lite från marken, han hade vaknat på fel sida och var lite tjurig men det var inget allvarligt. Varierade arbetet för att han annars så lätt blir uttråkad. Ibland longerade jag, sen körde vi skritt, trav och galopp över en bom efter mig som jag sen höjde upp till ett hinder som han fick hoppa över efter mig. Longerade även över hindret men efter ett par gånger tröttnade han. Tränade även lite trick och han har äntligen börjat fatta jambette, alltså att kunna lyfta ena framhoven uppåt på kommando men idag gick det faktiskt bra, ni ser på en av bilderna att både jag och han lyfter på benet. Han vart lite jobbig efter ett tag så han fick inte något ätbart som belöning utan bara en klapp och ett "bra!". Önskar nästan att jag hade haft en clicker istället eller något. Sen satt jag upp och red i halsring. Han var superfin, känslig och avslappnad. Jag höll inte i halsringen särskilt mycket. Han sänkte sig fint neråt och jag red över lite bommar också. Han var jätte busig i galoppen, vart jätte glad och skakade på huvudet och började studsa varje gång jag bad om ökning. Så himla gulligt. Men det känns bara inte bra med ridning just nu, min sits var hemskt och jag vet inte vad det är som är felet helt enkelt. Men det gick allt annat än dåligt.

Vila i frid till två saknade kämpar

 
 
Idag tog dessa två fantastiska hästar sina sista andetag.
Bullen var en häst jag inte kände så väl och bara red två gånger, men vilken härlig personlighet den hästen hade alltså. En otroligt fin häst på många sätt som verkligen är saknad. Men efter allt han har fått gått igenom med hälta fram och tillbaka så var det här nog ändå det bästa för honom. Vi kommer sakna dig RedBull! ♥
Tintin var en av mina absoluta favorithästar, bättre C-ponny kommer aldrig att finnas. Världens mysigaste och snällaste, har nog aldrig suttit på en härligare häst helt ärligt. Trots ålderna så var det ändå bra fart på honom, senast jag red honom var han så himla pigg och bara galoppera på som bara den och det var så mysigt. Tyckte om den ponnyn obeskrivligt mycket. För wow vilken fin ponny han var. Men han vart 25 år och hade varit halt ett bra tag nu, så det var nog dags ändå. Ha det bra där uppe älskade ponny. ♥

See the problem isn't you, it's me

 
Just nu njuter jag av att faktistk må relativt bra igen. Jag mår inte toppen men jag njuter av att inte må dåligt nu för en stund. Det känns faktiskt bra.  Har dock väldigt lite inspiration till saker just nu. Att blogga känns inte så roligt, då det känns som ingen varken läser eller kommenterar, fotar knappt en enda bild längre och ridningen går inte så bra som ni vet heller. Men det hoppas jag ändras snart. Idag har jag inte åstakommit mycket, det bästa jag gjort är väl att jag redigerat denna bild som jag faktiskt blev rätt nöjd med. Roligt att jag insåg nu att bilden med mina armar är fotad i skogen som ses i bilden också. Det var inte meningen utan jag kom och tänka på det nu. Haha. Well, well. Har som sagt inget annat att skriva just nu, inget intressant händer just nu.

Inspo #2 (+hjälmdebatten)

 
Jenny och hennes häst Mambo får jag aldrig nog att se på. Mambo är en så sjukt fin häst som man inte kan se sig mätt på och Jenny är verkligen en jätte duktig ryttare. Och dem har ett otroligt fint band . Tycker väldigt mycket om den här videon för att jag älskar att se folks utveckling med deras hästar och denna visar hur mycket dem har utvecklats på tre år. Och många klipp i den här videon är verkligen super fina och video i sig är fint gjord.
 
 
Den här tjejen hittade jag via instagram och hon och hennes häst Tucker har verkligen ett väldigt speciellt band och det är så kul att se att man kan få hästen att göra det man vill utan tvång och med inget alls eller bara ett rep. Så kul också att se en glad häst och det är riktigt mysigt med hunden som också springer med när hon rider runt. Bakgrunden i denna video är också sjukt fin.
 
Jag gissar att många kommer att uppmärksamma att tjejen i nedersta videon inte har på sig en hjälm och att hon i översta har vissa klipp där hon rider utan hjälm. Och jag vill bara inflika min åsikt om detta då det är ett omtalat ämne. 
Jag själv skulle i skrivande stund aldrig tänka mig att rida en häst utan hjälm och det har jag aldrig gjort heller. Jag skulle aldrig uppmuntra någon att rida utan hjälm. Men min åsikt är att jag egentligen inte riktigt bryr mig om vad andra gör, det är deras huvud och deras val. Och antingen så är personen bara dum och ska visa upp sig (för att det är "coolt" o.s.v.) eller så gör man det någon gång för en video/foton eller så trivs man inte med hjälm, vet riskerna och att man litar på sin häst. Jag tycker inte att rida utan hjälm gör en till en sämre ryttare och det kan ju inte skada någon mer en den ryttaren så jag ser inte varför alla andra måste lägga sig i det så mycket. Som jag sa, jag uppmuntrar på inga sätt någon att rida utan hjälm för det är ett bra skydd och man ramlar av ibland, det är så det är och jag ser inget negativt med hjälm direkt. 
Jag ville bara förtydliga det här så ingen tror att jag uppmuntrar det här. Men som sagt, jag hatar ingen ifall dem rider utan hjälm men jag själv väljer att stå för att rida med hjälm.

Some say it's better to fall asleep and dissapear

 

 ~ I hope one day somebody loves you so much

that they see violets in the bags under your eyes,
sunsets in the downward arch of your lips, 

that they recognize you as something green,
something fresh and still growing,
even if sometimes you are growing sideways,

that they do not waste their time trying to fix you ~

 

Quote från tumblr. Här kommer ni till min tumblr! Bilden är nästan tre månader gammal men jag har inget annat att bjuda på just nu.

Första snön

 
 
 
 
 
Igår morse var det inte en enda snöflinga på marken och nu ser det ut såhär utomhus. Vet inte riktigt vad jag tycker om att snön har kommit, får väl massa hat av alla snöälskare nu men jag tycker mest att det är så himla kallt just nu. Har inget alls att skriva om just nu helt ärligt. Känns lite trist.

Just let it happend

 
Jag borde ha bloggat igår men kvällen bestod av ännu en rad med panikattacker så det förklarar väl en del. Idag har jag i alla fall varit och pratat så det känns lite bättre idag. Idag har även den första snön kommit, super mysigt trots att jag helst inte vill att det ska vara kallt just nu.
 
Jag red Fille igår i alla fall. Det gick inte direkt super bra men det var roligt, vi red över bommar utan stigbyglar, med händerna rakt ut och några gånger fick man blunda också om man ville så det var roligt. Fille är en av dem häsatr jag litar mest på så det var inga problem och han var så glad så. Men fick inte någon jätte bra känsla, Fille var hur duktig som helst men jag är verkligen i en svacka i ridningen, jag vet inte riktigt vad jag gör för fel helt enkelt. 

They say it gets easier but they lied

 
En till bild på Toyboy och Major. Jag vet inte om jag kan ursäkta för att jag inte har bloggat, för jag har mått otroligt dåligt. Fast det var rätt roligt att logga in till en blogg av massa fina kommentarer men allt försätter att bli sämre och sämre och jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag vill verkligen må bra men allt är bara för jobbigt. Jag fick tre kraftiga panikattacker inom loppet av inte ens 12 timmar häromdagen och allt blir bara för mycket helt enkelt. Kommer prioritera min hälsa nu så vi kanske inte hörs så mycket. Skriver väl kanske om ridlektionen imorgon om jag orkar men vi får se.

Double exposure

 
Det är sällan jag är stolt över bilder jag tar, men den här tyckte jag ändå var rätt cool. Eller alltså den är ju redigerad, två bilder i en. Det är en blandning av denna bild och denna bild. Ungen av bilderna var tänkta till att göras till en s.k. double exposure bild. Väldigt nöjd i alla fall. 
 
Jag mår verkligen inte alls bra just nu, jag tänker inte ljuga. Fått reda på en del jobbiga saker idag, personliga som ingen utom mina närmaste har med att göra. Just nu känns allt så himla hopplöst och allt går bara neråt. Men jag har så sjukt fina människor som stöttar mig så ni behöver inte oroa er. Och finaste Ebba skrev ett jätte gulligt inlägg till mig på sin blogg idag som fick mig att le jätte mycket.

This heart it beats, beats for only you

 
 
 
 
Jag i mina fancy kläder och världens finaste häst igår morse i hagen. Mamma tog dessa bilder på oss, vi fick bara ett par bilder för Major blev uttråkad ganska snabbt. Men jag tänkte ta upp ett par saker som faktiskt gick bra igår:
Ett problem vi har haft ett tag är att det inte har gått att göra halt utan halsring, avbrotten har gått bra då men halter är en sak han har svårt för oavsett utrustning men när det bara är vikt och röst-hjälper så har han inte riktigt förstått det helt än. Så igår övade jag massvis på det i början och det gick super bra när han väl förstod. Fick röra halsringen lite smått ibland men flera gånger gick det utan. Han gjorde även klockrena skänkelvikningar i skritt, ansträngde sig verkligen och gick mer sidvärtes än vad han brukar. 
 
Idag skulle jag ju egentligen vara med på adventshowen men jag är hemma med extrem huvudvärk och feber och allt möjligt. Mår verkligen inte bra just nu, inte på något sätt. Är mest pissed off på de mesta. Orkar inte med det här längre.