Gullig

 
 
 
Min charmiga tjockisponny som tyckte det kliade på magen. Dessa bilder tog jag med Matildas kamera när jag hade lämnat honom i "fel hage" tillsammans med lite andra bilder och eftersom bilden är skickad till mig o.s.v är kvalitén lite sämre än vad den annars skulle ha varit. Hade hans mage varit lite mindre har han varit i bra form. Min lilla tjockis. Kommer sakna denna ponny i sommar. 

Part II

 
What a mess what a mystery we've made
With love and other simple things
Learning to forgive
Even when it wasn't our mistake
I question every human who won't look in my eyes
Scars left on my heart formed patterns in my mind
Oh glory
You will find me
Dancing all alone
To the sound of an enemys song
I'll be lost until you find me
Fighting on my own 
In a war that's already been won
I'll be lost until you come and find me here
Oh glory
 
- den bästa låten som existerar -

Hide

 
En liten hjort av något slag som kom förbi mig och pappa på våran morgonpromenad. Den sprang snabbt iväg så detta var enda bilden jag fick på den. 

Glad midsommar people

Glad midsommar på er allihopa!
Detta är faktisk ett live-inlägg och inget tidsinställt, så just nu är den första gången någonsin jag mobilbloggar. Vi har varit på Mallorca i snart 6 dagar nu, vi bor i deras superfina hus här i Pollenca. Idag vaknade jag och Julia vid tolv ungefär, åt frokust och sen badade vi i poolen. Sen var det god midsommarlunch utomhus vilket slutade med alla blev klädda i alla dekorationer runt halsar eller huvuden och sen har vi badat ännu lite mer i poolen. Har även Skypat lite med min familj där hemma och nu sitter jag och Julia och spelar Red Dead Redemption. På bilden ser ni våran utsikt från huset.
Hoppas ni har det bra!

Landskap

 
 
Landskaps fotografering är nog egentligen inte riktigt min starka sida. 

River flows in you

 
Jag skrev ju ett litet speciellt inlägg till denna dag, men jag har hela tiden känt att det egentligen inte var så mycket att fira. Därför tycker jag denna dag är mer att fira.
Idag för exakt ett år sedan åkte jag till stallet för att gå på sommar-ridläger. När mitt namn sedan ropas upp och Filles efteråt blir jag besviken och folk kommer fram och frågar om jag vill byta med dem, folk som har blivit tilldelade hästar jag tycker mycket mer om. Men jag är inte en sån som bara ger upp så jag sa att jag åtminstone testar första dagen. 
Och här är vi nu. Jag har varit skötare på honom tre dagar i veckan i mer än nio månaders tid nu och jag är helt fast för denna ponny.
Folk har frågat mig ofta varför jag tycker om honom. Och det är faktiskt nu jag verkligen har börjat inse det.
När man precis lärt känna honom då är han inte särskilt rolig alls. Inte i ridningen och verkligen inte i hanteringen. Men han är en sån häst som du verkligen måste lära känna, för när han väl känner igen dig och respekterar dig då han jag säga att han är en riktig pärla, för det mesta måste jag dock tillägga. Och jag tror det är därför så många inte förstår varför jag tycker om den här ponnyn, för dem känner honom helt enkelt inte. Dem flesta som har frågat detta har varit folk som bara ridit honom någon gång eller två. 
Den här videon har jag hållt på och fixat med ett tag, har helt enkelt väntat tills jag har tillräckligt mycket videos. Videosarna efter 1:14 är nyare och när vi antingen är i boxen eller är ute på promenad är från när Matilda fotade honom och mig för då filmade hon även och klippen där jag rider i slutet är från hopplektionen i Torsdags. 

ON MY WAY

 
 
Detta är förmodligen på ett ungefär vad jag bevittnat just nu. För just i detta nu sitter jag i alla fall på ett flygplan på väg till Mallorca. Dessa bilder är från förra året när vi var på väg till Barcelona. Hoppas ni har det bra vart ni än är! Kram. 

You turned into a pretty big waste of my time

 
 
Idag har jag varit i stallet och skött om Fille en del. Sen skulle vi ut tll hagen, han blir så avundsjuk när de andra hästarna får gå så han försökte springa ut ur boxen ifrån mig men han hann bara halvvägs ut innan jag lyckades rycka ta och backa tillbaka honom. Fast han är inte lätt och stanna när han väl satt fart kan jag säga. Dock fick vi sen reda på att vi hade släppt dem i fel hage så vi fick hämta dem igen och gå en längre bit till sommarhagen. Sa sen hejdå till honom för jag ser ju honom inte på hela sommaren nu. 
VIKTIG INFORMATION UNDER:
Imorgon åker jag till Mallorca. Jag åker dit med Julia och hennes familj och kommer vara där tills den 2:a Juli. Det ska bli sjukt kul! Har fixat lite tidsinställda som ska komma ut medans jag är där, vad jag vet kommer vi förmodligen ha internet så det kanske blir någon live-update någon gång också men vet inte. Håll i alla fall koll efter inlägg som kommer upp då och då, det är bland annat en video som kommer upp och även ett åsiktinlägg. 
Kram på er och hoppas ni har det bra medans jag är borta. Förvänta er massvis med bilder sen när jag kommer hem. 

Bettlös hopplektion med allra finaste älsklingsponnyn

 
         
 
En liten annorlunda redigering på en bild, men tyckte det var det som gjorde den speciell. Fula prinscreens från ridpasset under som ni kan klicka på. Haha, vet inte riktigt vad min innerskänkel gör på galoppbilden, samt mina tyglar. 
 
Nu har jag officiellt sommarlov. Åh, vad jag kommer sakna mina fina vänner och klass. Men det är ändå skönt att få 10 veckors ledighet tycker jag. Men det känns ändå konstigt att inte få träffa alla roliga och fina personer varje dag. Är i alla fall super nöjd med mina betyg i år, helt toppen tycker jag. 
Efter skolavslutningen fick jag snabbt krama om dem som stod i närheten och sen skynda hem och sen till stallet. Fick hoppa min fina Fille idag. Han går fortfarande på hackamore så det blev första gången jag red honom (eller någon annan häst för den delen) bettlöst så jag tänkte på att vara mjuk i handen hela tiden. Men jag måste säga att han gick hur bra som helst på det. I galoppen var han faktiskt riktigt fin tycker jag, mjuk, rund och reglerbar. Saktade till stor del av med röst och vikt vill ju inte ha någon dragkamp med hackamore (det är ju ändå rätt starkt) och han lyssnar så sjukt bra på vikten. Han hade legat och sovit innan jag kom så han var rätt trött när vi började hoppa. Men efter ett par hinder vaknade han till lite mer. Vi hade lydnadshoppning så det var två hinder med ett par galoppsprång i mellan. En gång skulle vi landa i galopp men sakta av till trav mellan hindrerna och en annan gång skulle vi göra en stor volt mellan hindrerna. Han hoppade allt bra och på slutet höjde Åsa andra hindret och vi hoppade väl 75-80 som högst på slutet. Inte mycket negativt att säga om ridpasset, dock kändes det inte fantastiskt och det såg säkert inte fantastiskt ut heller men jag hade kul och det tror jag han hade också. Ibland är han så underbar att rida verkligen. Finaste ponnyn!

Tell everybody

 
 
 
 
Har varit en mysig och härlig dag idag. I skolan hade vi en tävling där man skulle åka runt till olika platser inne i stan och få uppgifter. Jag, Samuel och Max var en grupp som cyklade runt, förutom Max som åkte kickbike. Det var alltså sista skoldagen, vi har egentligen inte haft något riktigt skolarbete denna vecka utan bara gjort lite roligare saker. Och imorgon är det avslutning och sen har jag sommarlov. Wow! Tiden har gått så snabbt. Kommer sakna min vänner och min klass mycket men kommer ändå göra så mycket roligt i sommar så sommaren kommer nog gå rätt snabbt och POFF så är lovet slut och vi alla ses igen.
Sen åkte jag lite till stallet men Fille skulle ridas så jag mockade mest åt honom och myste även lite med Olympic. Så fort jag tog ett steg åt sidan och slutade klia honom skyndade han sig fram till mig och ville bli kliad mer. Gullis. Skulle gärna vilja testa att rida honom, men nu på Torsdag är det ju sista ridningen för terminen men ska önska honom någon gång nästa termin i alla fall. Han verkar väldigt trevlig att rida faktiskt. Pigg och väldigt min typ av häst. Här är en bild på honom förresten som jag tog när jag fotade honom och Matilda i Lördags, så får ni se hur han ser ut. (egentligen står han inte lös men grimskaftet är bortredigerat) Haha, lite för stor grimma kanske...

When the days are cold

 
 
Ännu en bild på lilla Musse. Så himla söt! Sen en liten printscreen från dagens ridpass. 
Passet med Major gick inte alls bra. Han var väl kortfattad helt skänkeldöv först. Försökte bara trava och galoppera fram på långa tyglar och så men han bråkade trots det en del, gick knappt att få galopp på honom. Dock tränade jag på att han skulle länga och korta traven bara med hjälp av mina röst. Och tillsist fick jag faktiskt snabba reaktioner och han längde och kortade på endast min röst så det är jag väldigt nöjd med ändå när jag inte ens höll i tyglarna. När jag sen hade någon form av framåtbjudning försökte jag arbete honom lite på kortare tyglar men han bråkade och hade sig, försökte konstant dra tyglarna ur händerna på mig och försökte smita åt andra håll och så vidare. Det var väldigt varmt och mycket flugor och sen tror jag att han nog hade vaknat på fel sida helt enkelt. Efter att jag bara hade ridit i en halvtimme märkte vi att han var jätte svettig så jag travade av honom och sen skrittade jag av. 
Aja, hoppas att det går bättre nästa gång och hoppas att det går bättre om jag ska hoppa Fille på Torsdag. Det kan inte gå bra varje gång. 

En speciell dag idag

 
 
 
 
Är det någon som kanske minns kattungen Musse? På bilderna där var han så liten snäll och oskyldig. Nu har han växt en hel del och blivit en dryg liten jäkel som mest bits HELA TIDEN. Haha! Jag och Julia släppte ut honom i gräset lite och så och sen kom Skorpan på besök och fick hälsa på Musse, dock hatar Musse Skorpan. Hans lilla halvhjärtade försök att fräsa åt honom var nästan bara gulligt. Sen får ni även en bild på Aslan längst ner.
 
SEN SÅ FYLLER JULIA OCKSÅ 14 ÅR IDAG! Grattis till henne. Ni får gärna gå in och skriva grattis till henne på instagram (@juliakatten) så blir hon nog glad. Sen är det även idag exakt två långa år sedan jag för första gången såg och även satt upp på Major och dagen till ära ska jag även och rida honom idag. Mysigt!

Sheeps

 
 
 
Blev väldigt förtjust i dessa bilder. Speciellt mittenbilden. På ön vi var på över natten fanns det massvis med får och jag och pappa gick ut på en morgonpromenad runt hela ön, vilket faktiskt tog ett tag, när två får plötsligt ligger mitt på vägen. Och vi kom faktiskt riktigt nära dem. Lammet verkade lite skeptisk till oss och gömde sig bakom sin mamma. Så himla söt. 

Världens bästa ponny

 
 
 
 
 
 
Idag har varit en sjukt lång stalldag. Fotade lite hästar i hagen först. Sen myste jag lite med Fille, så himla mysig han var. Han la huvudet på min axel och jag klappade på honom och han somnade nästan. Så himla, himla mysigt. Ni får en printscreen från när vi myste lite. Gullehäst. Och sen tvättade jag och Matilda honom. Hans nerbajsade bakben/svans blev faktiskt rätt vita efteråt. När vi var klara gick vi på en liten promenad en sväng för att han skulle torka (han rullar sig annars) så då passade Matilda på att fota oss lite. Mysigt. Han var super lugn och jätte duktig. Han gick inte på någon lektion idag för att han rids på hackamore för tillfället då han har dragit ut vargtänder och det var bara nybörjarlektioner idag så jag fick sköta om honom massor och sen släppa ut honom i hagen. Sen fotade jag när ridskolechefen hoppade den nya ridskolehästen Roxanna för första gången. Gud vilken fin häst och vilken hoppteknik. Efter det fotade jag även Matilda och Olympic för att Åsa ska göra ett collage med alla skötare och skötarhästar. Får se om jag tar med någon bild på mig och Fille till det på Onsdag eller Torsdag. Ska föresten hoppa Fille (eller har önskat honom så förmodligen) på Torsdag. Kul! Sista lektionen för terminen också, sen går hästarna på sommarbete. Kommer sakna dem. 
 
Förresten, fick reda på att den nya hästen i stallet är avkomma av hästen Robin Z. WOW! För er som inte vet är Robin Z en, tyvärr död, framgångsrik hopphäst som har tävlat i OS. Rätt coolt. Ser vart Roxannas hoppförmåga kommit ifrån i alla fall. 

I DID IT

 
 
 
 
 
Barbacka uteritt på Major - check. Man märkte direkt att han inte var van vid att ridas barbacka för han är ju så vass så dem har undvikigt att göra det, när jag skulle ställa upp honom för att sitta upp stirrade hans snett på mig. "Hallå, du har ju glömt något!" Haha! Söt. Man kände hela hans rygg rätt rejält, det var väl inte den mest behagliga häst jag ridit barbacka på och jag var helt säker på att jag skulle åka av. Men jag satt kvar hela uteritten. Red den rundan som syns på den lilla bilden (klicka på den så blir den större) och red alltså först genom skogen. Det var sjukt mycket mygg och flugor så han skakade på sig konstant och sparkade under sig då och då och marken var ganska ojämn med mycket rötter och så vidare. Travade även ett par raksträckor och det gick bra. Någon galopp ville jag inte testa på så det blev mest skritt men det var super mysigt ändå.
Hade även som planerat grimskaftet på som halsring för första gången, jag lyckades göra halt med den ett antal gånger, det kan behöva lite finslipning, men att svänga gick helt utan problem bara jag visade tydligt med vikten, benen och halsringen. Sjukt nöjd.
Usch vad ont jag kommer ha imorgon. Men jag har fått det gjort i alla fall. Ska nog kanske rida honom barbacka någon annan gång, men om ett tag i så fall.
Mamma filmade också en del om någon vill se det så kan jag nog lägga ut en video.

Ett dygn på en liten ö

Det senaste dygnet har jag och familjen min spenderat på en liten ö ute i skärgården. Det har varit hur mysigt som helst, vädret har varit perfekt och det var jätte härligt. Här är ett par bilder från igår. Jag tog så mycket bilder så det blir mer sen från idag. 
 
Först åkte vi ut med båt ut till ön. Jag var tvungen att ha Converse på mig då jag inte har några bra sommarskor just nu och dem är så platta. Inte bra för min rygg. Måste införskaffa mig några bättre tills Mallorca.
 
Efter det tog vi en tur runt ön, det var ändå ett par kilometer att gå runt. Dock var vi bara på ena sidan av ön. Vi kom upp på ett berg med så här fin utsikt.
 
Sen träffade vi på en massa får och lamm.
 
 
Sen tog vi årets första dopp. Det var kallt.
 
Mera får.
 
 
Sen tvingade jag med min mor upp på samma berg som innan för att bevittna solnedgången.
 
Jag hade som tur med av mistag tagit med min fjärrutlösare så jag fick bygga ett eget stativ att min lilla kameraväska och jacka och tog sen självproträtt/siluettbilder i solnedgången. Mamma stod en bit ifrån och tog Behind the scences bilder i smyg.
 
Och sen fick vi besök uppe på berget av ett par får som stirrade på oss en stund innan dem kom överens om att vi var farliga och skyndade sig ner igen. Efter att jag och mamma blivit myggbitna så skyndade vi oss tillbaka till stugan. Dock var vi nära på att inte hitta ner. Haha! Lite glömska.
 
Mer bilder från idag kommer väl. Men det blev ändrat så jag rider Major idag istället. Mamma följer med och fotar och filmar hoppas jag så det blir förhoppningsvis bilder eller kanske en video när jag kommer hem. Kram.

Jag som var så taggad

 
 
 
Hann göra allt stallarbete, fota hästarna i hagen (bilderna över), ta in Major, ge honom ett födelsedags-äpple och borsta honom och vädret var bra så jag taggade uteritt. Sen satte jag på halsringen och körde samma övningar som förra Tisdagen och han fattade ännu snabbare nu och jag kunde leda runt honom massa varv i boxen, tillslut kunde han gå efter mig utan att jag visade lätt i halsringen. Wow, han lär sig så otroligt snabbt det är helt sjukt. Att backa och svänga från marken gick mycket bättre och han fick mycket beröm och belöning. Jag märker sen att tränset är borta, kollar runt överallt och ringer sen till Kerstin. Då visar det sig att tränset är hemma hos dem och att hennes dotter (som annars bor i USA) är hemma och att detta var den enda dagen hon kan rida Major och att Kerstin hade glömt att säga detta. Så jag fick istället åka hem. Vilket otur man kan ha, jag som var så taggad på att rida ut. Dock rider jag honom på Fredag istället bestämde vi och om vädret är bra då också rider jag ut då istället. 

The sun won't shine on the both of us

 
Min kanin är söt. Punkt. Längtar sjukt mycket till imorgon. Väderprognosen har sagt att det ska regna de senaste veckan men nu står det att det ska vara ganska bra väder, inte super varmt och överdrivet soligt men då blir jag väl bara svettig. Hoppas verkligen att jag kan rida ut men barbacka har jag bestämt att det ska bli i alla fall. Får se hur länge jag överlever, hans rygg ser inte ut att vara den skönaste. Men det är tur att han har mjuk gång i alla gångarter i alla fall, det är ju ingen Fille att sitta på (som är den mjukaste hästen EVER att rida barbacka på) men jag ska i alla fall testa. Bra balansträning kan jag gissa att det blir. 

This is the real world

 
Idag är en speciell dag. Min bästa vän fyller 23 år. Denna bästa vän står på fyra hovar och inte två fötter. Det är Major jag pratar om. Idag har den gamla gubben levt i 23 långa år. Världens bästa! Rider honom nu på Tisdag och då ska han nog få något gott har jag tänkt och massor av mys och om vädret är på min sida kör vi en mysig långuteritt barbacka. Annars rider jag kanske barbacka på banan eller i ridhuset. Har aldrig ridit honom barbacka och han är väl inte känd för att ha den bästa ryggen för det men annars skrittar jag väl bara. Men ska i alla testa lite trav och kanske galopp om det går bra. Ska även ha på halsringen då och testa att stanna och styra med den och se hur han reagerar.
Har idag införskaffat mig ett par indigo-färgade Urbanears. Harletat efter ett par bättre hörlurar för att de vanliga iPhone hörlurarna inte är något att skryta om. Har till största del lyssnat på "Let the flames begin" av allra bästa Paramore i dem och basen är sjukt grym. 

We'll get away eventually

 
 
Förlåt att jag har inte har uppdaterat, men Julia är här över helgen och sov över här inatt och är även kvar tills imorgon. Igår cyklade vi runt i någon timme och var svettigare än någon kommer kunna förstå, idag har vi varit och badat ett tag och varit ute på en promenad och med andra ord har vi varit väldigt hurtiga. Haha! Annars har vi lagt upp massa videos på "Vine" som jag har skaffat, Sofia Krantz heter jag där. Imorgon är en ganska speciell dag faktiskt, kanske inte för er men för mig. Men det skrivet jag förmodligen om då.