Vegan lime caramel "cheesecake"

 
 
Har länge velat testa att göra en vegansk "cheese"cake så igår blev det av. Botten är gjord på bland annat havregryn, valnöt, russin och torkade aprikoser. "Cream cheese" fyllningen är av cashewnötter och smaksatt med lime och vanilj. Sen på toppen är det karamel kräm av endast dadlar och lime. Yummy in the tummy is the least I can say!
 
Har varit jätte trött de senaste dagarna, ännu värre än vanligt. Det har varit svårt att klara hela skoldagarna men så det är väldigt skönt att det är helg nu. Tillfredställde nu mina Supernatural behov med några avsnitt av säsong 9. Ska i alla fall ta det lugnt den här helgen och försöka vila upp mig lite. 

I want to be happier

 
Denna bild som jag tog när vi var påväg hem med Azzi bak i transporten tyckte jag om på något sätt, trots att tallarna är suddiga och så, Tycker det ger mer karaktär till bilden på något sätt. 
 
Idag när jag var och pratade med min psykolog så frågade hon en sak som satte igång rätt mycket tankebanor på mig faktiskt. "Om vi nu inte tänker alls på vad som är logiskt eller inte, utan bara om du fick välja precis vad du ville; vad skulle du vilja ändra i ditt liv just nu?".
Där och då svarade jag bara väldigt kort och rakt men nu efteråt kan jag spinna vidare på det hur mycket som helst. Det enda jag sa just då var helt enkelt att jag skulle vilja slippa vara så obotligt orkeslös och även kunna känna glädje över saker igen. Det var det jag kunde tänka på just då.
Det är verkligen en tankeställare det här. Skulle jag vilja ändra allt i mitt liv eller bara detaljer om jag hade makten till det? Vad finns det för positivt och vad finns det för negativt i mitt liv? Nu ska jag inte dra ut det här jätte mycket, men det här är helt enkelt vad som pågått på min 'övervåning' idag. Hoppas att ni alla har det bra!

                       

Nu är ponnyn hemma

 
Igår hämtade vi som sagt hem denna lilla ponny. Det gick superbra! Vi kom iväg i bra tid, hon gick in i transporten utan problem och det var inga problem på vägen. Hon har stått inne under natten, fått stå i en egen hage fram till klockan fem och då släpptes hon ihop med en annan häst. Var där en liten stund, bara stod bredvid henne en stund och märkte faktiskt hur avslappnande det var. Är ju knappt i stallet längre men just att bara vara där, inga krav eller något speciellt utan bara stå där lugnt och stilla är himla mysigt ändå.
Stannade inte kvar för att se ihopsläppet men hoppas på att det har gått bra i alla fall. Hon är en riktigt fin ponny i alla fall, tror att Frida och Julia får mycket kul med henne dessa nio månader nu. 

Karin

 
 
Fick besök över dagen idag, av ingen mindre än Karin. Vi har inte setts på hur länge som helst men hon kom ner hit och hälsade på. Super mysigt verkligen att få se henne igen och har haft en av de bättre dagarna på väldigt länge faktiskt. Hon är verkligen en så himla fin och härlig människa. I alla fall så gick vi bland annat ut på en liten fotopromenad och då tog jag bilderna över. Sen var hon ju tvungen att åka hem då men hoppas verkligen att vi hinner ses igen snart.
Har förresten gjort om headern lite. Kände att den var lite för hästig just nu när jag aldrig är i stallet. 
 
På tal om hästar åker vi ju och hämtar hem Azzi - ponnyn min lillasyster och hennes kompis ska hyra - imorgon. Jag kommer ju vara lite smått delaktig i det hela men inte jätte mycket men det ska väl bli rätt roligt hoppas jag. 

Är det såhär det ska vara?

 
 
 
 
Något jag ofta läser eller hör är att folk försvarar alla proffs, som om de vore en enda stor identisk enhet. 
Jag får ofta höra att "proffsen vet vad de gör" och att "om proffsen gör det kan det ju inte vara något fel med det". 
Det som gör mig ledsen med sånna utlåtanden är just att man drar alla profffsryttare över en kant och säger att alla är precis likadana och att alla gör rätt in i varenda liten detalj de gör. Det blir även en ursäkt till att behandla hästen illa. Man kan använda det som en ursäkt; "men proffsen gör ju det så då kan det ju inte vara något fel med det?!". Men vad som är rätt eller fel ska inte ligga i andras händer och vara baserat på vad majoriteten gör.
 
Alla videos här över som är från Epona.tv. Dessa människor har folk som ser upp till dem, men det jag ser i dessa videos är inget jag ser som särskilt hälsosamt att ta efter - inte om man tänker ur hästarnas synvinkel i alla fall. Det är inga lyckliga och nöjda hästar jag ser här utan endast hästar som visar smärta och oharmonisk ridning. Vill man inte ha harmoni och att hästen ska trivas med det man gör? För detta är för mig verkligen inte fin ridning. Detta är verkligen inte hur man behandlar en annan levande varelse. De här hästarna känns inte direkt som om de trivs med vad de gör och borde inte det vara något av det viktigaste?
 
Skillnaden mellan just proffs och de flesta "amatör"-ryttare är ju just hur det oftast påverkar folk runt om kring. Rider någon som i videosarna över utan att någon ser på kommer det ju inte påverka någon runt om kring på samma sätt. Det kommer påverka hästen illa och det gör det ABSOLUT inte mer rätt på något sätt. Det är verkligen INTE okej någon gång. 
Proffsen har ju ofta folk som ser upp till dem, därav påverkar ju det de väljer att säga och göra de människor som ser upp till dem. Vad sänder det vi ser i videon ut för budskap till de som ser upp till dessa personer? 
 
Även de som räknas som proffs är lika mänskliga som alla andra och gör såklart fel ibland också. Problemet är ofta att precis som med annat i hästvärlden att folk helt enkelt inte besitter kunskapen för att förstå konsekvenserna av sina handlingar. Jag har ju sagt det ofta innan men som sagt, det gör mig glad att väldigt få vill sina hästar illa men det gör tyvärr inte att alla hästar har det bra tyvärr.
 
 
Hästens på bilden över ansågs enligt FEI:s veternärer vara i tävlingsskick och fick tillstånd att tävla vilket fick en del kritik. Från centralt håll gick FEI in och försvarade det hela efter kritiken. Läs mer om det här! Att allt som är på proffesionell nivå skulle vara helt rätt och felfritt känns ju inte riktigt som det stämmer nu eller hur? 
 
Självklart finns det folk som är proffs, precis som det finns folk under de flesta katagorier som gör ett bra jobb och kan vara värda att se upp till. Men man får helt enkelt inte sätta alla under en kategori och anta att alla är likadana. Vad en person gör måste inte ha något att göra med vad resten av de som räknas vara i samma grupp gör eller tycker.
 
Vi gillar att dra alla över en kam men det blir så himla fel ibland. Visst finns det proffs som vet vad de gör och inte gör sina hästar illa konstant, men det betyder inte att alla proffs vet vad de gör alla gånger. Det är oftast därför bättre att se folk som individer, inte som en del av den grupp vi valt att sätta de i.

The forest at it's finest

 
 
 
 
 
2014/08/20 - Canon EOS 60D - 50mm f/1,4 - Photoshop CS5

I have no place to go

 
 
 
Jätte gamla bilder på Julia från november. Säger väl sitt om den enorma bildbristen jag har just nu. Ska försöka ändra på det, förhoppningsvis.

Ta mig tillbaka - Mallorca 2013

 
 
 
 
 
 
 
Imorgon börjar jag i skolan igen. Tänker inte ljuga och säga att det känns toppen men samtidigt känns det inte jätte hemskt. Är mest otaggad på att faktiskt börja i 9:an. Sista året i grundskolan. Vill helst lägga mig och sova resten av året istället.
Kollade även igenom bilder från när jag åkte med Julias familj till Mallorca förra sommaren och insåg hur mycket jag saknar det. Det var precis innan jag började må dåligt (eller som det gick rejält nedåt i alla fall) och jag minns hur bra jag mådde de där två veckorna i Pollenca. Den här sommaren har gått alldeles för fort och jag känner mest att jag inte gjort något alls, vilket faktiskt är sant. Hade gärna gått tillbaka till förra sommaren av många anledningar. 
 
By the way, idag så fyller två nära vänner till mig 15 år båda två. Signe och Clara. Superstort megagrattis till dem! Här under har vi det oerhört fina födelsedagskortet som jag gjorde till Signe. 

If the sun was god I'd be covered in faith

 
Letar just nu efter bilder som jag vill sätta upp i mitt rum. God, det är svårt att välja! Har valt ut ett bra redan men det är så svårt. Har ju tagit ett antal bilder genom tiden så att välja ut några är svårt. Vill ju att det ska vara bilder som betyder något för mig ändå. Hoppas det blir bra om jag nu sätter upp lite bilder på väggen, har ju sagt att jag ska göra det innan men det har ju aldrig blivit av.

When it's said and done - let it go

 
 
 
Världens vackraste, bästa, underbaraste häst och vän är det här. Älskling Major. Lite delar av videos som jag gjorde till gif:s i brist på annat. 
Saknar honom massor. Har inte sett honom på ett tag nu faktiskt. Önskar så himla gärna att jag hade varit i det stadiet att jag kunde njuta av att umgås med hästar, men just nu orkar jag inte med det riktigt. Jag vet inte helt säkert vad det beror på utan det är nog en blandning av lite allt möjligt. Kan vara t.ex. prestationsångesten som alltid finns i bakhuvudet, vetskapen om hur allt påverkar hästarnas hälsa och även att jag är extremt hård mot mig själv och alltid omedvetet fokuserar på det negativa. Jag tillåter inte mig själv att göra misstag och varje gång jag gör något fel tar jag åt mig extremt mycket och mår JÄTTE dåligt över det. Jag har haft svårt att fokusera på en sak, slappna av och leva i nuet och därav är jag väl rent krasst inte det mest passande sällskapet åt någon häst nu.
 
Det har varit jobbigt, för någonstans där inne vill jag så gärna. Jag har så mycket jag vill. Men det går liksom bara inte. Jag vet inte hur man ska förklara det riktigt. Det blir helt enkelt bara fel allt jag gör och så fort jag faktiskt är i ett stall känns det aldrig riktigt bra längre. 
Både Major och Melody började båda stänga ute mig rätt tydligt. Det är inget jag klandrar de för, eftersom jag inte varit det mest underhållande sällskapet. De har båda tyckt att jag varit helt okej ändå, accepterat mig men mer än så har det inte varit. De har ibland behandlat mig som luft nästan och jag har liksom inte kunnat nå fram till dem. Jag har helt enkelt inte känt att jag kan tillfredställa dem helt.
 
Detta är så jäkla svårt att förklara egentligen, svårt att sätta fingret på. Men något har helt enkelt inte känts bra. Jag har velat att det ska gå bra men i praktiken har det bara känts riktigt jobbigt oftast.
Nu till slutet har det även varit jobbigt att behöva ha något ansvar över en häst. Vilket inte är så konstigt då jag knappt klarar av att ta hand om mig själv - ännu mindre en annan individ även om jag aldrig har haft fulla ansvaret för någon. Därav är jag sen en tid tillbaka inte längre i stallet överhuvudtaget (iprincip) och avsagd från något ansvar över någon häst.
 
Jag vet verkligen inte hur man ska beskriva det, så svårt att få ut i ord. All glädje jag förut kände kring hästar har liksom sugits ur. Jag minns knappt hur det känns att känna glädje kring hästar, så illa är det. Och det skrämmer mig, jag tänker inte ljuga. Det skrämmer vettet ur mig. 
Glädje kring mycket som jag förut fann underhållande har liksom försvunnit. Jag har liksom bara blivit tömd på all glädje och jag vet inte vad jag ska göra åt det riktigt. Allt som förut fick mig att må bra och som jag tyckte var roligt är nu bara tungt och jobbigt. Jag är så rädd att det ska bli en spiral som bara går ner och ner men samtidigt vet jag inte hur man ska lösa det. Jag känner mig lite fast. Jag har dock hopp om att glädjen kring hästar och massa annat ska komma tillbaka när jag blivit frisk och kanske kommer jag inte finna glädjen i något förrän jag faktiskt börjar må bättre. När nu den dagen kommer.
 
Detta blev lite djupare än jag hade tänkt, haha. Hoppas inte att det stör! Har bara velat skriva lite om hur jag känner kring hästar just nu då det har varit jobbigt och jag har inte riktigt kunnat få ordning på mina tankar. 
Ta hand om er allihopa! ♥

Latest

 
Jag skulle kunna publicera mina senaste bilder från min "huvud-instagram" men där publicerar jag ju iprincip samma bilder som jag gör här på bloggen, men kände att det för omväxlings skull kunde vara roligt med lite mobilbilder istället. Så här har vi mina senaste bilder från min "personliga-instagram", har ju nämligen två stycken. 
Min personliga instagram består basically av mat, söta djur och quotes. Nothing less, nothing more. Fantastiskt eller hur? Nja. Men ändå, ni får gärna kika in om ni har lust. Skulle uppskattas. Ni kommer till min andra instagram genom att trycka på bilden. 

Architecture

Gothenburg 2014 - Canon EOS 60D + 50mm f/1,4 - Model: Julia Kat
 
Godmorgon på er gott folk! Hoppas att ni har en trevlig morgon. Själv vaknade jag vid klockan fyra och har ite kunnat somna om sen dess. Gav upp efter ett tag så scrollade runt på tumblr istället (heh) och kämpade mig ur sängen vid sju och åt frukost. Otroligt nog känner jag mig knappt ens trött. Förstår inte alls hur min kropp fungerar egentligen, är oftast tröttare ju mer jag har sovit och sover jag sämre vaknar jag ofta helt utvilad. Get your shit together, body! 
Idag ska vi i alla fall iväg och handla massa saker, vi tar ju nämligen hem Azzi och blir hyresvärdar på henne nästa helg så vi ska bara se till att allt finns i stallet. Även fast jag inte kommer vara överdrivet delaktig kring Azzi och inte har inspiration eller ork till att vistas i stallet just nu så hänger jag med i alla fall. Men hoppas att det blir en bra dag idag. Mår faktiskt helt okej och känner mig fylld med en främmande vilja att göra saker och känner mig fylld av inspiration till allt möjligt. Får se om jag får ut något av det för en gångs skull...

Bridge

 
Ibland kan staden jag bor i vara lite fin. Inte ofta, men ibland. 
Hade en så himla skön pratstund med min mamma igårkväll. Fick lätta på lite saker jag gått och tänkt på, oroat mig för och sådär. Är lyckligt lottad som har så förstående och hjälpande föräldrar, det är inget alla kan ta för givet tyvärr. Gårdagens samtal gjorde mig även bättre till mods när mamma påminde mig om hur långt jag ändå har kommit. Försöker jag minnas denna vintern är allt bara mörkt och tungt. Jag kunde inte se något ljus i slutet av tunneln, mina föräldrar har beskrivit det som att jag var som en ballong som all luft gått ur eller en disktrasa som man vridit ur allt vatten ur och jag var nästan inte kontaktbar. Jag var liksom inte mig själv alls. Och det har jag ju faktiskt kommit ur nu. Hon fick mig att inse hur mycket saker jag faktiskt har gjort ändå. Jag fastnar ju allt för lätt i det jag inte gör, allt jag skulle kunna göra bättre och allt jag gör fel. Därför var det väldigt uppiggande för mig att få höra de saker som jag faktiskt har åstakommit för att må bättre. Även fast det fortfarande är tufft kan jag nu ändå se hur mycket bättre det har blivit i jämförelse med för några månader sen. Jag har kommit en bra bit på vägen och det ska jag försöka vara mer nöjd över. Jag har dock en lång väg kvar...

Jag undrar bara vart det gick fel

Häromdagen började jag följa en användare på instagram som heter Unhappyhorses. Jag såg även att Elvira skrev ett inlägg om samma användare så då kände jag ännu mera lust att också nämna det. Här är Elviras fantastiskt bra inlägg!
 
Det som upprörde mig mest och gjorde mig mörkrädd på denna användare var varken den som lägger upp bilderna eller bilderna, även om det var en kniv i hjärtat även det, utan det var kommentarerna. Alla hästmänniskor med noll sympati för hästarna verkade liksom ha samlats allihopa här och kommenterat. Så här såg några kommentarer ut med tillhörande bilder.
 
 
 


 
 
 
 
För mig är det så uppenbart att dessa hästar visar att de känner smärta eller missnöje eller obehag av något slag. Oavsett om folk anser att detta inte är en grov form av djurplågeri eller att det bara är en ögonblicksbild så förstår jag verkligen INTE hur man kan säga att detta är okej, att det inte är något fel med det och att hästen inte alls känner smärta. Mer brist på empati får man leta efter.
 
Jag blir så ledsen djupt in i själen samtidigt som jag blir arg. Jag vill så gärna att våldet i hästvärlden ska minska men sånt här får mig att tappa allt hopp. Jag har inga ord just nu helt enkelt. Vill mest gräva ner mig.
Elvira satte dock ord på mina tankar så ni borde verkligen läsa henne inlägg som sagt, för hon är grym. 
 
Ta hand om er och era hästar väl.

Messi

 
 
 
Signe har som sagt varit här i tre dagar nu men åkte hem för några timmar sen. Kommer sakna henne massor. Suger att man behöver bo så många mil ifrån varandra. Känns rätt tomt nu här hemma.
Till något lite roligare har vi varit hundvakt (och är fortfarande i skrivande stund) hundvakt åt den lilla valpen på bilderna. Messi heter han. Han sover just nu vilande mot min fot. 
Han är så overkligt söt verkligen och pytte-pytte-pytte liten. Han är 12 veckor gammal och en blandning med chihuahua och papillon. Hur mysig och gullig som helst och jätte energifylld. Lite dryg är han ibland men sånna små raser har ju en tendens att tro att de är större än vad de är. Men hjärtat smälter lite ändå. 

Something different

 
Oskarp bild på vän med lejonman och jävligt stark 'eyebrow-game' och en bild på söt liten humla blev egentligen inga fantastiskt bra bilder och jag kände att nu måste jag ta tag i det här och sluta ha samla gamla redigering på alla mina bilder och köra på något nytt. 
Min dag har inte varit överdrivet bra. Har precis som de flesta dagar nu inte fått något riktigt gjort utan bara suttit, vilket känns halvdant. Imorgon kommer dock en saknad vän hem till mig så jag är väldigt glad över det. Ska bli så himla roligt att träffa henne igen!

Hästpsykologi & inlärd hjälplöshet

Ett ämne som allt för sällan tas upp är hästpsykologi. Folks kunskapssförråd tar ofta slut vid det fysiska välmåendet och därav blir det ofta svårt att tilfredställa hästen behov för psykiskt välmående. 
Visst att fysiskt välmående är ytterst viktigt också, men det behöver ju vara en balans mellan dem båda. Psykisk hälsa är minst lika viktig som fysisk. Och de påverkar ju också varandra, precis som hos oss människor. Vi människor är rätt ytliga av oss. Letar lätt bara efter skönhetsfel eller något annat ytligt på våra hästar. Det är så fort hästen börjar halta eller visa symtom på någon sjukdom vi vet om som vi reagerar. Och visst är det superbra att folk bryr sig om sina hästars fysiska välmående också och att de flesta vill sina hästar väl. Men det verkar vara lättare att lämna vissa delar i välmåendet utanför och skjutsa dem åt sidan. Leder det till en riktigt välmående häst då eller behövs kanske alla delar?
 
Vårat kunskapssförråd är ofta väldigt begränsat. Man kanske vet att om hästen uppvisar följande symptom har den t.ex. kolik, fång eller liknande. Vi vet att det är inte är bra om man ser revbenen på en häst och om hästen har sår har den ju självklart ont. Kanske vet vi lite kort om vad som bör göras om hästen uppvisar några tecken på sjukdom men sen tar det ofta slut på kunskap hos en del. Någon mycket viktig vi lämnar åt sidan ligger långt innan tillfället då en sjukdom börjar synas, nämligen hur vi ska förbygga den!
Många förstår inte innebörden och konsekvensen av sina handlingar. Det är så mycket som spelar roll i hästens välmående. Fodret, motion, miljö, underlag, hovvård. Hur förebygger man alla dessa mystiska hältor som hästar konstant blir avlivade för? Vet vi egentligen hur den tradtionella hovvården påverkar hästens välmående till exempel? Eller hur den sortens ridning vi håller på med idag påverkar hästen? Gynnar det hästens välmående?
 
 
Nog med den fysiska delen nu. Rubriken på inlägget lyder ju något helt annat. Hästpsykologi är ett ämne jag är oerhört intresserad av. Det är väldigt intressant faktiskt och hästvärlden skulle behöva få mer kunskap om det. 
Men vad är egentligen psykiskt välmående och hur tillfredställer man hästens psykiska behov?
Jag kan väl egentligen inte ge något svar på den frågan man jag vill i alla fall skriva lite om det här. 
Vi människor har väldigt lätt att förväxla vad vi själva söker efter och vill ha med vad hästen söker efter. Vi tänker gärna på vad vi skulle vilja ha om vi var en häst, istället för att faktiskt tänka på vad vår häst söker efter. Vi tar helt enkelt det vi skulle uppskatta, ger det till hästen och tar för givet att de ska uppskatta det lika mycket. Men det blir ju tyvärr inte alltid så. 
Om man tänker efter vad en människa skulle vilja ha skulle det ju till exempel vara; mat, vatten, tak över huvudet, varma kläder till när det är kallt, att vara rena, kunna få lite ensamtid då och då och någon som bryr sig om en. Detta för man lätt över till hästen och tror att de uppskattar samma sak. Visst uppskattar de flesta hästar säkerligen mat och vatten, annars står nog något inte helt rätt till men här finns det många delar som glöms bort.
Vi antar att eftersom vi vill ha ett hus med tak över huvudet att vara i över natten så ska hästen tycka om det, eftersom vi fryser utan extra kläder på vintern borde hästen också göra det och eftersom vi gillar kramar borde hästen också tycka om att man går fram och kramar när som helst.
 
Jag tycker inte man ska försöka humanisera hästar. Man ska inte göra de till något de inte är. Hästar är fantastiska djur och ska därför inte heller göras till något som räknas som mindre värt än oss. Alla djur är lika mycket värda och vi har alla olika behov. 
En häst har inte samma behov som oss, varken psykiskt eller fysiskt, och därför verkar vi har lite svårt att tillfredställa deras behov. Vi tillfredställer ofta bara våra egna behov för vårt eget välmåendes skull. 
 
 
Hästar är stäpplevande djur som vistas i flock. I det vilda vandrar de upp till flera mil per dag. I det vilda spenderar de all sin tid med sin flock, har flera mil att röra sig på och ändå förväntar vi oss att våra hästar ska vara nöjda att stå inne i en box på 3x4m helt själv största delen av dygnet och annars får de vistas ute i en helt platt, lerig hage där de ändå inte har något annat val än att bara stå still.
Hästar är flyktdjur och söker först och främst efter säkerthet, de flyr hellre än slåss och flyr då till säkerheten. En häst som inte känner sig säker kommer ju inte må psykiskt bra. 
Djuret som är skapt för att spendera två tredjedelar av sin tid med att beta, spenderar nu den tiden med stå helt still på grund av oss. Vi är så rädda för att våra hästar ska skada sig om de vistas med andra hästar så vi håller de i sin box istället. Det är ju onaturligt mot hästen som det kan bli, så det är väl inte konstigt att hästarna lider psykiskt av detta. Det är av denna anledingen så kallade "stallovanor" eller "beteendestörningar" utvecklas. För att hästen ska klara av det psykiska eländet som det innebär att stå instängd flera timmar i sträck så börjar vissa med t.ex. krubbitning och vävning för att de utsöndrar kemiska ämnen i hjärnan som är lugnande. Detta gör de bara för att kunna stå ut. 
 
Vi inser verkligen inte hur vi psykiskt påverkar våra hästar, utan vi antar bara att om det syns ytligt på hästen som den mår dåligt. Men en häst som står instängd hela dagarna kanske inte måste ha sår överallt för att faktiskt lida av det. Det är sånt som inte syns utanpå och sånt vi är för trångsynta för att se.
 
 
Inte nog med att våra hästar inte får i sig den näring de behöver, inte får tillräckligt med plats att röra sig fritt på, inte tillräcklig utevistelse och får stå ut med att bära oss på ryggen vareviga dag så blir det även helt ignorerade av oss när de försöker tala ut. 
Vi är två olika arter och talar inte samma språk, därav förekommer ju självklart stunder då kommunikationen brister. "A lot of people speak with animals, not many people listen though. That's the problem."

Vi klarar ibland av att få fram vårat eget budskap och vad vi vill ha sagt. Vi lär oss hur vi ska förklara oss så att hästen förstår, men det blir ingen tvåvägskommunikation just eftersom vi inte lyssnar på hästarna. Inte ens när de skriker så högt de kan lyssnar vi. Ibland känns det som att folk är för rädda för sanningen att de istället gömmer sig bakom hjälpmedel för att lura sig själva. 
 
 
Vi har väl nästan alla fått jaga den där 'envisa hästen' i hagen hur länge som helst innan man fått på grimman och fått in hästen. Kanske har man varit med om den där hästen som vägrar stå still när man ska sitta upp. Kanske har man ridit en häst som gång på gång bockat eller stegrat i försök att få av en, aningen har man suttit kvar eller åkt i backen och trots det suttit upp igen och bara varit lite strängare mot hästen. Kanske har vi varit med om en häst som gång på gång stannat när man hoppar, men trots det har man bara drivit på tills hästen tillslut tagit sig över hindret.
Alla av dessa saker har saker gemensamt. Det är lätt att tro att vi har någon form av rätt att styra och bestämma över dessa djur och att de måste göra det vi säger åt dem att göra, men så är det faktiskt inte. Hästar är individer och har egna tankar och åsikter och alla trivs inte med samma saker även fast vi gärna sätter alla hästar under samma fack och förväntar oss att alla hästar just VI sitter på ska tycka om något bara för att vi gör det.
Alla dessa hästar försöker säga något till oss. De försöker faktiskt säga nej! "NEJ! Jag vill inte följa med dig in till stallet." "NEJ! Jag vill inte att du ska rida på mig." "NEJ! Jag vill verkligen inte hoppa." 
När vi gång på gång väljer att ignorera detta, hur mycket hästen än försöker förklara och ingen lyssnar går många hästar in i ett tillstånd som är nästa sak jag tänker nämna i detta inlägg som börjar bli lite långt nu.
 
Inlärd hjälplöshet kallas detta för. Det går att läsa mer om HÄR! Inlärd hjälplöshet är ett apatiskt tillstånd som förekommer om individen utsats för okontrollerbara konsekvenser. När de helt enkelt tappar kontrollen över att kunna göra någonting åt något som är jobbigt. Då går de istället in i ett apatiskt tillstånd som kan vara kroniskt eller tillfälligt, 
De flesta kan säkert om de tänker efter komma ihåg att man mött någon häst som man nu i efterhand kan inse var 'lite för snäll' eller lite för accepterande. En sån där häst som inte reagerade på någonting och alltid gjorde som man sa. Jag har mött sånna hästar och tänkt att "åh, vilken underbart snäll häst". Nu i efterhand tänker jag som sagt lite annorlunda.
 
Ja, alla hästar är individer och visst är vissa tåligare än andra och de kommer reagera positivt och negativt på skilt olika saker. Men de där hästarna som verkligen inte visar några reaktioner alls är inte bara "snälla", de har blivit ignorerade så mycket att de helt enkelt slutat försöka. När man kommer till det stadiet tycker jag verkligen att vi har gått för långt. Det gör mig bara ledsen att hästar ska behöva lida så mycket psykiskt att de tillslut bara ger upp och slutar visa känslor. Är det verkligen så vi vill ha det?
 
 
Vi begränsar ju alltid våra hästar när vi har de i fångenskap, hur vi än vrider och vänder på det blir det ju vi som bestämmer vart hästen ska stå. Vi står ju därför i en position där vi skulle kunna göra det så otroligt bra för hästen men istället gör vi den totala motsatsen. 
Jag är iprincip emot allt som inte gynnar hästen (och djur i allmänhet för den delen och därför är jag även vegan) fysiskt eller psykiskt. Det förklarar väl varför jag är väldigt anti mot dagens moderna förhållningssätt till hästar, för det ser inte bra ut just nu. Det går smått framåt på vissa håll och jag hör om massvis med saker som gör mig glad. Så jag känner mig lite jobbig som jämt klagar nu, men samtidigt så vill jag göra skillnad. Det vill jag verkligen. Jag vill kunna få folk att tänka om lite och har jag bara fått en enda person att tänka till så är jag mer än nöjd. Då har jag gjort NÅGOT åtminstone.
Detta blev längre än vad jag trodde men jaja, hoppas det blev förståeligt i alla fall.
 
Tack för mig. 
 

På tal om spön

 
Fann denna bild hos Emelie och kände bara hur bra den hade passat i det här inlägget jag skrev om spön. Synd att jag inte hittat den innan men jaja, bättre sent än aldrig. 
Varför räknas det ena som djurplågeri och det andra inte utan bara en del av sporten?

I'm tired of feeling like I'm fucking crazy

 
 
 
Lite annorlunda känsla på dessa bilder i jämförelse med de jag publicerade innan. Och jag säger det igen men vilken modell Julia är alltså. Fantastisk är hon!

Tips & recept: Bliss balls

 
Vissa av er kanske redan vet att jag fullkomligt ÄLSKAR bliss balls. Jag vet inte vad det är med de jag gillar mest. Men jag menar de är superenkla att göra, kräver ingen ugn och är nyttiga och ger ändå snabb energi när du behöver det. 
 
Men vad behöver man för att göra bliss balls då? Jo, först och främst behöver du en matberedare av något slag. Sen är det ju bara fantasin som sätter gränserna. Och det finns oändligt med valmöjligheter och även om jag tänker skriva några recept här så går alla att ändra på hur man nu vill. Jag föredrar faktiskt själv att inte utgå ifrån något recept när jag gör bliss balls utan jag slänger oftast i lite allt möjligt.
 
De första ingredienserna du stoppar ner i matbredaren är de torra. T.ex. havregryn, bovete, riven kokos, mullbär, nötter, vaniljpulver, kakao pulver, carob, spirulina o.s.v. Men vid det här stadiet har vi ju bara en mjölblandning, eller hur? Därav är olika sorters torkad frukt en annan viktig del av bliss balls. De hjälper till att binda ihop degen. Min personliga favorit för detta är dadlar. De gör bollarna naturligt söta och eftersom de är lite kletiga binder de ihop bra. Torkade aprikoser och fikon funkar ofta också bra. Viktigt är dock att komma ihåg att fikon tar över smaken ganska mycket så de använder jag bara om jag verkligen vill att det ska smaka fikon. Annat jag vet att många använder för att binda ihop degen är t.ex. kokosolja eller något form av nötsmör. Jag använder inte själv det utan försöker hålla mig till torkad frukt och vatten om det behövs. När degen är fast och inte mjölig längre är det bara att rulla till bollar (eller vilken form som helst egentligen) och stoppa in de i kyl/frys någon timme är två och sen är det klara att äta när som helst.
Kvalitén på ingredienser är viktigt. Jag själv använder bara ekologiska produkter så gott det går. Allt som jag använt i detta inlägg är ekologiskt. 
 
 
Här är några av mina helt egna favoritrecept:

 
 
Dessa ser kanske väldigt trista och vanliga ut men OJOJOJ så underbart goda. Går inte att bara ta en!
 
Recept: • 1dl havregryn • 1/2 dl riven kokos • 1 tsk vaniljpulver • 5-12 dadlar • vatten
 
Blanda allt i matbredaren och låt sen stå i kylen. Det jag själv har snappat upp med dessa är att de är lätt att binda ihop degen med mest vatten i fall man vill ha det så. Ett gott alternativ kan också vara att blanda i några kakaonibs eller bara små chokladbitar om man vill. 
 

 
 
Det finns säker några som inte har en aning om vad carob är för något. Jag själv inkluderat visste inte vad det var fram tills nydligen. Carob är precis som kakao från början en böna som mals till pulver och går att använda som substitut för kakao, ger iprincip samma färg men ger en lite annan smak och sist men inte minst är det fritt från koffein till skillnad från kakao. Carob är även naturlgt lite sötare och innehåller mindre fett. Dessa är en av mina personliga favoriten när det kommer till bliss balls!
 
Recept: • 1 dl riven kokos • 1/2 tsk vaniljpulver • 1-2 tsk carob pulver • 5-10 dadlar
 
Allt blandas i matbredare, och sen kan du antingen ha degen bara som den är eller rulla den i kokos eller carobpulver.
 


 
Finns det något godare än kokos och citrus tillsammans? Tror nog inte det.
Detta recept är med citron men självklart går andra citrusfrukter lika bra. Det som är fördelen med just citrusfrukter i detta recept är att de är fyllda med torkade aprikoser. Torkade aprikoser innehåller mycket järn, men för att kroppen ska kunna få nytta av järn från vegetabiliska livsmedel krävs det att man samtidigt äter vitamin C. Så det blir inte annat än perfekt med citron i detta, både gott och nyttigt.
 
Recept: • 1 dl riven kokos • valfri mängd citron saft (+rivet skal om man vill ha det) • 5-10 torkade aprikoser
 
Blanda allt i matbredare. När man endast använder riven kokos som bas är det ofta rätt krångligt och binda ihop det om man inte har tillräckligt med torkad frukt, då vatten inte funkar så bra till detta. Så försök få ihop degen med mestadels aprikoser och i sista fall vatten. 
 

 
 
Spirulina är en alg som här har pulvriserat. Det är rikt på massvis med näringsämnen och ger en härlig grön färg till dessa bliss balls.
 
Recept: • 1 dl havregryn • 1 tsk spirulina  • 1/3 tsk vaniljpulver • 6-12 dadlar och/eller aprikoser + vatten ifall det behövs (valfritt att ha med i receptet men som jag skippade: cashewnötter och mandelsmör)
 
Blanda samman allt i matbredare och förvara i kylen.
 

 
 
Dessa är sprängfyllda med nyttiga frukter och bär. De smakar väldigt mycket fikon så för er som inte tycker om fikon är väl dessa inte att rekommendera direkt men för mig som är en riktig sucker för torkade fikon är de inget annat än en liten bit av himlen. Supergott!
 
Recept: • 1dl havregryn/kokos/bovete eller liknande eller en blandning av allt  • en näve mullbär  • 3-5 torkade fikon  • några gojibär (valfritt är att om man vill göra de sötare är att lägga till några dadlar)
 
Blanda först de torra ingredienserna, sen fikon och när det blivit en fast deg rör man ner gojibären. 
 


P.S. Alla recept kan behöva vatten till om degen inte binds ihop ordentligt. Ta bara lite vatten i taget, man kan ju inte ta bort vätska i efterhand. 
 
Övrigt tips: degarna funkar även att göra till bars. Placera ut degen i en ugnform täckt i bakplåtspapper och låt stå i frys tills de stelnar och skär då i bitar och förvara sen i antingen kyl eller frys. 

She's made of outer space

 
 
 
För det mesta känner jag typ "asdfghjlakgbrefksdjfnaerkfn" över hur stört bra modell till vän jag har. Denna photoshoot hade vi i min mosters trädgård när vi var i Göteborg. Klockan var väl någonstans efter 8 på kvällen, då Julia tyckte att vi skulle ut och fota. Så hon sminkade sig och sen gick vi ut precis utanför och fotoade lite. Temat var lite att hon skulle se rätt galen ut, men dessa tre vart ju realtivt normala. När vi fotade bakom stängslet så såg hon egentligen livrädd ut på de flesta bilder (för att vi skulle ha en känsla av att hon var instängd någonstans) men jag gillade även den under då hon helt enkelt inte ser ut att bry sig alls om att hon skulle vara fängslad någonstans. Också rätt chockad över att bilderna blev bra då det var väldigt dåligt ljus. 

Gothenburg

 
 
 
 
 
The statue love is real! ♥ Fast helt ärligt är hela Göteborg typ fyllt av statyer så det resulterade i en hel del foton på statyer. Vi har i alla fall haft det super bra. Jag menar hur kan det bli annat än bra när man får spendera tre dagar i Göteborg med min familj och släktingar + den bästa personen i hela världen? Blivit mycket skratt när man har min knasiga 1 åriga kusin konstant runt sig. Trots att jag mest har varit trött och hungrig konstant under hela resan och även blev jätte illamående och yr efter att ha åkt en hel del första dagen på Liseberg, så har det varit riktigt härligt att vara där. Vi var en kortis på Liseberg idag också och sen gick vi in till Nordstan, jag åt en SUPERGOD vegansk biff och sen gick vi runt där några timmar. Längtar redan tillbaka lite. 

Raw vegan fudge brownies

 
Kan nog med handen på hjärtat säga att dessa brownies är något av det godaste jag skapat. Ojojoj!
Har letat efter ett bra recept på veganska brownies, sett alla möjliga recept men inget jag riktigt känt att jag gillar helt för att jag ville ha det så simpelt och nyttigt som möjligt, så fick helt enkelt skapa ett eget recept. 
Resultatet blev sjukt mycket bättre än jag hade förväntat mig faktiskt så kände att därför måste jag dela med mig av det helt enkelt.
Övervägde fram och tillbaka om jag skulle göra de i ugn eller bara hålla de raw, men det slutade med att jag valde att hålla de raw för att göra det så enkelt som möjligt och även ha kvar alla näringsämnen som annars försvinner när man värmer de. Sen är de ju inte helt raw, eftersom kakao pulvret inte är raw.
Så därav är det väl inte de mest typiska browniesen man kan tänka sig. Smaken och konsistensen blir ju väldigt annorlunda men jag älskade de i alla fall.
Eftersom jag inte mätte något så blir ju receptet lite slarvigt men eftersom jag själv föredrar att inte mäta något exakt utan testa mig fram så funkar det för mig utan några exakta mått. 
Receptet går även att anpassa väldigt mycket och ändra hur man nu vill ha det. Jag använde mig av kokosmjöl, helt bovete och havregryn för att jag gillar smaken av dem men annat mjöl eller gryn funkar säkerligen lika bra.
 
Dessa passar de flesta då de är fria från mejeriprodukter, ägg, nötter, gluten (vilket egentligen inte var meningen utan det blev så) och utan något tillsatt socker. Det som är lite krångligt med dessa är att om man har de för länge i frysen blir de stenhårda och i kylen blir de liiiite för mjuka, så därav är de bäst att bara ha de i frysen någon timme innan man äter de. Men annars är de självklart att man kan tina de lite innan. 
 
 
Här är hur jag gjorde mina brownies i alla fall. Gör ca. 6 stycken halv-små bitar.
 
Ingredienser:
- 1/2 dl helt bovete
- 1/2 dl havregryn
- 1 dl kokosmjöl 
- 1 msk kakaopulver
- 1/2 msk carobpulver *valfritt
- 1/2 banan
- 4-10 dadlar *beroende på hur kladdiga du vill ha de
- Lite vatten om de behövs
 
Häll bovetet och havregrynet i en matbredare tills det börjar likna mjöl. Häll då i kokosmjölet, kakao och carob tills det blandats ihop med varandra ordentligt. Lägg till banan och dadlar. Detta blir då det som binder ihop degen och man kan själv välja om man vill förlita sig mest på dadlarna för att binda ihop det hela och få en kladdigare deg. Jag tog dock inte särskilt många dadlar och tog istället mer vatten för att binda ihop det.
Degen ska vara fast, inte rinnig och du väljer som sagt själv hur kletig degen ska vara genom att ha mer vätska eller dadlar. Det är en smaksak helt enkelt. Täck en form i bakplåtspapper och placera där ut degen i den fomen du vill ha. Vill du ha de i muffinsformar funkar det förmodligen också lika bra. 
Ställ in de i frysen ungefär 20 minuter, eller tills den precis börjat stelna lite och skär då upp de i bitar. Jag hade lite riven kokos och även kakao som toppings men de funkar självklart lika bra utan. Ställ tillbaka i frysen 40 minuter tills innan du kan ta fram de och NJUT!
 

If you leave me then I'll be afraid of everything

 
 
 
Det är roligt att fotografera människor och djur tillsammans, se hur det interagerar tillsammans. Oavsett om det är katter, som i detta fall, eller hästar tycker jag det är väldigt roligt att fotografera tillsammans med djur. 
Tjejen på bilden kommer även hit idag, vilket ska bli sjukt kul när vi inte setts på två veckor. Och imorgon åker vi ner till Göteborg tillsammans och ska gå på Liseberg och massa annat kul. Ser verkligen fram emot det! Har väl något tidinställt jag kan slänga in men kommer ju annars ha annat för mig de här dagarna framöver i alla fall. Hoppas att ni alla får en superbra helg och sen vecka!

Vad är en frisk hov egentligen?

Det här med hovhälsa är rätt krångligt. Det var rätt lätt för mig att greppa det teoretiska och hur hovens anatomi såg ut och hur de fungerade. Det var för mig inget större problem än att lära mig annat när det kommer till hästens anatomi. Det som jag upplevt som svårare har varit att veta "hur ska en hov se ut då?". Hur ser man att en hov är frisk? 
Jag kan nog fortfarande inte svara på den frågan egentligen, men jag har börjat få en lite bättre uppfattning om hur det kan se ut åtminstone. Jag har fortfarande massa mer jag vill lära mig om och har mycket jag inte kan så ni får gärna rätta mig om jag har fel i något påstående vilket jag med största sannolikhet har vid några punkter i detta inlägget. 
 
 
Detta inlägg kommer inte vara specificerat kring några hovvsjukdomar, t.ex. fång, röta och så vidare, utan helt enkelt mer själva formationen av hoven. Så visst kan hoven vara sjuk på andra håll men just i detta tänkte jag som sagt inte ta upp några specifika sjukdomar direkt.
Jag hittade denna sjukt bra bild för att visa skillnaden mellan två hovar med rätt olika utseende. För er som inte har koll på hovens delar kan ni kolla på denna bild. 

 
 
 
 
Hoven till vänster har en mer avlång form än den till höger. Vi ser även en ihoptryckt stråle som inte fått tillräckligt markkontakt. Man ser även att ballarna har pressats ihop tillsammans med strålen. Man ser helt enkelt hur den bakre delen av denna hov har pressats samman. Om vi jämför med hoven till höger så har vi ju där men mycket rundare hovform, strålen är vidare och ballarna sitter då inte lika trångt. 
Man vill ju ha en fungerande hovmekanism och eftersom hovmekanismen är en utvidgning i hovens bakre delar så är ju en hov som har en rundare form ofta ett tecken på bättre fungerande hovmekanism, i alla fall om man jämför med hoven som är avlång.
 
 
Hur ofta har man inte sett en sån här hov? Smal och ihopklämd stråle utan tillräcklig markkontakt. Detta har pressat ihop ballarna rätt rejält och gett hoven den där typiska avlånga formen. Denna häst är även väldigt trångskodd så även om strålen hade fått mer markkontakt hade strålen inte kunnat blivit bredare för skon hade tagit emot. Det är rätt trist att det här är en sån vanlig syn. Denna hovform är designad av människan och enligt mig inte lyckats särskilt bra. För mig ser detta inte ut att vara särskilt behagligt. Jag hade inte velat att någon formade min fötter så att de blev ihoppressade i hälen och sen behöva gå runt så hela tiden. Nej, att orsaka hästen denna hovformen ser jag då inte mycket positivt med.
 
 
Här har vi en bild jag lånat från Olivia på hennes häst Maddes ena bakhov. Syns inte den enorma skillnaden då? Här har vi istället en stark hov med en bred stråle med ordentlig markkontakt som då får agera stötdämpande precis som det är meningen att den ska. Hoven är inte lika avlång här när den är vidare baktill, utan här får den istället en rundare form. Först när jag såg Olivias hästars hovar vart jag helt chockad. Jag var ju så van att se smala strålar och avlånga hovar att jag knappt tyckte det såg ut som en hov först. Men nu tycker jag bara det är riktigt vackert att se fina, starka hovar med breda strålar med markkontakt. En fröjd för ögat verkligen.
 
 
För att visa ännu lite tydligare har jag satt in de två bilderna jag redan visat, in i den översta bilden. Dessa två hovar är ju nästintill identiska med ritningen. Då ser man att de stämmer in rätt bra på beskrivningen faktiskt.
 
Det är synd att de är få som vet hur en hov faktiskt kan se ut. Många vet ju hur hoven ser ut om den har någon sjukdom som går att sätta diagnos på men i övrigt är det allt för ovanligt att folk vet hur en fullt frisk hov faktiskt ser ut. För bara för att hoven inte har något satt diagnos av en veterinär så behöver inte det alltid betyda att hoven är frisk och fungerar som den ska. Vi är rätt duktiga på att se de sjukdomarna som kan synas utanpå men när det kommer till det övriga verkar det råda lite kunskapsbrist. Och det är ju därför jag skriver det här inlägget, för jag vill att folk ska lära sig mer om hovar och hur man ser till att hästen får friska hovar. Dagens traditionella hovvård kan behöva en liten spark i rätt riktning faktiskt.