Raw vegan fudge brownies

 
Kan nog med handen på hjärtat säga att dessa brownies är något av det godaste jag skapat. Ojojoj!
Har letat efter ett bra recept på veganska brownies, sett alla möjliga recept men inget jag riktigt känt att jag gillar helt för att jag ville ha det så simpelt och nyttigt som möjligt, så fick helt enkelt skapa ett eget recept. 
Resultatet blev sjukt mycket bättre än jag hade förväntat mig faktiskt så kände att därför måste jag dela med mig av det helt enkelt.
Övervägde fram och tillbaka om jag skulle göra de i ugn eller bara hålla de raw, men det slutade med att jag valde att hålla de raw för att göra det så enkelt som möjligt och även ha kvar alla näringsämnen som annars försvinner när man värmer de. Sen är de ju inte helt raw, eftersom kakao pulvret inte är raw.
Så därav är det väl inte de mest typiska browniesen man kan tänka sig. Smaken och konsistensen blir ju väldigt annorlunda men jag älskade de i alla fall.
Eftersom jag inte mätte något så blir ju receptet lite slarvigt men eftersom jag själv föredrar att inte mäta något exakt utan testa mig fram så funkar det för mig utan några exakta mått. 
Receptet går även att anpassa väldigt mycket och ändra hur man nu vill ha det. Jag använde mig av kokosmjöl, helt bovete och havregryn för att jag gillar smaken av dem men annat mjöl eller gryn funkar säkerligen lika bra.
 
Dessa passar de flesta då de är fria från mejeriprodukter, ägg, nötter, gluten (vilket egentligen inte var meningen utan det blev så) och utan något tillsatt socker. Det som är lite krångligt med dessa är att om man har de för länge i frysen blir de stenhårda och i kylen blir de liiiite för mjuka, så därav är de bäst att bara ha de i frysen någon timme innan man äter de. Men annars är de självklart att man kan tina de lite innan. 
 
 
Här är hur jag gjorde mina brownies i alla fall. Gör ca. 6 stycken halv-små bitar.
 
Ingredienser:
- 1/2 dl helt bovete
- 1/2 dl havregryn
- 1 dl kokosmjöl 
- 1 msk kakaopulver
- 1/2 msk carobpulver *valfritt
- 1/2 banan
- 4-10 dadlar *beroende på hur kladdiga du vill ha de
- Lite vatten om de behövs
 
Häll bovetet och havregrynet i en matbredare tills det börjar likna mjöl. Häll då i kokosmjölet, kakao och carob tills det blandats ihop med varandra ordentligt. Lägg till banan och dadlar. Detta blir då det som binder ihop degen och man kan själv välja om man vill förlita sig mest på dadlarna för att binda ihop det hela och få en kladdigare deg. Jag tog dock inte särskilt många dadlar och tog istället mer vatten för att binda ihop det.
Degen ska vara fast, inte rinnig och du väljer som sagt själv hur kletig degen ska vara genom att ha mer vätska eller dadlar. Det är en smaksak helt enkelt. Täck en form i bakplåtspapper och placera där ut degen i den fomen du vill ha. Vill du ha de i muffinsformar funkar det förmodligen också lika bra. 
Ställ in de i frysen ungefär 20 minuter, eller tills den precis börjat stelna lite och skär då upp de i bitar. Jag hade lite riven kokos och även kakao som toppings men de funkar självklart lika bra utan. Ställ tillbaka i frysen 40 minuter tills innan du kan ta fram de och NJUT!
 
Kommentarer
EBBA LAGERSTRÖM

Dem ser väldigt goda ut, helt klart något jag ska pröva under sommaren nu! <3

Datum: 2014-08-04 Klockan: 21:18:48 Blogg/hemsida: http://ebbalagerstrom.horseworld.se
Kristin

GUD vad gott de såg ut!! :D

Datum: 2014-08-04 Klockan: 23:03:23 Blogg/hemsida: http://nattstad.se/northwind
Isabella

Dessa måste jag verkligen pröva!!! Och detta är ju även bra om man är allergisk mot ägg, har några kompisar som är det så finns det ändå något man kan testa på då mång recept innehåller ägg.

Datum: 2014-08-06 Klockan: 11:35:23 Blogg/hemsida: http://fames.se/isabellahaaja

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: