Tips & recept: Bliss balls

 
Vissa av er kanske redan vet att jag fullkomligt ÄLSKAR bliss balls. Jag vet inte vad det är med de jag gillar mest. Men jag menar de är superenkla att göra, kräver ingen ugn och är nyttiga och ger ändå snabb energi när du behöver det. 
 
Men vad behöver man för att göra bliss balls då? Jo, först och främst behöver du en matberedare av något slag. Sen är det ju bara fantasin som sätter gränserna. Och det finns oändligt med valmöjligheter och även om jag tänker skriva några recept här så går alla att ändra på hur man nu vill. Jag föredrar faktiskt själv att inte utgå ifrån något recept när jag gör bliss balls utan jag slänger oftast i lite allt möjligt.
 
De första ingredienserna du stoppar ner i matbredaren är de torra. T.ex. havregryn, bovete, riven kokos, mullbär, nötter, vaniljpulver, kakao pulver, carob, spirulina o.s.v. Men vid det här stadiet har vi ju bara en mjölblandning, eller hur? Därav är olika sorters torkad frukt en annan viktig del av bliss balls. De hjälper till att binda ihop degen. Min personliga favorit för detta är dadlar. De gör bollarna naturligt söta och eftersom de är lite kletiga binder de ihop bra. Torkade aprikoser och fikon funkar ofta också bra. Viktigt är dock att komma ihåg att fikon tar över smaken ganska mycket så de använder jag bara om jag verkligen vill att det ska smaka fikon. Annat jag vet att många använder för att binda ihop degen är t.ex. kokosolja eller något form av nötsmör. Jag använder inte själv det utan försöker hålla mig till torkad frukt och vatten om det behövs. När degen är fast och inte mjölig längre är det bara att rulla till bollar (eller vilken form som helst egentligen) och stoppa in de i kyl/frys någon timme är två och sen är det klara att äta när som helst.
Kvalitén på ingredienser är viktigt. Jag själv använder bara ekologiska produkter så gott det går. Allt som jag använt i detta inlägg är ekologiskt. 
 
 
Här är några av mina helt egna favoritrecept:

 
 
Dessa ser kanske väldigt trista och vanliga ut men OJOJOJ så underbart goda. Går inte att bara ta en!
 
Recept: • 1dl havregryn • 1/2 dl riven kokos • 1 tsk vaniljpulver • 5-12 dadlar • vatten
 
Blanda allt i matbredaren och låt sen stå i kylen. Det jag själv har snappat upp med dessa är att de är lätt att binda ihop degen med mest vatten i fall man vill ha det så. Ett gott alternativ kan också vara att blanda i några kakaonibs eller bara små chokladbitar om man vill. 
 

 
 
Det finns säker några som inte har en aning om vad carob är för något. Jag själv inkluderat visste inte vad det var fram tills nydligen. Carob är precis som kakao från början en böna som mals till pulver och går att använda som substitut för kakao, ger iprincip samma färg men ger en lite annan smak och sist men inte minst är det fritt från koffein till skillnad från kakao. Carob är även naturlgt lite sötare och innehåller mindre fett. Dessa är en av mina personliga favoriten när det kommer till bliss balls!
 
Recept: • 1 dl riven kokos • 1/2 tsk vaniljpulver • 1-2 tsk carob pulver • 5-10 dadlar
 
Allt blandas i matbredare, och sen kan du antingen ha degen bara som den är eller rulla den i kokos eller carobpulver.
 


 
Finns det något godare än kokos och citrus tillsammans? Tror nog inte det.
Detta recept är med citron men självklart går andra citrusfrukter lika bra. Det som är fördelen med just citrusfrukter i detta recept är att de är fyllda med torkade aprikoser. Torkade aprikoser innehåller mycket järn, men för att kroppen ska kunna få nytta av järn från vegetabiliska livsmedel krävs det att man samtidigt äter vitamin C. Så det blir inte annat än perfekt med citron i detta, både gott och nyttigt.
 
Recept: • 1 dl riven kokos • valfri mängd citron saft (+rivet skal om man vill ha det) • 5-10 torkade aprikoser
 
Blanda allt i matbredare. När man endast använder riven kokos som bas är det ofta rätt krångligt och binda ihop det om man inte har tillräckligt med torkad frukt, då vatten inte funkar så bra till detta. Så försök få ihop degen med mestadels aprikoser och i sista fall vatten. 
 

 
 
Spirulina är en alg som här har pulvriserat. Det är rikt på massvis med näringsämnen och ger en härlig grön färg till dessa bliss balls.
 
Recept: • 1 dl havregryn • 1 tsk spirulina  • 1/3 tsk vaniljpulver • 6-12 dadlar och/eller aprikoser + vatten ifall det behövs (valfritt att ha med i receptet men som jag skippade: cashewnötter och mandelsmör)
 
Blanda samman allt i matbredare och förvara i kylen.
 

 
 
Dessa är sprängfyllda med nyttiga frukter och bär. De smakar väldigt mycket fikon så för er som inte tycker om fikon är väl dessa inte att rekommendera direkt men för mig som är en riktig sucker för torkade fikon är de inget annat än en liten bit av himlen. Supergott!
 
Recept: • 1dl havregryn/kokos/bovete eller liknande eller en blandning av allt  • en näve mullbär  • 3-5 torkade fikon  • några gojibär (valfritt är att om man vill göra de sötare är att lägga till några dadlar)
 
Blanda först de torra ingredienserna, sen fikon och när det blivit en fast deg rör man ner gojibären. 
 


P.S. Alla recept kan behöva vatten till om degen inte binds ihop ordentligt. Ta bara lite vatten i taget, man kan ju inte ta bort vätska i efterhand. 
 
Övrigt tips: degarna funkar även att göra till bars. Placera ut degen i en ugnform täckt i bakplåtspapper och låt stå i frys tills de stelnar och skär då i bitar och förvara sen i antingen kyl eller frys. 
Kommentarer
Julia

Guuuud tack, nu vet jag vad jag ska göra när jag kommer hem.

Datum: 2014-08-08 Klockan: 10:25:22
Stella

Toppen! :)

Datum: 2014-08-08 Klockan: 18:10:49 Blogg/hemsida: http://wecandoittogether.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: