Teaching collection

Kommentar från Molly: Kom att tänka på ett klipp jag såg för ett tag sedan och det skulle vara intressant att höra din åsikt om det: (länk till videon längre ner i inlägget)
Jag personligen tycker det som tas upp i klippet är rätt logiskt och jag gillar metoden. Inget tvång utan det bygger mer på tidigare kunskaper som hästen lär sig att koppla ihop lite i taget. Men som sagt, skulle vara intressant att höra vad du har att säga!:)
 
PS. Kom även på ett till klipp som jag tycker make sense: (länk till en annan video)

Du kanske har ett sånt inlägg på gång eftersom du skriver en serie, men annars skulle det vara intressant att se dig ta upp detta i ett inlägg!:)
 
Verkligen jätte roligt att få ett förslag på vad jag ska skriva om. Självklart kan jag göra ett inlägg om min åsikt om dessa två videos och bara lite egna tankar kring detta. Sen får ni som sagt välja helt själva vad ni tycker är rätt, detta är mina tankar kring videon, inte vad som är rätt och fel. Jag delar bara med mig av mina tankegångar och det som dyker upp i huvudet när jag ser dessa videos. För att det inte ska bli för långt skriver jag bara om första videoklippet här. 
 
 
 
Hade inte sett eller hört om denna video innan faktiskt så tryckte på play utan några förutfattade meningar eller förväntningar av något slag. Ni får hemskt gärna kolla på hela eller bara lite av videon innan ni läser om ni vill.
Mitt helhetsintryck av videon är väl inte starkt svart eller vitt, utan mer av någon grå ton sådär. Känner mig lite delad helt enkelt. Videon för mig är ett så himla tydligt exempel på att det teoretiska många gånger är hur klokt som helst men någonstans blir slutresultatet (det praktiska) inte samma sak. Mycket av det han säger är klokt men jag tyckte inte alltid det stämde överens med det jag såg.
 
Det som är viktigt att få fram först och främst är ju att hästen som visas i detta klipp är 2 ÅR, den kan alltså omöjligt ha hunnit muskla upp sig för en korrekt samling o.s.v. Sen diskuterades det rätt mycket i kommentarsfältet om man verkligen ska rida på en häst under 3 år men det är en annan sak att diskutera.
Jag tycker i alla fall det till viss del är lite dumt att bara visa klipp på en så pass ung häst. Missförstå mig inte, jag fattar ju att han ska visa hur man börjar arbetet med att lära hästen samling och då visar det på en häst som inte är van. Men just i en informativ film kan det ju vara bra att kunna visa någon häst som har kommit lite längre och kan bära sig själv lite bättre så man vet vad man ska sträva efter. Alltså kanske bara en liten snutt på slutet. Förstår ni hur jag menar då?
 
En annan viktig sak är att jag själv inte tycker att man kan utgå ifrån någon ram som passar alla hästar om hur de ska lära sig olika saker. Alla hästar är individer och lär sig bäst på olika sätt och tar olika lång tid. Därav går det väl inte riktigt att sätta någon exakt manual på hur man gör utan alla hästar är olika.
 
I alla fall så är det många av sakerna han säger som är väldigt sunda. Jag blir väldigt glad att han till en början inte har brytt sig om vart hästens huvud har varit utan bara börjat lugnt. Fast redan där känns det som att han menar att man ska bry sig om huvudet senare, vilket man egentligen inte ska tänka på.
 
 
Från ungefär 0:30-1:24 ser det ut såhär. Han visar lite hur han har börjat med att rida hästen, inga krav på vart huvudet ska vara någonstans helt enkelt och bara ridit honom framåt. Detta ser enligt mig oftast rätt fint ut. 
Jag har i detta inlägget snott Alexandras idé igen och gjort egna bilder med gungbrädan så allt är inspirerat av Alex. På alla bilder har jag försökt placera de två prickarna på samma del av hästen, den främre ungefär vid sista halskotan och den bakre ungefär vid bärbensknölen. Sen är det klart att det är inget som är exakt.
Som ni ser på bilderna över ser man hur hästen lägger sin vikt naturligt, som jag pratat om innan, med endast lite mer vikt på framdelen. Gungbrädan tippar alltså inte överdrivet mycket framåt utan bara lite lätt men ingen större fara där.
 
Sen börjar han prata om att rygga är en viktig del av det. Han visar ryggningar och säger bland annat att "ser ni hur långt hans bakben kommer in under honom?" och pratar om hur det man söker efter i en ryggning är att hästen ska "få in näsan, lyfta bogen och att förflytta vikten bak". Att han säger det i den ordningen blir lite fel tycker jag.
Och visst är det att hästen förflyttar vikten bak man söker efter i en ryggning men det här med att man fokuserar på huvudet känner jag redan blir lite fel. För en ryggning kan vara ett toppenbra sätt att visa för hästen vart man vill att den ska lägga vikten. Han ber hästen att rygga genom att korta tygeln och hålla med båda händerna. Tyvärr tyckte jag inte att den här hästen flyttade så mycket av sin vikt bakåt faktiskt.
 
 
Som ni ser på bilden tycker jag inte det ser särskilt annorlunda ut i jämförelse med innan. Därav blir det snabbt fel att visa att detta är en häst som lägger vikten bakåt. Problemet här tror jag är att stödet på tygeln knäcker av lite och gör att hästen istället lägger vikten på bogen. Denna kille är ju inte hård på handen, men som ni ser är ju tygeln ändå helt sträckt trots att huvudet är placerat lite väl nära bringan egentligen om man ska utgå ifrån att lodplanet är det korrekta.
 
Vi kan jämföra denna ryggning med en bild jag hittade på Honza Blaha och en av hans hästar från en show i Dublin. Denna hästen har då varken någon störande vikt på ryggen eller någon utrustning som kan störa på något sätt. Bilden är tagen härifrån!
 
Ser ni då skillanden? Här har vi en häst som i en ryggning förflyttar sin vikt bak. Detta är mycket mer likt det man eftersträvar, enligt mig. Sen är det klart att detta har han väl jobbat med mycket längre än hästen i videon så det är ju svårt att jämföra. Men skillnaden blir så tydlig när man ser de bredvid varandra. 
 
Eftersom hästen i videon inte förflyttar vikten bakåt i ryggningen är det klart att det budskapet inte gått hela vägen fram ännu, den här hästen har endast uppfattat ryggningen som att placera huvudet närmare bringan.
Som han nämner i videon har hästen bara lärt sig rygga i ungefär 3 veckor, vilket är väldigt kort tid egentligen. Om hästen faktiskt inte förflyttar vikten bakåt är det ganska självklart att hästen nog inte förflyttar den bakåt när man rider framåt heller. Han pratar mycket om det här som på svenska kallas "ridning mellan hand och skänkel" vilket jag varit lite skeptisk till på senaste tiden. Han visar att det är när han kortar tygeln och driver på med benen som hästen går i form, vilket jag inte riktigt tycker stämmer då det är så mycket mer än det. Formen ligger ju inte i tygeln eller hur mycket du skänklar på. Visst är hästen framåtbjudning en viktig del men det är ju inte bara genom att hålla i tygeln och skänkla på du får en häst att gå i form, eller hur? Jag tror att det här nästan hade varit bättre att ha lärt hästen att rygga för sitsen, så inget tygelstöd fanns där för att knäcka av. För det är lättare attdet blir våra skänklar och händer som förstör, t.ex. genom att få hästen att lägga sig på underhalsen och då vikten på bogen eller så förhindrar man bröstkorgsrotationen eller bara det naturliga rörelsemönstret men skänklarna.
 
 
Visst är de översta lite extrema kanske men de var inte svåra att få tag på egentligen. Men även när hästen kanske gick något mindre förböjd som på de andra två bilderna så såg viktfördelningen ut likadant. Som ni ser hamnar betydligt mer vikt nu på bogen och det blir alltså totala motsatsen från det man vill ha. Så fär denna hästen är det betydligt bättre om den rids som i början, (se bild 1 och 2) för där lägger den vikten mycket bättre. Även fast den inte kröker på nacken eller lägger jätte mycket vikt bak så är det bättre än de bilderna över. Dock är det han säger i slutet väldigt klokt med att man inte ska hänga i tygeln då det förstör det mesta, vilket stämmer. Men det jag tycker här är att man inte får se någon förbättring utan det ser betydligt bättre ut rent formmässigt på de första bilderna.
 
Så för att sammanfatta: Det stämmer att samling och form handlar om att kunna lära hästen att förflytta vikten bakåt, ett sätt att göra sig förstådd kan vara ryggningar. Det är viktigt att ta det lugnt och starta smått till en början och ge hästen den tid den behöver båda fysiskt och psykiskt. När hästen förstått och byggd upp muskler för att kunna lägga sin vikt bakåt kan man försöka få över samma sak till när hästen rör sig framåt. Att börja från marken kan även vara en väldigt bra idé.
Det som dock blir felet är att man faktiskt inte riktigt får hästen att förstå vad man menar. Eftersom hans "kommando" för ryggning var att ta i både tyglarna, känner hästen ett tryck i munnen och börjar då backa och när det fortfarande är tryck i munnen så gör ju hästen det mest logiska och förflyttar nosen närmare bringan. Så det är ofta det man glömmer, man förstår själv vad det är man strävar efter men det är lätt att glömma om hästen faktiskt förstått vad det är du vill. 
Och det är ju lätt att tänka att man själv vet att man gör det för hästens bästa men frågan är ju om hästen känner något positvt av det? Visst vet du att det är bäst för hästen att arbeta korrekt men det kan du ju inte förklara för hästen tyvärr. Därför måste vi ju se till att hästen får något positivt av det, och därmed ta reda på vad som driver din häst, kanske är det bara att stå still och ta det lugnt eller mat eller kanske kli på favoritstället? Vad det än är som driver hästen så måste ju hästen kunna förstå vad du menar och få ut något positivt av det, och det är lite det jag tycker man glömmer här. Ja, hästen ryggar när han säger det men mer än så tror jag inte har gått fram till till hästen. Och det är väl klart, hästen är 2 år, i framtiden kanske den går korrekt och förstår men jag har ju nu bara denna video att utgå ifrån och där ser jag tyvärr ingen häst som förstått att den ska flytta vikten bakåt. Det är vad jag ser i alla fall.
 
Jag hoppas ni förstod vad jag snackade om här för det vart väl mest lite rörigt när jag bara babblar om mina tankegångar. Men hoppas det var till nytta för någon eller fick er att tänka lite. - Vad är era tankar kring videon förresten? Hade varit roligt att höra.
Kommentarer
Molly

Bra skrivet som vanligt! Tänkte vidare på det jag hade sett efter jag skrev kommentaren och kunde ifrågasätta och hitta brister liknande det du tar upp här (även om du besitter en mer vidareutvecklad kunskap kring ämnet)Quarterhästar växer ganska snabbt och vi två års ålder är det många som börjar rida dom lite lätt just för att de är ganska utvecklad i kroppen. Dock skulle jag vänta något år till men vet att i andra länder är det inte ovanligt att man börjar rida vissa hästar tidigare. Inget jag stödjer men men. Något man också märkte är att hästen är ganska överbyggd bak. Något som ofta förekommer hos quarterhästar finns en mening med det som jag dock har glömt bort. Kan vara en faktor av att hästen är rätt så ung men även om den växer till sig lär dess kroppshållning stanna ungefär likadant, det är så dom ser ut helt enkelt. Tror du detta kan bidra till att hästen har svårt med "gungbrädan"? Jag tror att det skulle kunna bidra till viss del. Denna unga häst har nog inte riktigt luskat ut hur den ska lyfta upp sig för att kompensera dess kroppsbyggnad än och jag hoppas han tränar vidare på det.
Försökte hitta en klipp där hästen är äldre och mer tränad och hittade detta: https://www.youtube.com/watch?v=UQTvc4PTIbU&list=UU413ZepFqtG6Bhb8Lv7ugFA
Tycker det ser bättre ut, gungbrädan är kanske inte helt balanserad men enligt mig ser det trevligt ut. Ta en dressyrhäst till exempel, gungbrädan skulle kunna vara perfekt på sen men kollar man på huvudet faller allt isär där istället. Där visar hästen obehag och håller ett hoptryckt huvud men ändå är gungbrädan rätt. Förstår du hur jag menar här, är rätt dålig på att förklara haha :')

Svar: Tack för kommentaren! :)Kan inte alls särskilt mycket om quarterhästar men självklart är det så att olika raser växer olika snabbt och blir fullvuxna vid olika åldrar så därför tycker jag att man inte kan sätta någon gräns på "när man ska börja rida hästen" o.s.v. De är ju också individer så det får man ju anpassa efter varje enskild häst. Även där är det väl mer grundat i tradition helt enkelt, det har blivit en norm att man rider in hästen när den är tre så gör någon det tidigare eller senare blir det kalabalik. ;) Men jag tror som sagt på att man med sunt förnuft får avgöra det själv efter vad hästen har för egenskaper och vad den tycker. Hästen måste ju dessutom inte ridas heller så...
Men jag vet ju i alla fall att quarterhästar brukar vara ganska välbyggda bak men hur och om det begränsar de på något sätt vet jag faktiskt inte riktigt, så länge det inte är ett sjukligt tillstånd det vill säga. Men man ser ju lite skillnad om man jämför med Honza's häst tillexempel. Den hästen har inte lika välbyggd underhals och man ser också att den är lite mer välmusklad bak eftersom den har fått muskla upp sig mer korrekt. Så visst kan denna häst säkert också musklas upp rätt i sinom tid och hoppas också att han tränar vidare på rätt sätt. Men jag tror mest problemet här är att han inte riktigt fått fram budskapet än bara.

Ja precis, det är ju oftast våran hand som knäcker av formen. Det blir jätte lätt så när vi tror att vi hjälper till med handen men det är ju lättare att det blir fel då och att hästen istället lägger sig på underhalsen och lägger vikten på bogen. Det är ofta vid huvudet det faller isär som sagt.
Jätte roligt med sånt här för man kan spekulera runt så himla mycket. Älskar det. :'D
Sofia Krantz

Datum: 2014-07-16 Klockan: 18:02:14 Blogg/hemsida: http://nordwest.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: