Det här med hovar och så vidare

Igår åkte vi ut till en liten islänning som står i ett stall där Fridas kompis har sin egna häst. Ägaren till denna ponny har inte särskilt mycket hästvana, inte så mycket hästkunskap och behöver därför hjälp med sin häst för annars skulle hon behöva sälja hästen. Det var då från början tänkt att Frida skulle ha denna häst att ta hand om tills vi får hem Azzi men tillslut blev jag tillfrågad och sa att jag gärna hjälper till då och då. När vi igår åkte ut så vart det istället fokus på hovarna på denna ponny. Hästen fyller snart 4 och går barfota. Det första vi la märke till var att hovväggen hade växt sig alldeles för lång vilket gjorde att hon stod ganska kobent. Hennes benställning hade alltså börjat ta stryk och man märkte direkt att hon verkade ha ont i sina fossingar.
 
Här ser man rätt tydligt hur hennes benställning ser ut just nu. 
 
Efter att Frida fått pyssla lite med henne så valde jag att checka hovarna. De var väldigt torra undertill, strålarna såg inte så fint skötta ut. Så jag kratsade ur hovarna och tvättade dem med vatten för att få bort smutsen så man kunde se ordentligt samt för att ge hovarna lite fukt.
Mycket av smutsen gick inte riktigt bort men man såg ändå rätt tydligt att strålarna på framhovarna inte såg så fina ut, vänster bak-stråle ser bäst ut tycker jag, och att alla fyra hovar var i direkt behov av verkning. Det som definitivt skulle behövas göras är att få bort det som har växt för långt samt få bort lite av trakterna, tycker jag. Allt detta för att strålarna faktiskt ska få kunna vara stötdämpande och kunna bli friska. Kan dock säga att jag är otroligt glad att hon går barfota, vill inte ens tänka hur hennes hovar hade sett ut om hon hade haft skor.
 
I alla fall var hela detta en jobbig upplevelse för mig och har gråtit en hel del över det och det har varit mycket krångel med det hela. Jag vill så gärna hjälpa denna ponny att få friska hovar igen och vill så gärna att hon ska ha det bra men det krockar med att det var min lillasyster som skulle ta hand om henne egentligen vilket gör allt så himla svårt. Jag har i alla fall mejlat ett par som är riktigt duktiga på att verka hovar så hoppas på svar snart men har annars lite nummer till hovslagare som jag tänkte ringa runt till annars. Men med lite regelbunden verkning och så kan detta nog funka hoppas jag verkligen på.
Ska även förmodligen vara med på någon kurs i barfotaverkning då det är ett ämne jag börjat intressera mig för så jag hoppas ju att jag själv ska kunna hjälpa den här ponnyn att få friska hovar. Ser verkligen fram emot att få gå en kurs då jag verkligen vill lära mig mer om just hovar och vill kunna verka hovar i framtiden.
 
Såhär ser hennes hovar i alla fall ut för tillfället. Detta var dock efter att jag tvättat dem så de ser ju såklart mer fuktiga ut än vad de var innan.
 
Update: tog bort de översta bilderna då det kändes bättre så. 
Kommentarer
EBBA LAGERSTRÖM

Ja den där var ju inte liiiiiite söööööt, fy så gullig! <3
Kram!

Datum: 2014-06-01 Klockan: 16:39:42 Blogg/hemsida: http://ebbalagerstrom.horseworld.se
Elin Eriksson

Ser ut att vara ponnyn ute på Lilla Flättna, och om så är fallet så finns där en jätte duktig och fullt utbildad barfotaverkare bortom Arnö typ som kommer ut och verkar. Vill ni ha nummer så bara att höra av sig.
Kram

Datum: 2014-06-01 Klockan: 21:19:29 Blogg/hemsida: http://misselineriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: