Införskaffat

 
 
 
Idag införskaffade jag då en verktygsväska och även ett par saker för hovverkning. Avskyr att köpa saker egentligen så har lite ångest över det. Nu är det väl inte så att jag kommer använda allt precis på direkten eller så men det är i alla fall tänkt att jag ska börja hjälpa till med Lysas (den lilla ponnyn som min lillasyster hjälper till med) hovar. Visst kommer något proffs komma ut med jämna mellanrum och kolla så att allt står rätt till men det som jag sätter störst fokus på nu är att hon ska börja få friska hovar. Hennes hovar är rätt allvarligt angripna av strålröta har jag insett nu efter att ha läst på lite mer om ämnet så ska först börja se över hennes kost så att alla onödiga kolhydrater avlägsnas då jag vet att hon får rätt mycket godsaker då och då. Sen hade jag tänkt börja behandla hennes hovar med äppelcidervinäger och se hur det går, därav har jag ju köpt det. Så jag kommer helt enkelt bara ha hand om den mer vardagliga hovvården till henne och se till att hon kan börja få friskare hovar och en bättre fungerande hovmekanism. Jag är ju verkligen inget proffs och har inte alls varit intresserad av hovar länge men ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur fantastiska hovar faktiskt är. 
 
Det är så synd att hovar inte är en del av det grundläggande kunskaperna när det kommer till hästar och att så få vet hur en hov faktiskt fungerar då det är en så OTROLIGT viktig del av hästen. No foot, no horse - som man säger.
Ju mer jag läser på desto mer inser jag hur de flesta av dagens "normala" hovar faktiskt är sjuka hovar. Jag vill verkligen lära mig mer kring ämnet hovar och kommer nog skriva mer om det ämnet här så det jag väl förvarna för att ni kommer få se fler inlägg om hovar här. Jag hoppas i alla fall att dessa verktyg kommer att komma till användning och jag vet att skulle jag någon gång i framtiden skaffa en egen häst skulle jag verkligen ha den barfota och sköta om hovarna till största del själv. 
Detta ämne är verkligen en hel vetenskap och jag älskar det. Nu vill jag verkligen lära mig mer!
Kommentarer
Molly

Wow är så fascinerad av din vilja att verkligen vilja lära dig allt om hästen och sen koppla ihop alla kunskaper till den stora bilden för att sedan ta den till en djupare nivå där du börjar dra egna slutsatser. Många lär sig saker men sen kan de inte tänka utöver det, när texten tar slut slutar tankegången ungefär. Men så är det inte i ditt fall, du är verkligen begåvad när det kommer till hästar Sofia. Det är sjukt att du kan/är medveten om så mycket vid den här åldern. Egentligen är det fakta som varje hästmänniska bör veta, men så är inte fallet så fortsätt skriva och påverka!

Svar: Blev så sjukt glad av denna kommentaren. Du anar verkligen inte. Tack, tack, tack, tack, tack, tack bästa Molly.
Sofia Krantz

Datum: 2014-06-23 Klockan: 23:23:52 Blogg/hemsida: http://nordwest.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: