Det handlar inte längre om vad som är moraliskt rätt

Har läst på mycket på senaste tiden då jag är väldigt intresserad att lära mig mer om många olika ämnen gällande hästar. Och ju mer jag lär mig desto argare och ledsnare blir jag över hur hästvärlden ser ut idag. Det gör riktigt ont i mitt stackars djurrättskämpar-hjärta. Att veta att jag en gång också inte la någon tanke i vad hästen tyckte om situationen gör mig så besviken på mig själv. 
Jag sätter mig emot all form av djurplågeri, vare sig det är fysisk eller psykiskt plågeri för djuret. Jag blev vegetarian för snart två år sen och sedan några dagar tillbaka är jag även vegan och kämpar verkligen för att informera folk om hur dålig djurhanteringen är idag. Mest påläst är jag ju om just hästar och jag blir så ledsen djupt in i själen av majoriteten av dagens hästhantering.
 
Varför är detta en så vanlig och accepterad syn idag?
 
Jag sätter mig emot att man behandlar hästar som om de våra själlösa maskiner utan känslor. Kom igen! Det är ju år 2014. Vet vi inte vid det här laget att hästar har känslor eller har jag missat något? Vad är det då som är så fruktansvärt svårt att förstå i att det allt för många gör skadar hästen? Jag förstår verkligen inte. 
Jag sätter mig emot att man utgår ifrån att hästar bara är till för att vi ska rida på dem och inte behandlar dem som individer utan antar att alla hästar ska tycka om att ha en ryttare på ryggen en timme varje dag.
Jag sätter mig emot att dagens hästhållning inte är hållbar och gör att hästar utsätts för onödigt lidande. Jag sätter mig emot varför det är fullt lagligt att sätta in en eller flera metallstänger i en hästs mun, snörpa igen den med massa läderremmar och sedan sitta och dra så hårt vi nu vill så att hästen kan göra som vi vill men hade man gjort samma sak mot ett annat djur hade du direkt blivit anklagad för djurplågeri. Det är så himla sjukt alltså.
Det är därför jag hellre tar upp hur hästarna har det än något annat djur. För lägger man ut en bild på någon som rider på en till exempel get som då har ett bett och ihopsnörpt mun så blir ju folk rasande medan det är accepterat att göra samma sak mot en häst. Hur kan det vara så egentligen? Det är ju inte så att hästar känner mindre smärta än getter eller hur?
 
En av de bästa bilder jag sett helt ärligt. "Wrong does not cease to be wrong because the majority share it".
 
Och visst, alla tar inte dålig hand om sina hästar och jag utgår såklart ifrån att alla vill sin häst väl och försöker göra det bästa för hästen. Men problemet ligger i att man utgår efter traditioner och inte vad som är moralisk rätt i grund och botten. Du skor ju inte hästen, sadlar den, stoppar in bett i munnen och hoppar upp på den för att det är det som är mest moraliskt rätt att göra eller hur? Men det är det som det har blivit tradition att göra. Det är så vårt samhälle ser ut och för dem flesta är det helt normalt. Grejen är bara att man inte lägger mer tanke i det hela och de flesta har ingen aning om hur vårt moderna sätt att ta hand om våra hästar påverkar dem.
 
De flesta har väl ingen aning om hur ridning påverkar hästen, hur vi stoppar blodflödet i hästens rygg och orsakar hästen ryggsmärtor och ryggproblem. Finns även åsikter att bett inte är skadliga om man rider med "mjuka händer". Det finns massvis med forskning som bevisar motsatsen så enough said om det tycker jag. Majoriteten av hästarna idag blir skodda och jag hör jämt och ständigt om hur hästar tydligen får ömma hovar om de är utan skor och att att ha hästar barfota skulle vara dåligt för hästen. OKEJ KOM IGEN NU! Helt ärligt? Har du någon aning om hur en hov fungerar? Har du någon aning om hur att sko hästen påverkar strålen, hovväggen och framförallt sen lederna? Sen om du väljer att sko din häst är din sak att bestämma men tills någon kommer med övertygande argument om varför barfota skulle vara dåligt för hästen så säger jag inget mer om den saken. Sen finns det sjuka hovar både på skodda- och barfota-hästar, för att klargöra det. Mer kring ämnet hovar kan ni läsa här. 
En annan intressant grej är ju hur folk uppfattar att hästen får ont eller skadas av något. Man hör ju ofta om att det inte var något sår så då kan ju hästen inte ha ont eller hur? Men så är det väl ändå inte? 
 
Så vad är det jag vill ändra på? Folk uppfattar ju gärna de som håller på med naturlik hästhållning som att de vill att alla ska släppa sin hästar fria och rida utan utrustning. Det är inte det jag vill. Det hade inte varit helt fel egentligen men folk ser här gärna bara det ytliga. För det ytliga stör mig oftast inte på det sättet, visst är det hemskt att se någon som gör illa hästen fysiskt, men det jag menar är att problemet ligger inte i utrustningen egentligen sålänge inte utrustningen är skapt för att skada hästen vilket vissa av redskapen är då. Nej, problemet är sättet man ser på hästar idag. Att man inte har tillräcklig empati för dessa vackra djur och inte lär oss ta hänsyn till deras behov utan istället bara utgår ifrån våra egna egoistiska behov av makt och kontroll. Jag önskar att folk kunde börja tänka lite längre och inse att väldigt många omedvetet skadar sina hästar. Jag utgår ju som sagt ifrån att alla vill sina hästar väl och därför ser jag inte vad som är felet med att kunna öppna upp sig för sånt som kan vara bättre för hästen. 
 
Vill tillslut länka till några personer som jag tycker har läsvärda sidor/bloggar och inspirerande hästtänk. Rekommenderar verkligen att klicka runt på bloggarna på åsikts och faktainlägg de har skrivit: 
Djurens rätts grupp för hästfrågor  (!)
Elviras blogg
• Norahs blogg
Emelies blogg
Olines blogg
Alexandras blogg
 
• • • 
 
Tack för er som orkade läsa. Har varit väldigt rak på sak och ärlig i detta inlägg och förbereder mig på negativ respons då jag är fullt medveten om att alla inte delar mina åsiker. Men det är ju såklart okej. Vi tycker inte likadant allihopa och det är så det är. Jag kände mig bara tvungen att få skriva av mig lite gällande hästvärlden. Tack för mig. 
Kommentarer
Isabelle Johansson

Super fin blogg du har! :) Läser den varje dag och älskar hur du driver den! Du är grym♥

Datum: 2014-05-23 Klockan: 21:15:45 Blogg/hemsida: http://isabelles.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: