Svar på kommentar angående hästhull

 
Fick denna kommentar tidigare idag och tänkte bara svara på den lite i ett inlägg. Vill först säga stort tack för kommentaren!  Förstår verkligen hur du menar och tar det absolut inte som någon anklagelse utan vill bara skriva lite om det, inte i något försvarande syfte utan vill bara svara på kommentaren. 
Jo, visst är Melody för smal. Det är ingen nyhet för mig utan jag är väl medveten om det. Men precis som du säger så är hon ju 23 år och dessutom engelskt fullblod och jag har sen tidigare erfarenheter varit med om flera just engelska fullblod i hennes ålder som också magrat av trots att dem äter och motionerar normalt så det är ju vanligt att de tappar hull när de blir äldre.
 
Jag är ju inte den som äger henne så på det sättet kan jag ju inte bestämma över hur mycket hon äter eller rör på sig och sådär men jag kan säga att hon går trots allt på lösdrift och har fri tillgång till hö under vintern och nu en giganisk hage full med gräs dygnet runt. Och hon är den mest matglada hästen jag träffat så hon äter massvis. Ville bara få ut det så ingen tror att vi svälter henne. Så just kring det här finns det ju tyvärr inte mycket mer att göra. Klart att vi skulle kunna ge henne ännu mer mat men det skulle ju bara göra att hennes mage blev större. Just nu är hon mager just för att hon inte har så mycket muskler. Innan jag började ta hand om henne stå stod hon ju mest så det är klart att det resulterade i att hon inte har några större muskler just nu. 
 
Så länge jag har känt henne har hon varit så här smal och därför har jag ju inte riktigt hunnit börja jobba på det eller hur man ska säga. Har ju på senaste tiden mer lagt vikt på hennes psykiska hälsa vilket såklart gör att den fysiska hälsan inte prioterats på samma sätt. Missförstå mig inte, det är klart att jag bryr mig om hennes fysiska hälsa. Men vi kanske kan byta ordet "hälsa" till "träning" istället. Jag har helt enkelt tränat hennes hjärna och inte hennes kropp särskilt mycket. För just nu är det ju egentligen inte mat hon behöver mer av utan det är ju muskler hon skulle behöva.
 
Så jag vet inte riktigt hur jag ska förklara mig. Jag är väl medveten om att det inte är bra för en häst att vara mager så det är inte det. Men just nu är det väl lite så att det inte finns så mycket mer att göra, tyvärr. Börjar hon vilja hitta på mer saker med mig hoppas jag såklart att jag kan börja kräva lite mer av henne och förhoppningsvis få lite muskler på henne men det är ju inget man bara gör på en dag. Sånt tar tid och det kommer ju ta massa tid att få henne i fin form. Så länge jag har känt henne har hon sett ut såhär så jag har ju som sagt inte kunnat göra något tidigare. 
Tanken slog mig även om hon alltid varit sådär smal eller om hon faktiskt har magrat av, så jag hittade denna gamla bild på henne som hennes ägare har tagit och plötsligt vart skillnaden tydligare när jag satte den bredvid en nytagen bild. Tycker man speciellt ser att det har blivit mindre muskler kring halsen, bogen och rumpan.
 
 
 
Så ja, du har helt rätt. Hon är väldigt smal men det är ju inte för att hon svälter eller blir illa behandlad utan det är såhär hon ser ut för tillfället. Försöker självklart få henne att lägga på sig lite muskler och fett men det går ju som sagt inte över en natt eller så. Men tills vidare så är hon ju inte döende smal från min synvinkel och sålänge hon äter och får röra på sig så finns det inte mycket vi kan göra just nu. Förhoppningsvis får vi inte lite mer fysisk träning i framtiden.
 
Hoppas du fick svar på din kommentar. Och tack igen, bra att folk reagerar ändå och bryr sig om så att hästarna inte far illa. Kram! :)
Kommentarer
Emma

Hon är verkligen jätteasöt Melody! :)
Tänkte bara fråga ifall du gör designers till andra? Jag är så himla dålig på det men jag verkligen gillar din! :) Du kan väl skriva nån kommentar på bloggen ifall du skulle vela :)
Kram

Datum: 2014-05-16 Klockan: 21:07:23 Blogg/hemsida: http://emmaomelros.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: