More cows

 
 
 
Har märt att jag har fått lite svårt att faktiskt skriva klart ett helt inlägg. Slutar alltid med att trilla in på andra flikar, kolla runt på Tumblr under tiden, enbart skriva något ord i inlägget då och då. Har haft ett annat inlägg jag har suttit och försökt faktiskt få gjort flera, flera dagar nu men koncentrationen håller inte så länge att jag hinner skriva klart det. Men här får ni lite bilder på flera söta kossor. Varsågod! Ska försöka få till och skriva klart på det där inlägget i alla fall. Men inspirationen har varit lite låg helt enkelt. 

Första stalldagen på evigheter

 
 
 
 
 
 
Detta inlägget blir publicerat lite sent, enbart för att jag faktiskt har haft fullt upp och inte kunnat sätta mig ner och redigera och skriva förrän nu för ovanlighetens skull. Följde faktiskt med Frida ut till stallet när hon skulle ha hand om Azzi. Har inte varit i ett stall "properly" (om man nu kan säga så, men alltså jag vet inte hur jag ska förklara hur jag menar, hahaha) på hur länge som helst och visste inte riktigt om jag skulle tycka att det var jobbigt eller hur jag skulle reagera. Men jag fann det faktiskt ovanligt avkopplande. Jag slutade ju vara i stallet då det gav mig mer ångest, stress och ofta sämre självförtroende än vad det gav mig glädje. Men faktum är att jag nu verkar kunna koppla bort tankarna lite bättre i stallet, så det kändes väldigt skönt att vara i stallet utan att få ångest över varenda liten sak man gör. 
Jag fotade mest korna som går i hagen bredvid Azzi. De var lite halvskeptiska till mig först men efter en stund vågade de sig närmare. Det gjorde mig så himla glad att se alla kor gå i en stor flock i deras stora öppna hage. Det verkade må så bra och inte behöva bli störda av människor non-stop. Underbara djur dessutom! Frida red i alla fall lite, en kortis på banan och en skrittade vi ut. På vägen träffade vi även på Elins hästar i deras stora och grymt fina hage det går i. Så fina och stora hagar blir man väldigt glad att se. Så vi fick glada hälsningar och jag kunde ta lite bilder som ni ser. 
Förutom att vara i stallet har jag mest gosat med min älskade kissemiss. Bara för att jag kan. 

After you, hell should be easy

 
 
 
 
 
 
Fantastiskt nog var jag ute på en riktigt, riktigt lång promenad idag. Fotade en del också eftersom det är så fint med alla höstfärger som långsamt börjar komma fram. Vi har sjukt många änder här runt omkring och de är faktiskt väldigt roliga att kolla på. De var lite skeptiska till mig, och det var alltid en av de som simmade lite närmare mig och höll koll på mig. Modigt måste jag säga. Man vet ju aldrig vad en människa kan hitta på.
Det var bara fascinerande att se hur de kommunicerar med varandra om vart jag är någonstans, en vaktade längst fram så de andra kunde lägger huvudet under fjädrarna och sova. I don't know, vissa saker fascinerar mig bara lite väl lätt. Eller det mesta fascinerar mig lite för lätt...

My love

 
 
 
 
Mitt humör har varit lika färgglatt som mina kläder idag... Inget solskenshumör alltså. Jag orkade inte ens med hela skoldagen + att mitt hår är kaos som ni kan se - men vet ni vad? Det gör absolut ingenting för jag fick träffa min älskade kisse idag. Vi åkte nämligen förbi hemma hos pappa när vi skulle skjutsa Frida till stallet och gissa vem som kommer springande när vi kommer dit? Som jag saknar min älskade katt när jag inte får se honom på ett tag. Han gör allt så mycket bättre. Vi gjorde det vi oftast gör och helt enkelt bara satt på köksgolvet och gosade. Åh, vad jag älskar denna katt. Just nu när jag mest är fylld av negativitet, missnöje och andra mindre positiva saker och inte kan säga att jag verkligen älskar mycket, så kan jag fortfarande utan att tveka en sekund säga att den här lilla individen älskar jag av hela mitt hjärta. Bästa kisse terapin. ♥
 
Bjuder på lite musik, för att jag kan. Vem säger nej till musik liksom?

I wasn't in a god place

 
Det har varit lite dött här. Som vanligt då. Jag vet inte hur jag ska förklara mig helt enkelt. Jag kan känna mig lite personlighetskluven just nu. Det är svårt att förklara, inte riktigt något som går att peka på eller sätta ord på.
I alla fall så kan jag ena sekunden vara full av inspiration till att blogga och nästa har jag inget att säga eller publicera helt enkelt. Jag fotar inte särskilt mycket och inspirationen går på bergochdalbana så därav är bloggen lite upp och ner just nu. Om ni bara visste hur lång tid det har tagit att skriva det här. Jag har helt enkelt inget att bjuda på. Händer liksom för det mesta inget speciellt och därav blir det inget att skriva om. Ber om ursäkt om det blir lite konsig uppdatering här på bloggen, men det är så det är just nu. 

I will breathe in all the truth I can stomach if it keeps you alive

 
 
 
 
Har blivit en rätt oproduktiv dag idag. Inte för att jag brukar åstakomma särskilt många underverk andra dagar men idag kände jag redan när jag vakade att jag bara ville stanna kvar i sängen. Så de första timmarna vart spenderade inlindad i massa filtar och tittandes på Sherlock. Gick faktiskt med på en promenad vid stallet när vi skjutsade ut Frida. Gick med mamma, Janne och Rocky (Jannes hund). Blir så glad av att se att det är väldigt stora hagar där runt om kring. De är gigantiska i jämförelse med det man oftast ser idag. En fröjd för ögat är det att se. Så borde alla hästar få ha det, inte små leriga paddockar som inte är mycket större än boxarna.
-
Har tyckt väldigt mycket om Foster the People sen innan men häromdagen satt jag och lyssnade igenom hela deras nya album "Supermodel" och förälskade mig ännu lite mer i dem. Den här låten, Best Friend, Goats in trees (de har bästa titlarna på sin låter, shhh) och Fire escape är favoriterna. ♥ Sen gillar jag självklart flera låtar från "Torches" också.

Vegan-prat

Kom ihåg att se i full HD. Tack på förhand.  
 
Om ni bara visste hur mycket jag suttit och övervägt om jag ska ladda upp den här. Vet inte varför jag har så svårt med videos. Blir alltid att jag tänker för mycket på det och börjat ifrågasätta allt med videon, idéen, redigeringen och hur jag själv ser ut och agerar. Aja, det är väl sån jag är. 
Kommer förmodligen skriva något inlägg inom en snar framtid med tips om mat och recept som man kan äta som vegan, eftersom det lätt är svårt att komma på vad man ska äta till en början. 
 
Denna video gjorde jag enbart för att jag fick frågor på detta inlägget och ville ge lite svar på det. Och som jag säger i videon så ville jag dela med mig av några länkar så här nedanför har ni alla länkar:
 
Allmänn info om veganism:
http://www.vrg.org/nutrition/iron.php
http://www.vegokoll.se/
http://vegankit.com/
https://vegmat.se/
http://www.peta.org/living/food/
 
Djurvänligt köpande och övrigt:
http://features.peta.org/cruelty-free-company-search/index.aspx 
http://www.djurensratt.se/verksamhet/handla-djurvanligt
http://www.peta.org/living/food/accidentally-vegan/ 
 
25 saker som inte är veganska:
http://www.theflamingvegan.com/view-post/25-Things-You-May-Have-Thought-Were-Vegan
 
Bra ställen att hitta bland annat veganska recept:
http://veganinspo.tumblr.com/
http://www.runningonrealfood.com/
http://ohsheglows.com/
http://minimalistbaker.com/
http://loveliveraw.wordpress.com/
http://hovkonditorn.blogspot.se/
http://www.peta.org/living/food/10-vegan-dishes-10-minutes-less/
 
Why honey is not vegan:
http://www.vegetus.org/honey/honey.htm
 
Märken jag nämner:
Kung Markatta
Superfruit
Saltå Kvarn
I ♥ ECO
 
Det var allt för mig. Hoppas ni som undrade saker har fått ordentliga svar och lite inspiration eller bara breddat på kunskapsförrådet lite. Ha det så bra allihopa! ♥

Days like these

 
 
Att vara ärlig om sitt sätt att leva har sina nackdelar. Jag ska inte ljuga. Ibland är det riktigt förbannat jobbigt att vara offentlig. Hade varit så mycket lättare att stanna i sängen dagarna i ända och inte vistats utomhus. Det har jag övervägt ett bra antal gånger.
Varför tar jag nu upp detta helt plötsligt? Jo det är helt enkelt det som har snurrat i huvudet här på kvällen. Denna kvällen har varit ovanligt bra faktiskt. Kvällarna är min svåraste tid på dagen annars men trots att jag egentligen bara suttit hemma har den här kvällen varit extra bra. Pratade massor med Frida (min lillasyster för er som inte vet det) och vi skrattade så vi höll på att dö åt allt möjligt. Lite saker som folk sagt om mig bakom min rygg kom upp i samtalet och just då kunde jag skratta åt det.
I vanliga fall är jag en person som ofta tar negativ kritik väldigt personligt. Jag har väldigt lätt att ta åt mig och det krävs inte mycket för att få mig ledsen, arg eller på dåligt humör. Det kan jag ju fixa hur lätt som helst på egen hand också.
På senaste tiden när jag ändrat mycket på mitt sätt att leva på många sätt och försökt vara öppen och ärlig om det har jag fått mycket negativitet riktat mot mig och även folk som varit skeptiska mot mig. Folk har pratat om mig bakom ryggen på mig, sagt mindre positiva saker om mig, skrattat åt och hånat mig.
Och helt ärligt; I can't blame them. Vi lever i ett samhälle som säger åt dig att vara dig själv men samtidigt tvingar det dig att vara precis som alla andra. Vi vill omedvetet att allt ska vara likadant och reagerar starkt på folk som sticker ut eller inte passar in. Jag menar absolut inte att jag är bättre än någon annan eller är speciell. För det är jag inte. Det finns egentligen inget väldigt speciellt med mig. Jag förtjänar inte mer än någon annan.
Det jag dock skulle säga är att jag kanske inte är den människa på denna jord som är mest formad av samhället och normer. Jag har börjat våga trotsa vissa normer enbart för att det är så jag trivs bäst.
Jag sminkar mig ALDRIG, jag är vegan, jag äter aldrig skräpmat, godis, chips, läsk och så vidare, jag bryr mig om djurens rättigheter och välmående, jag förespråkar en alternativ hästhållning som är annorlunda från den vi har idag, jag bestämde mig vid elva års ålder för att bli nykterist och står kvar vid det än idag.
Alla de sakerna kanske inte är vad samhällets normer säger, men det gör mig ändå trött på att jag ska behöva få skit för det. För det är dessa åsikter jag har som jag fått mest skit för. Jag är oerhört tacksam att den mesta responsen jag får är positiv. NI får verkligen inte tro att jag inte uppskattar den, för det gör jag. Jag tar inget sånt för givet utan varenda positivt ord jag får höra värmer verkligen, även om jag är dålig på att visa det ibland.
 
Det känns skönt att vara i det stadiet ändå att kunna skratta åt såna här saker. Självklart är det ju inte så att jag fått några grova hot eller hat, då hade det säkert varit annorlunda. Det fallet vi tog upp här var helt enkelt några som hade börjat prata om hur jag är kring hästar på ett hånfullt sätt. Det var även av samma anledning jag inte orkade med ridlägret jag var på för ett tag sen. Jag blev inte accepterad för mitt sätt att hantera hästar, folk gick hela tiden och stirrade snett och sa saker till mig eller bakom ryggen. Samma sak med att jag har blivit vegan. Folk ska bara säga så onödiga kommentarer ibland. Visst är det okej att undra, fråga och att inte förstå sig på hur jag kan säga, göra eller tycka som jag gör. Det är helt okej. Men vågar man inte säga det direkt till mig så ser jag inte någon anledning att säga det alls. Vi är rätt bra på skitsnack alltså.
 
Som sagt så kan jag nu mest skratta åt det och inte riktigt bry mig. Jag är såpass säker i det jag gör just nu, jag vet varför jag gör de val jag gör och varför jag tycker det jag tycker och det räcker för mig. Att någon annan tycker annorlunda ska inte få krossa mig.
Massvis med pussar och kramar till er och tack för att ni åtminstone håller så fin ton här i de få med fina kommentarer som kommer in. Ni betyder super mega mycket!

This man > (!!!!)

 
Denna video som Simon la upp för ett tag sen gjorde mig så himla glad. Är så skönt att se att det faktiskt finns några kloka människor kvar här i världen. This man alltså >>>>>>>
Jag är egentligen inte alls insatt i politik och vet att jag inte håller med om allt som F! tycker men det är självklart väldigt trist att de inte kom in i rikdagen. Det hade varit skönt att ha ett parti i riksdagen som kunde ta upp feminist-frågan. 
 
När vi är inne i en uppåt-våg för rasimen där rasism, främlingsfientlighet, sexism och liknande får större makt i vårt samhället är det skönt att se någon som faktiskt inser problemet i detta. Vi har folk som öppet yttrat rasistiska åsikter som sitter i vår riksdag och både rasistiska och nazistiska partier i Europa parlamentet, men folk verkar helt ha missat historia-lektionerna i skolan. ANDRA VÄRLDSKRIGET, SOMEONE? Känner vi inte igen det här från förut liksom?
Nej, jag förstår mig verkligen inte på hur folk tänker ibland. Vi lever faktiskt inte i något jämställt samhälle och det skulle egentligen behöva ske en förändring åt motsatt håll än vad det gör nu.
Att skylla allt dåligt som händer på "en specifik" grupp enbart på grund av deras hudfärg, kön eller vart de kommer ifrån förstår jag mig verkligen inte på. Vi är väl ändå människor allihopa? Har vi inte kommit förbi att Darwins teorier om att "de starka överlever" går att överföra till oss människor och gör att vi kan dela in oss i raser? Det skrämmer mig att vi börjar återupprepa andra världskriget nästan. Riktigt skrämmande är det.
Folk ska enbart gå att dömma som individer, inte på grund av de är kvinnor, har mörk hy eller inte kommer från samma land som oss.
 
Har så svårt att förstå mig på människor alltså. 

Come away to the water

 
 
Ibland är det svårt att ta in hur fin Julia är alltså. Bilderna är från vår photoshoot vi hade hemma hos henne i söndags. Vi gick runt lite här och var men det var faktiskt här det blev några bra bilder. 
Snart måste jag hoppa på cykeln och ta mig iväg till skolan (ugh) men hade tänkt börja spela in min video jag hade tänkt göra om lite egna tankar och tips kring att bli vegan, eftersom många undrade och frågade om massa olika saker kring veganism och sådär. Spelade in lite små klipp igår men det hann bli så mörkt tillslut - har nämligen ingen taklampa i mitt rum utan bara ett snedtaksfönster. Daily struggles... 
Hoppas i alla fall på att det blir något sevärt av videon, är ju annars professionell "spela-in-några-klipp-och-sen-inte-tycka-om-det-så-jag-raderar-allt-istället":are. Aja, vi får se om det blir något bra av det- Hoppas inte på för mycket bara.

Raw rhubarb & raspberry crumble w/ vanilla ice cream

 
Let me tell you something: This was the best breakfast ever, ever, ever.
Really? Rhubarb & raspberry crunchy pie crumble with vanilla ice cream? For breakfast? Doesn't that contain a hell lot of processed sugar and fat you might ask?! Well... not this one. This recipe is 110% raw and actually good for you.
 
Okej, nog med engelska nu. Testade något nytt till frukost imorse. Raw rabarber och hallonpaj-crumble serverat med vanilj 'nana ice cream. 
Den är krispig och smakar väldigt lik smulpajsdeg, söt av hallon och samtidigt syrlig av rabarberna och smakar perfekt ihop med vanilj "glassen".
 
 
Det är bovetet i receptet som gör det där lilla extra magiska. Älskar helt bovete så mycket och hur crunchy det blir med det. Utan "pajdegen" är det ju bara vanlig "vanilj och frysta bananer blandade i en matberedar" med lite hallon och rabarber, vilket självklart är gott bara som det är. Men med wannabe-pajdegen blir det här receptet ännu lite bättre. 
 
 
Recept till en person;
 
Till 'pajdegen':
1dl helt bovete
3/4dl havregryn
1 liten näve mullbär
Runt 3-6 dadlar (eller annan torkad frukt som aprikoser, fikon, plommon, russin) 
En nypa helt naturligt havssalt
Önskad mängd kanel
 
Placera alla ingredienserna i en matbredare tills det är väl blandat. Det ska inte ha kletat ihop för mycket utan ska enbart sitta ihop i små bitar och fortfarande vara smuligt. Inte som när man gör bliss balls t.ex. Så ha inte i för mycket torkad frukt helt enkelt. Se bild nummer 2.
 
Tina efter detta upp önskad mängd hallon och rabarber, om du nu har de frysta. Färska funkar självklart men jag har haft svårt att hitta färska ekohallon så jag använde frysta ekologiska hallon och även rabarber från vår egen trädgård som jag har fryst in. 
Blanda sedan ihop detta med din bovete crunch. Se bild 3.
 
Till vanilj banan glassen:
1-3 frysta bananer
1-2 eller mer teskedar ekologiskt vaniljpulver
 
Har du en riktigt vass och snabb matberedare går det att ta bananerna direkt ur frysen och bara köra dem i den tills det blir likt glass men annars kan du behöva hälla i lite vatten eller tina dem lite och kommer få en lite mer rinning konsistens. 
 
Servera på önskat sätt. 

Another foggy morning

 
 
 
 
 
Dagsfärska bilder varenda en faktiskt. Lyxigare än så kan det väl inte bli? Haha. Nejmen det känns skönt att ha fotat en del de senaste dagarna. Åkte nämligen hem till Julia igår och blev även så att jag sov över där till idag. Älskar att vara hemma hos henne verkligen. Vi var ute och fotade lite igår och sen tog jag en del bilder lite spontant då jag ändå hade kameran på mig. Ljuset var helt magiskt och det var väldigt dimmigt. Fast det var väldigt svårt att fånga på bild, tyvärr. Lite surt när man blir serverad så fint ljus och inte kan fånga det ordentligt.

Ebba Lagerström

 
 
 
 
Jag och Ebba har inte träffats på ett tag. Vi har försökt få till något datum som passar men det har inte riktigt gått. Så helt impulsivt idag fick vi till det så att vi kunde träffas. Super kul verkligen! Så trist att vi inte kunnat få till det att träffas oftare. Mest pratade vi om allt mellan himmel och jord, sådär som det blir när man inte har setts på ett tag. Då har man en del att prata (eller i mitt fall; klaga) om. Sen gick vi en sväng och fotade och Ebba fick då stå modell. Kul att få fota lite porträtt igen. Blir faktiskt inte jätte ofta jag gör det. Ebba gör sig i alla fall sjukt bra på bild så det blev några bra bilder faktiskt. 
Måste även bara dela med mig av den här bilden nedanför jag redigerade hemma hos henne. Helt klart bästa från dagens photoshoot! Herregud vad vi skrattade åt den här. Klicka på den för att se den större.
 

Foggy mornings and spiderwebs

 
 
 
 
Idag har faktiskt varit en ovanligt bra dag. Nu tänker jag vara rätt öppen om min psykiska hälsa, eller ohälsa i mitt fall då, men det är bra för mig egentligen. Det är bra för mig som annars bara känner att jag tynger ner alla att få bort lite vikt från axlarna ibland, faktiskt ha mod att tänka på mig själv en liten stund och även att bara skriva ut lite av det som pågår i min hjärna kan hjälpa ibland.
 
Senaste tiden nu har jag varit väldigt nere, orkeslös och känslan av att allt är meningslöst har börjat smyga sig tillbaka oftare och oftare igen. Visst har det värsta hållt sig borta, den allra värsta ångesten och de djupaste tankarna har inte lurats sig fram i hålet medicinerna kastat ner dem. Självklart har ju medicinerna effekt och håller som sagt de allra värsta tankarna och känslorna borta, men de dämpar ju helt enkelt bara men det tar ju inte bort några tankar. Så på senaste tiden har nedstämdheten och vissa av tankarna börjat komma upp till ytan igen och det tror jag de flesta kan förstå hur det känts - skit. Jag har haft svårt att göra saker, haft svårt att prata med folk, varit extremt lättirriterad, inte känt glädje på väldigt länge och allt möjligt annat. 
Men idag har det faktiskt känts bättre än på väldigt länge. Känns som jag varit ovanligt pigg för att vara jag, inte känt mig lika nere och lättirriterad och faktiskt känt för att göra saker. Imorse tog jag mig faktiskt ut och fotade i dimman och fasinerades över hur mycket spindernät det fanns överallt. De blir ju synliga i dimman så plötsligt är de ju överallt. Det är ett stort steg för mig bara att ta mig ut och fota, hur patetiskt det än kan låta. 
 
Har varit lite ovant att känna lust att göra något. Brukar ju annars inte ha lust med något annat än att bädda ner mig i min säng och stirra upp i taket eller bara sova resten av livet helt enkelt. Var till och med den som föreslog att jag och mamma skulle på en promenad så det ska vi göra efter middagen. Har även känt lust till att skriva, fota och blogga. Alla fina kommentarer ni skrev på mitt vegan-inlägg gav mig faktiskt lite lust att skriva något mer om det, eftersom många ändå frågade en hel del saker. Funderar nästan lite på att möjligtvis göra en video där jag pratar om mina egna upplevelser, just eftersom många undrade hur jag fick ihop det med min familj, om jag hade tips och så vidare. Verkligen sjukt roligt att folk är intresserade! Det värmer verkligen. Mer än ni anar. 

Like the moon we borrow our light


Vill innan något annat bara säga ett STOOOORT TACK till den fina responsen jag fått på mitt inlägg om veganism. Har verkligen fått ett leende på läpparna över att alla varit så positiva och att folk inte reagerat negativt. Jätte roligt att folk verkar vara intresserade och många ställde följfrågor eller pratade om sina egna erfarenheter. Sånt är så roligt verkligen. Ska försöka svara ordentligt på kommentarerna bara. Alltså TACK TACK TACK verkligen. Blir så himla glad av att folk reagerar och håller så fin ton i kommentarsfältet. Tack så grymt mycket! ♥
 

"Varför är du vegan?"

Jag har velat kunna prata eller skriva om veganism länge nu. Men precis som med feminism, alternativ hästhållning och likande kan det vara ett ämne som väcker rätt mycket känslor och folk kan bli upprörda, just för att det inte är så samhället ser ut idag. Det är inte jämställt och vi lever helt enkelt som vi "alltid har gjort". Därför kan det vara lite läskigt att skriva om, för att 99,9% inte håller med. Folk förstår sig ofta på vegetarianer men veganer är inte lika accepterade.
 
Det är läskigt att skriva detta och jag är beredd på att jag kan få negativa kommentarer från detta. Men nu tänker jag vara ärlig här. Men ni får även ta hänsyn till att jag skriver varför JAG blev vegan och varför jag lever efter denna livsstil. För jag ser det inte som en diet, trots att det inkluderar hur och vad jag äter - nej, jag ser det som ett sätt att se på saker och ett sätt att leva.
 

 
Jag är uppfödd kring de vanliga samhällsnormerna och har majoriteten av mitt liv ätit både kött, fisk, ägg, mejeriprodukter och honung. Det var så det var helt enkelt. Jag minns speciellt en gång när jag kanske var kring 4-5 år då jag tänkt ett tag och då gick fram till min mamma och sa: "Mamma... jag kom på att det finns en kyckling som är ett djur OCH en som man äter". Jobbig situation för min mamma kan jag säga att behöva förklara för en 4 åring vart maten på min tallrik faktiskt kom ifrån.
 
Jag ville under en lång period bli vegetarian men kände att "om jag inte äter köttet jag blir serverar räddar jag inte det djuret". Därför vart det inte av helt enkelt. Jag reflekterade inte över vad det jag köpte hade för inverkan på varken miljön, djuren eller mig själv - helt enkelt eftersom jag inte visste.
 
 
I augusti 2012 såg jag en fantastisk dokumentär som heter Sharkwater. Den ändrade mitt sätt att se på mycket och efter att ha sett den här dokumentären bestämde jag mig för att bli vegetarian. Det var en av de första ögonöppnarna för mig och jag insåg att vi faktiskt inte behandlar de som bor på denna planet tillsammans med oss bra alls. Faktum är att vi behandlar de som skit. Värre än skit faktiskt. Här under har ni trailern till Sharkwater. 
 
 
Jag satte mig här alltså egentligen bara emot dödandet av djur. Och jag var fortfarande inte så insatt i något utan ville bara inte äta döda djur helt enkelt. Mer komplicerat än så var det inte vid det här laget. Jag tyckte fortfarande om att rida och hade inget emot zoon och så vidare. 
 
Det som idag har ändrats i mitt sätt att se på det hela är att problemet inte endast ligger i dödanden av djur UTAN ANVÄNDNINGEN AV DJUR. Visst är massmorden vi utför på djur även ett stort problem, men det är verkligen långt från det enda som är fucked up i vårat samhälle när det kommer till hur vi behandlar djur.
 
Vart någonstans i historien gick det fel och vi började tro att vi ägde denna planet och har rätten att använda de djuren vi delar den med för vår egen njutning och underhållnings skull?
 
 
Det hela har förändrats i takt med hur mitt sätt på hästhantering har ändrats, så det har gått långsamt. Jag har mer börjat sätta mig emot själva användandet av djur, förut var jag endast emot att man dödade djur men idag är även att använda djur på sätt som endast vi drar nytta av fel enligt mig. Jag inser mer och mer vilket sjukt samhälle vi lever i och hur snett vi har kommit. Vi har varit inne i det här så länge att det blivit accepterat och räknas som normalt när det är allt annat än normalt.
Vi besprutar vår mat med masssa gifter, ger djuren antibiotika som sedan finns i maten de flesta äter och lägger till massa kemiska ämnen i vår mat. Allt detta håller på att döda oss inifrån och gör oss sjuka. Det vi sedan gör när vi är blir sjuka av allt detta är att sätta in djur i små burar, få fram nya mediciner genom djurförsök på dem bara för att vi ska bli friska. Det är så stört sjukt att vi inte fattar att vi förgiftar allt runt omkring oss och inte orkar bry oss utan bara fortsätter på samma spår vi "alltid har gjort".
Vi förgiftar atmofären, djuren och oss själva bara för att vi inte bryr oss tillräckligt mycket. Vi bryr oss enbart om oss själva och tror att vi äger den här planeten och att vi kan göra vad vi vill utan att det ger konsekvenser. Men vi gräver våran egen grav så snart så får vi tillbaka allt som en örfil rakt i våra ansikten. Fatta vad framtida generationer kommer hata oss när våran planet är så förstörd som det går, atmosfären så förgiftad att det knappt går att andas och allt liv är utrotat. Tror ni inte de kommer bli jävligt pissed då över att vi var för lata för att orka göra något och istället bara ville tjäna pengar?
 

 
Jag hör ofta olika argument mot veganism. De lyder oftast antingen: "med kon dör väl inte för att man mjölkar den?", "men andra djur äter ju kött" och "du kan inte få i dig alla näringämnen". Jag har även fått höra gång på gång "alltså du vet att det inte är döda kor i mjölken va?". Helt enkelt görs veganism ofta till åtlöje, både direkt och indirekt. Sen har majoriten av folk nära mig hanterat det väldigt sunt och bra vilket gör mig väldigt glad.
Och ja, visst är det konstigt med folk som går emot samhällsnormerna och många har svårt att hantera det. Och det är precis som med det mesta när folk vågar gå emot strömmen. Det känner ni kanske igen speciellt i hästvärlden eller hur? Väljer någon att rida utan bett, att inte rida alls, att inte ha skor på sin häst eller att inte bestraffa sin häst så fort den gör något som du inte hade tänkt så kommer folk ofta med olika motargument som oftast grundar sig i okunskap. Man verkar även ta för givet att dessa människor skulle hata alla som gör något annorlunda, vilket inte måste vara fallet.
Precis såhär är det väldigt ofta för oss veganer. Folk vill helt enkelt inte lyssna på varför vi valt den livsstilen vi vill utan reagerar bara på att man vågar gå emot samhällsnormen och får det att låta som vi gör något olagligt.
 
För att svara på frågorna som jag gett som förslag en bit längre upp. Det här när folk som äter kött använder att de äter kött för att "andra djur gör det" som en ursäkt känns inte jätte hållbart. 
I en lejonflock kan de gå utan mat hur länge som helst för att sedan själva döda EN ENDA zebra som en hel flock tar vara på in till sista tuggan för att sedan vara utan mat ännu ett bra tag. Vi människor betalar istället andra människor för att döda miljoner på miljoner djur bakom stängda dörrar, där de får stå instängda och inte se solljus, inte kan röra sig och får stå i sin egen avföring och sedan blir slaktade. Berätta nu för mig vilka lejon som gör så?
 
 
Vi luras in i någon fairytale att vi fortfarande lever i någon 1950 lantbruksvärld, där alla djur går ute på landet i stora fina hagar, får äta naturligt foder och ha det bra. Men så ser inte verkligheten ut. Verkligheten är bra mycket vidrigare än det.
 
Och tillbaka till "men kon dör väl inte"- argumentet så vill jag förklara varför jag väljer att avstå från allt som är producerat från djur. Lite har ju redan fått sin förklaring egentligen. Jag tycker inte vi människor har någon rätt att använda djur till något som endast är gynnande för oss, bara för att vi vill tillfredställa vår aptit, vill ha kläder, kunna testa nya produkter och för att vi vill ha nöje.
Just när det gäller mjölk har det helt enkelt slagit mig hur konstigt det är när man tänker efter. Vi är den enda arten som dricker mjölk från ett annat djur. Är det inte lite konstigt att vi aldrig tänker på det? Jag menar att dricka komjölk är tydligen normalt men skulle man ge någon ett glas med grismjölk skulle man bara få höra att det var onaturligt och äckligt. På samma sätt som folk utan problem kan äta kor, grisar och kycklingar men när någon äter hundar eller katter är det moraliskt fel helt plötsligt. Ska inte båda vara moraliskt fel?
Komjölk är designat för kalvar precis som människomjölk är designat för människobarn, men istället tar vi ifrån kalvarna deras mammor och så dricker vi deras mjölk istället. 
 
 
 
Här nedanför får ni ett diagram för hur stor skillnad det är på hur mycket vatten man behöver använda för att få fram olika livsmedel. Animaliska livsmedel går väl rätt enkelt att se att de inte är särskilt bra för miljön heller, eller hur? Alla dessa olika faktorer har i alla fall gjort mig tillräckligt övertygad för att inte vilja äta animalisk föda.
 
 
Jag får även höra att vi borde vara nöjda med om folk köper ekologiska varor, t.ex. kött, ägg och mjölk. Visst är ekologiskt verkligen på alla sätt att föredra men majoriteten av det som säljs är ju inte ekologiskt och de största matproducenterna använder sig ju av dessa hemska förhållanden när de slaktar djuren eller producerar annan mat som ni kan se i "Food Inc". Snabbmatskedjorna växer och växer och genom att vi ger de så mycket pengar fortsätter de ju att föda upp djuren de slaktar i så hemska förhållanden. De flesta djur som slaktas idag är just åt dessa stora snabbmatskedjor som vi fortsätter ösa pengar till och dessa företag bara växer. 
Så visst hade det varit en bra steg om folk började tänka mer på vart deras varor kom ifrån och att ingen behövt lida för att få fram det. Just när det kommer till ekologiskt kött är jag väl lite delad. Visst är det mycket bättre att veta att djuret haft ett bra liv innan och helst inte behövt åka i dessa hemska transporten innan slakten och sluppit den stressen, men samtidigt tycker jag inte att det finns något som kallas för "human slakt". Så visst är ekologiskt ett bra sätt att se till att djuren inte utsatts för onödigt lidande innan men problemet med att vi använder dessa djur kvarstår ju. 
 

 
Du kan göra skillnad. Varje gång du lägger upp dina varor på rullbandet och spenderar pengar ger du en röst till hur du vill att samhället ska se ut. Visst är att börja köpa ekologiska varor ett bra steg på vägen och är ju helt klart att föredra, men det är egentligen själva användandet av djuren vi måste få stopp på i slutändan. Visst kan att äta mindre animaliska produkter och tänka mer på ekologiskt vara ett väldigt bra steg på vägen. Man ska inte känna att man inte kan göra skillnad - för det kan man. Att rädda ett enda djur förändrar kanske inte världen, men det förändrar världen för just det djuret. 
 
Att bli vegan har varit det bästa jag någonsin gjort och idag ser jag till att det jag köper och äter inte bidrar till att några djur skadas eller används för enbart våran skull. Visst kräver att äta veganskt rätt mycket kunskap men sen jag blev vegan har jag börjat äta mer varierat, nyttigt och ekologiskt än jag någonsin gjort innan. Idag köper jag iprincip ingenting som inte är ekologiskt och försöker handla så närproducerat jag kan. Varför? För att det är bäst för alla så. Jag äter aldrig på några snabbmatsrestuaranger längre, äter aldrig köpt godis, läsk och så vidare vilket brukar väcka rätt mycket reaktioner hos folk. Men att inse vad allt detta innehöll och vad jag bidrog till genom att köpa och äta det var nog för mig för att sluta.
Så för att sammanfatta lite kort så är jag helt enkelt vegan för att det är det som känns bäst för mig och jag vill försäkra mig om att jag orsakar djuren, miljön och även mig själv så lite skada som det är möjligt. 
 
För att djuren ska kunna få det bättre krävs det att vi jobbar för det tillsammans. För du kan faktiskt göra mer skillnad än du tror. Jag kan inte ansvara för vad alla ser som rätt och fel och jag kan inte tvinga alla att bli veganer, även fast det hade varit fantastiskt, men som sagt så är småsaker även värt något i slutändan. Jag vet att jag inte kan få alla att tycka att det är fel att använda djur men det hade varit skönt att långsamt börja få en förändring i alla fall. 
 
 

Gotta let it happend

 
Världens bästa band. Åååh, älskade Paramore. Den här låten är så fin också så jag tror jag gråter lite p.g.a. perfektion.

Jag lever... antar jag

 
 
 
 
 
Här var det väl lagom dött. Tänkte bara skriva att jag lever. Vet inte riktigt om jag ska skriva någon ursäkt här, utan det har helt enkelt bara inte blivit av att jag bloggat. Har helt enkelt inte känts värt besväret. Ni har i alla fall inte missat något speciellt direkt, har varit i Gamleby med resten av min årskurs och kom hem igår. Det var faktiskt mest jobbigt att vara där. Kände mig knappt som mig själv och det blandat med att jag irriterade mig på 90% av alla som var där (de resterande tio procenten var mina vänner då) och att jag knappt sov om nätterna. Alla är bara så högljudda och skrikiga och inser helt enkelt att jag inte riktigt klarar av att vistas runt people my age. Eller majoriteten av de som är i min ålder som sagt. Klarade dagarna rätt bra och kunde kämpa med att hålla humöret uppe men kvällarna var värst.
Känns väldigt skönt att vara hemma i alla fall. Har dock råkat på mig en rejäl förkylning som jag försöker bota med en stor skål med god, men inte särskilt fin för ögat, grönkåls-, morots- och ingefärssoppa. Hade även i lite gurkmeja både för ännu mer boost till mitt immunsystem och även i ett misslyckat försök att få lite finare färg. 
 
Ni behöver inte förvänta er någon regelbunden uppdatering för jag har inte särskilt mycket pepp till att blogga. Har överhuvudtaget inte mycket pepp, ork eler inspiration till något alls just nu om jag ska vara ärlig. Och det låter värre en vad det är, men jag vet verkligen inte hur jag ska förklara hur jag mår just nu på ett sätt som gör det rättvisa. Det är som att mitt undermedvetna tar död på allt som förut gav mig glädje - hästar, bloggen, fotografi, vänner o.s.v. Just nu känns allt sånt bara jobbigt rent av. Jag vet helt enkelt inte rikigt vad jag ska göra åt det helt enkelt. Jag känner mig inte rikigt närvarande och vill så gärna kunna finna glädje i saker och orkar med att göra saker men hjärnan protesterar. 
Äsch, nu babblar jag bara. Sorry att jag whinar helt tiden och är allmänt bitter & negativ men det är väl sån jag är antar jag. Tack för de som orkar stå ut med mig ändå.