2014 ~ part one

Har gjort detta några år i rad nu tror jag, så tänkte inte bryta traditionen utan går igenom 2014 månad för månad med lite bilder som både är visade sedan innan och inte. Det här året har nog varit ett av det minst intressanta i mitt liv och egentligen känns det lite ovärt att göra detta, men hoppas att jag får ut något litet roligt ur det. Jag inser hur annorlunda mitt liv ser ut nu och hur mycket som förändrats sedan januari.
 
 
 
 
 
Min mamma hade precis flyttat till sin nya lägenhet och jag fick började vänjas vid att bo med skiljda föräldrar. Jag mådde väldigt dåligt under den här månaden och det känns mest som ett stort svart hål att tänka på. 
I övrigt var det en månad som var fylld med snö som gärna hamnade framför kamerlinsen.
 
 
Att rida och hålla på med hästar var ju fortfarande en stor del av min tillvaro i början av året och höll fortfarande till mycket på ridskolan. Emelie fotade en dag mig och Fille när vi var ute och gick en sväng. Han var väldigt fundersam över situationen men det lyckades bli fina bilder i alla fall. Min fina och saknade vän! ♥
 
 
Jag tog självporträtt med en skrivbordslampa bakom mig för att leka med ljuset lite. 
 
 
Det blev bestämt att Major skulle pensioneras. Jag minns att jag vart helt förstörd och saknade honom massor. Men sen så fick jag faktiskt tillfälle att åka ut till honom så det gjorde jag. Myste med honom massvis, gick ut på promenad och skrittade lite uppsuttet också i snön. Han är en riktigt fin vän! Och i skrivande stund minns jag inte senast jag såg honom faktiskt...
 
Mamma försökte fota ganska mycket men de flesta bilder såg ut såhär ↓
 
 
Sen blev det faktiskt några fina bilder också. ↓
 
 
 
 
Höjdpunkten med månaden var helt klart att vi fick hämta hem våran älskade Qastor. Han är från ett katthem, vilket jag idag tycker är den enda acceptabla anledningen att skaffa ett djur. Varför ska man bidra till att vi människor avlar massvis med djur för vår egen skull (och dessutom överavlar dem så att de får genomgå massa smärtsamma saker och får sjukdomar och mutationer), när det finns tusentals djur i animal shelters som dör för att man inte har någon stans att göra av dem? Jag skulle aldrig tänka mig att bidra till någon användning och utnyttjing av andra levande ting. ADOPT DON'T SHOP!
Jag älskar denna kille så sjukt mycket. ♥ 
 
 
 
 
Efter Majors pension hade jag egentligen inga planer på att hjälpa till med någon annan häst, men av en händelse blev jag rekommenderad till Melody. Hon må vara bara ett år yngre och av samma ras som Major men det fanns trots det inte många likheter mellan dem. Så här höll vi mest på att lära känna varandra. Jag är i efterhand inte stolt över allt jag gjorde här, höll fortfarande på att lära mig mycket och hade svårt med mycket. Ett bett, med tanke på andra bilden, är något jag ALDRIG någonsin skulle få för mig att stoppa in i en hästmun längre. Aldrig, aldrig, aldrig. (även om jag redan här inte var ett fan av bett och skippade det så ofta jag kunde)
Dock var mitt mål alltid att behandla henne med så mycket respekt som möjligt, men det var rätt jobbigt för mig att behöva vara med en helt ny häst. Fast jag tyckte om det väldigt mycket också.
 
 
 
I övrigt var det en väldigt mörk månad för min del. Allt kändes och var mörkt och jobbigt. Mådde sämst och oroade mig för allt. Här skulle jag nog säga att jag hade min allra djupaste grop i mitt mående. Kan i alla fall nöja mig med att jag kravlat mig ur den gropen, trots att jag skrapade upp knäna och att fallet ner i den gropen värker i kroppen då och då.
 
 
Till något mer positivt så kom världen gulligaste hund, Tintin på besök. ♥ Minns att när dessa bilder togs klarade jag inte av att lägga ut dem, knappt ens kolla på dem helt ärligt, för att mitt självförtroende var extremt nere på botten, tillsammans med mycket annat. Men det var oftast djur runt omkring mig som för stunden kunde få mig på bättre tankar och kunde få mig att le.
 
 
 
Plötsligt en dag dök det upp massvis med snö, som försvann lika snabbt som den kom. Men jag hann fånga den med kameran, lyckligtvis. Men bara någon dag efter var det lika grått och trist som vanligt.
 
 
 
 
Denna månad går honestly inte att beskrivas som annat än en hästmånad. Hittar inget annat än hästbilder härifrån. Något av det första jag gjorde var att följa med min mamma och hennes vännina ut till ett stall där hon hade sin fina unghäst. Vid det här laget kunde jag inte något alls om hovar, men hovnörden i mig jublar av översta bilden. JAG MENAR KOLLA VILKEN VACKER NAKEN HOV OCH VILKEN FIN LEVANDE OCH FRISK STRÅLE?!?!? Så borde alla hästars hovar få fungera och se ut.
 
 
 
Fotade min lillasyster och den alldeles bedårande ponnyn Zander på en dressyrtävling. Var inte så jätte ofta på ridskolan, utan endast för att delta på hoppkursen tillsammans med Fille eller hälsa på honom. Var till mesta dels ute hos Melody i så fall och det började gå lite bättre i våran relation.
 
 
Hade en fotosession med dessa goofballs. Finaste Bella och Dilba. De flesta bilderna såg dock ut som de här över, men några fina bilder blev det också.
 
 
Åkte även ut till Major för första gången på två månader tillsammans med hans ägare. Red i halsring ute för första gången och travade även. Minns hur otroligt mysigt det var. Kerstin tog denna bild som hängde kvar ett bra tag i min header och så vidare.
 
 
 
 
Händelserik månad, april. I slutet av mars och de första dagarna av april spenderade jag i Gamleby med skolan, och när jag kom hem därifrån hade vi ansvaret för Major medans Kerstin var bortrest. Jag, mamma, Frida & Major var här ute på en promenad i det fina vädret. 
 
 
En annan dag hängde Matilda med ut och filmade mig och Major lite. När vi hade sprungit runt och lekt klart på banan skulle jag plocka undan alla bommar, och Major hängde med mig fram och tillbaka. Kanske försökte hjälpa till? Vem vet. 
 
 
Började intressera mig mycket mer för vegansk mat och även rawfood (glassen över är inte helt raw pga. cashewnötterna). Som denna glassen över som jag gjorde vid flera tillfällen och testade på en del andra saker
 
 
Jag hade officiellt snurrat runt solen 15 hela varv, vilket är ganska amazing när man tänker på det. Fotade en del självporträtt och en av gångerna jag tog självporträtt hängde katten med mig och vi gick runt tillsammans. Han gick först dock och så fort jag stannade för att fota något blev han missnöjd och jamade på mig tills jag gick efter honom igen. 
 
 
 
Fotade Julia och hennes kompis Ebba. 
 
 
Var ju även ute hos Melody en del, även fast våran relation kändes rätt dålig och det gick rätt segt. Men minns att jag hade riktigt mysiga, lugna dagar ute i stallet. En dag cyklade jag till och med ut till stallet, och det är ingen kort sträcka kan jag säga. Hade inte ens träningsvärk efter heller?!?!?!?! Vad var jag för vältränad liten sak, back then?!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: