Det med nosgrimmor

Ett ämne jag velat skriva om hur länge som helst verkligen är just nosgrimmor. Jag ska vara riktigt uppriktig nu och säga att jag tycker verkligen inte om nosgrimmor. Jag tycker verkligen, verkligen, verkligen inte om dem och ser ingen ursäkt till att använda dem själv. För många kan det säkert vara förvirrande för en del. Vadå? En nosgrimma skadar väl inte? Nej. Egentligen inte rent fysiskt om den spänns rätt och sitter bra och så vidare kan man väl tänka sig egentligen. Så vad är det då som gör att jag har så mycket emot denna sammansättning av läderremmar?
 
Jag vet inte vart jag ska börja riktigt. Jag kan väl säga att jag under en rätt lång tid inte kan minnas att jag inte någon gång vid ett enda tillfälle reflekterade över nosgrimmor annat än att de var "en del av tränset". Från att jag började med ridning och sen i säkert två eller nästan tre år tror jag inte jag tänkte så mycket djupare på det. Jag fick bara lära mig namnet på alla olika sorters nosgrimmor och att man inte skulle spänna de för hårt. Sen hände det även att jag red hästar utan nosgrimma men det var inget jag reflekterade över heller. Så jag tyckte samtidigt inte det var ett måste som man inte klarade sig utan. 
Jag är inte helt säker när jag faktiskt började tänka efter just kring ämnet nosgrimmor. Minns i alla fall att DENNA video var en tankeställare för mig och att den påverkade mig rätt mycket. För alla er som inte sett den rekommenderar jag den verkligen! Den är verkligen såååå himla bra. Så se den om ni inte redan gjort det!
 
 
För att förstå lite mer vad jag har emot nosgrimmor är det väl rätt bra att bara ta upp vad en nosgrimma används till. En nosgrimma används för att förhindra att hästen öppnar munnen eller lägger tungan över bettet och kan även vad jag har hört ändra lite av effekten på bettet. För mig gör bara den meningen hela grejen med varför jag inte gillar nosgrimmor ganska uppenbart men jag ska förklara mig lite mer.
Det hela tycker jag mest är ganska sorgligt egentligen. Bilden över visar även det hela rätt tydligt. Det är så vanligt att man hör om folk som klagar över att hästen gapar eller lägger tungan över bettet, jag vet inte hur många gånger jag har hört det med tungan över bettet talas om som om det vore något som hästen gjorde för att vara elak, men det många glömmer är att fundera över är det lilla ordet: varför? Varför gör hästen såhär och vad försöker den berätta för mig? En häst ljuger aldrig och gör inget för att vara elak mot dig helt utan anledning. Anledningen till att hästen gapar eller lägger tungan över bettet är för att den försöker att lindra smärtan den får av bettet. Det hästen vill säga är helt enkelt att den känner smärta. Det är då oerhört sorgligt att så många av oss vägrar att lyssna och istället bara tystar ner dem med nosgrimmor istället och verkar tro att allt är löst. Det är så typiskt oss människor alltså. Vi använder något som tar bort symtomen och tror att allt plötsligt är löst. Det är väldigt vanligt i hästvärlden att man tar fram något hjälpmedel för att få bort symtomen istället för att faktiskt ta tag i orsaken till problemet. Jag menar ska det vara så himla svårt?
Det är så sjukt trist att folk vill kunna kommunicera med hästar men när de försöker förklara vad som är fel klarar vi inte av den ärligheten och tystar ner dem med olika hjälpmedel och tror att allt är bra igen. Blir verkligen så ledsen av det här. Är det så man behandlar sin vän? Är det verkligen det? Vilket gäng med maktgalna primater vi är alltså...
 
Sen är det klart att jag tycker att en nosgrimma är illa nog, men det finns såklart människor till allt som ska ta allt ett steg längre. Det är precis det här jag pratar om när jag säger att det börjar likna en tävling om vem som kan få plats med flest läderremmar på sin häst. Vart är världen påväg?:
 
 
 
LITEN UPDATE: Fick en kommentar om det här att nosgrimmor också kan användas i syftet att hålla bettet stilla i hästens mun. Och det är inget jag tycker är direkt fel på det sättet. Vill även förtydliga att jag inte avskyr alla för att de använder nosgrimmor precis som med bett. Jag ser dock det mest som ett hjälpmedel som begränser hästen mer än nödvändigt, i detta fall genom att hindra den från att kunna öppna munnen helt, vilket jag inte tycker ska vara nödvändigt. Men som sagt, alla hjälpmedel går att användas i bra syfte men jag ser oftast att nosgrimmor används i ett felaktig syfte. Men det finns alltid undantag. :)
Kommentarer
Besökare

Jag förstår alla dina åsikter och kan på många sätt hålla med men skulle bara vilja påpeka en att nosgrimmans funktion för hästen faktiskt också är att hålla bettet så stilla i munnen som möjligt. Som du sa själv så är en korrekt spänd nosgrimma inte smärtsam utan den har syftet att hålla bettet stilla i munnen så ryttarens hjälper kan vara så små och mjuka som möjligt.

Svar: Har skrivit en liten update bara kring det längst ner i inlägget. Men tack för kommentaren i alla fall! :)
Sofia Krantz

Datum: 2014-06-21 Klockan: 10:45:26
EBBA LAGERSTRÖM

Super bra inlägg, ja du vet ju att jag håller med till 100 % redan, men kan väl säga det en gång till! <3
Kram!

Datum: 2014-06-22 Klockan: 21:13:58 Blogg/hemsida: http://ebbalagerstrom.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: