Sometimes you gonna fall before you fly

 
iPhone bild. Därav är kvaliten kanske inte lika bra som den hade varit om det hade varit en kamera bild. Men tycker den är lite mysig sådär. 
 
Hade ett hoppass idag med finaste ponnyn. Det gick faktiskt väldigt bra! Fille var lite pigg på framridningen så jag jobbade med att öka och minska galoppen så mycket som det gick. Vi hoppade lite olika kombinationer med b.l.a. studs och 5:on halva och sånt. Han hoppade jätte fint på vartenda hinder, några språng blev lite långa men annars var det bara bra språng. Vi höjde lite efter en stund så då låg det väl på 70 det var tydligen 65 men aja (tack för den informationen Ebba!). När vi hade hoppat sista gången så fick jag faktiskt honom att kröka på nacken. Han hade på framridningen stretat emot lite så jag tänkte att det blir väl inget "gå i form" den här lektionen. Haha, men där hade jag fel allt.
Imorgon rider jag lektion igen, har dock inte önskat någon så vet inte vem jag ska rida och på Söndag hopptävlar  jag 60cm. Hoppas ju såklart på att få Fille.

10 saker du kanske inte visste om mig och Major

 
Nedersta bilden är från första gången jag red honom, hade precis suttit upp en bit längre bak. De andra två bilderna är två ovisade på han och Frida från i somras tror jag. 
 
1. Första gången jag galopperade på honom for han iväg i all världens fart och det tog ett tag innan jag galopperade igen på honom. Vid det laget hade jag säkert bara ridit honom två gånger eller så och hade också galopperat lika många gånger, en gång på Sally och en på Fille. 
 
2. Han är den mest genomsnälla hästen jag någonsin mött. Har aldrig bitit eller sparkat någon i HELA sitt liv och  skulle nog aldrig ens fundera på att göra det. Klart att han kan bli lite pigg och busig i ridningen men han gör aldrig något elakt. 
 
3. Jag har aldrig hoppat honom. Eftersom han tidigare har varit hopphäst så blir han väldigt, väldigt svår i hoppningen och inte ens han ägare kan hoppa honom längre. Skulle jätte gärna vilja testa det någongång, men det kommer väl inte bli av antaligen. Dock har jag inte frågat direkt om jag får hoppa honom så man vet ju aldrig! ;) Har hoppat över ett dike med honom på en uteritt faktiskt, inte ett särskilt imponerande hopp skulle jag väl påstå.
 
4. Han är från början från USA där han gick som galopphäst tills han var ungefär tre år och där även hans nuvarande ägare köpte honom och hade honom där ett par år innan de flyttade tillbaka till Sverige.
 
5. Han är ett matvrak. Dock på ett bra sätt, han tigger oftast inte eller så men han älskar mat.
 
6. Han riktiga namn är egentligen Major Prelude men han kallas ju för Major eller Jouren. 
 
7. Han har någon form av fobi+inbillningssjuka för flugor. 
 
8. Han är en häst man får ta lite "dag för dag", för ena dagen kan han vara seg och man måste visa väldigt tydligt med hjälperna vart man vill, och man måste stadiga tygeltag för att svänga/ställa honom och skänkla på flera gånger för att få igång honom medan en annan dag (ex. i Söndags) är han super känslig, så fort man försöker ta lite i tyglarna stannar han nästan på en gång och ska man ställa honom åt ena hållet svänger han istället helt åt det hållet och så fort man nuddar med skänklarna tror han att man ska galoppera. 
 
9. Han avskyr att stå still. Klart att han kan stå still när man borstar och så men så fort man hoppar upp på ryggen på han vill han gå iväg och att jag ens lyckats få foton där han står stilla är väl ganska fantastiskt egentligen. Nej, att stå stilla är bara onödigt!
 
10. Han är den finaste hästen (Fille är ju bästa ponnyn) som finns och jag älskar honom väldigt mycket, men det visste ni ju redan. ♥

Hjärtis

 
 
 
 
 
Var ute hos finisen idag. På dessa bilder syns han och på mittersta bilden en häst som står i hagen bredvid och nedersta bilden är på Majors hagkompis, Toyboy.
Han var lite orolig först eftersom han var enda hästen i stallet just då, och i början av ridningen var han lite underlig. Han var ganska överkänslig mot hjälperna idag så jag red ganska kravlöst. Men annars hade han överskottenergi så jag galopperade ganska mycket. Han hatar ju att galoppera på volt i vänster varv av någon anledning men jag försökte få honom att göra det ändå. Det slutade med en rad bockningar dock. Haha! Det har han aldrig gjort förut. Fick honom lite senare att galoppera ett par varv i volten i vänster varv så då blev jag nöjd. Men jag är ändå rätt nöjd med passet, trots att jag red ganska kravlöst idag. Det var ju i alla fall bättre än förra gången jag red honom, då var han bara spänd och nervös och for iväg. Så i gemföreslse var det mycket bättre idag. Älskade, finaste Major! ♥
Mamma filmade ganska mycket och fick med bockningen också så en video kommer ut senare idag eller imorgon hoppas jag.

Vackra hundar

 
 
 
Ett par ytterst vackra bilder på Aslan och Max, mest bilder på Max men Aslan är med på bilden i mitten faktiskt.
Skötte om min finaste ponny en sväng idag, han var glad och mysig. Längtar så sjukt till imorgon då jag ska ut till bästaste fuxhästen och rida. Ska nog be mamma att antingen fota eller filma så hoppas jag på att det blir något användbart sen. 

 

Det gör ont i mitt hjärta att tänka på dig, att du inte finns till längre. Att du svävar där uppe hos änglarna. I mitt huvud står du fortfarandre kvar där längst bort i stallet i din box. Men i verkligheten är det inte så och det gör så fruktansvärt ont. 
Jag funderar ofta på vad som skulle hänt om det där hade gått över, om du hade blivit frisk igen. Hade jag varit där jag är idag? Hade jag varit lyckligare kanske? Hade jag börjat tycka om Fille lika mycket som jag gör idag? Hade jag faktiskt kunna rida dig "på riktigt" vid det här laget? Det får vi nog aldrig svaret på.
 
Just dessa bilder (alla från just detta ridpasset) betyder så sjukt mycket för mig. För jag minns det så tydligt och jag minns hur lycklig jag var. Det var andra gången i mitt liv jag red barbacka och första gången jag travade barbacka. Att rida barbacka på en häst vars rygg sticker rätt upp kanske inte är det mysigaste men jag minns att jag så gärna ville göra det ändå. På de flesta av bilderna från det här ridpasset ler jag så otroligt stort och nästan fånigt, men jag minns verkligen hur glad jag var. Det är en så konstig känsla att se på de här bilderna, ena sekunden blir jag ledsen och gråtfärdig men också glad och lycklig när jag inser hur underbart bra jag hade det då och vilken fantastik häst han var. 
 

Du finns föralltid i mitt hjärta, Bacardi. Vad som än händer! Jag älskar dig så sjukt jävla mycket. ♥ Vila i frid.
[och det är nu tårarna börjar rinna]

Två gamla bilder på fina hästar

 
 
Två gamla och ovisade bilder jag hittade. Först på mig och finaste Major utanför ridhuset, sen på mig och världens bästa ponny, Fille. Lite trött ser han ut tycker jag. Titta underläppen, hahahahahahahaha!
Red Agge idag, den enda hästa jag VERKLIGEN inte gillar. Finns väl inte så mycket att säga, stretade emot när jag försökte ställa honom (gick dock i form en kortare bit i skritten), var halvt skänkeldöv, stannade nästan hela tiden och ville inte galoppera längre än några sekunder trots att jag försökte vara på med benen och smacka på. Så jag önskade Fille till nästan veckas hoppning så Åsa inte får för sig att jag ska hoppa Agge istället. Så jag håller tummarna!
Längtar verkligen efter Major just nu. Åh! Ska bli så kul att rida honom på Söndag.

I'll only have myself to blame

 
Precis varit i stallet en stund, och jag är nu anmäld till en hopptävling här i Februari. Ska bli spännande! Hörde Paramores nya låt "Now" som kom ut idag, vet inte riktigt vad jag ska tycka eftersom den är väldigt annorlunda från deras andra låtar. Men hoppas på att albumet blir hur bra som helst! 
Ska även och rida Major nu på Söndag. Ska bli hur mysigt som helst! Har ju inte ridit honom sen i November eftersom Kerstins barn har varit hemma och ridit honom nu ett tag så det har inte blivit av. Hoppas det ska gå bra!

It rains when you're here and it rains when you gone

All that's left to do is run

 
 
 
Tre spontant tagna bilder jag tog idag eller igår hos Julia. Vi sov ju som sagt över där, jag och fem andra. Jätte kul var det!

You don't know how lovely you are

 
 
 
Var ute på en långpromenad i det soliga (men kalla) vädret och fotade eftersom solen varit framme hela dagen. Och fint ljus var det ju verkligen. Men dock har det varit -14 grader hela dagen. Burr. Kom in med is i hela håret. 
Imorgon hjälper till med nybörjarlektionerna i stallet till två och sover resten av helgen hos Julia med ett par andra kompisar så jag kommer väl inte blogga eller så just då. Men ni får underhålla er utan mig! :) 

And I told you be patient

 
En bild på mig och Essa som är tagen vid samma tillfälle som den andra bilden jag la ut tidigare. 
Jag tror inte ni riktigt inser hur otroligt sällan jag fotar just nu, inspirationen är i botten och att jag ens kunnat hålla igång bloggen med bilder överhuvudtaget är väl nästintill ett under skulle jag påstå. Utan just nu tillbringa jag mina dagar men mina vänner, i pluggandet eller så dränker jag mig själv i vacker musik.
Och idag på ridningen red jag fina Cojan igen. Märkte snabbt att hon inte ville samarbeta idag och inte var särskilt taggad alls. Lyssnade inte så väldigt bra alltid men hon gick faktiskt super fint största delen av lektionen  men mot slutet när vi skulle fatta galopp från skritt blev hon överpigg och trippade på stället och for sedan iväg och det gick knappt att få stopp på henne varenda gång vi galopperade, dock minskade hon galoppen fint när jag bad henne. Och efter det var huvudet upp i luften och försökte öka hela-hela tiden. Men man märkte helt enkelt att hon inte var med helt idag, det var bara i slutet hon blev pigg och började tycka det var kul.

Frågestundsvideo

 
Lite sen blev den kanske, men jag orkade helt enkelt inte göra klart den eftersom orginalvideon var så lång. Men nu är den klar.
Hoppas att ni blir nöjda med svaren!

I've tried so hard to tell myself that you're gone

 
Tycker faktiskt det är skönt att snön har kommit tillbaka, inte bara trist väder som det har varit ett tag nu. Allt är vitt, mysigt och fint. Har precis kommit hem från stallet och ska nog spela in 'svar på frågestund-videon' snart, får se om den kommer upp idag eller imorgon. Så håll koll!
 
Red ju alla fall Fille idag, det började bra. Red utan snodd och kämpade i en halvtimme sen lossnade han och gick super fint ett tag. Krökt nacke, bra med backbenen, i fin form och bara allt var där. Var allmänt nöjd att jag fick honom att gå så helt utan snodd när han plötsligt far upp i luften och gjorde någon konstig blandning av bock/sparka bakut/glädjehopp eller vad det nu var och far iväg i världens galopp. Han har aldrig bockat med mig förut och jag har aldrig sett honom bocka annars heller, haha, så det blev någon liten egen stil han körde med.  Och allt efter det gick skit. Han var övertaggad, tog bettet och fattade galopp här och var när det passade honom, körde på "Ferdy-stil" och slänge upp huvudet hela tiden och när man försökte stanna honom ställde han sig bara på tvären, snurrade runt och krånglade. Ett par gånger på slutet var galoppen faktiskt ganska bra. Försökte ruska tag i honom och använda rösten men inget hjälpte. Han lyssnade inte alls idag, riktigt jobbig var han bara. Men får väl tänka på att det gick bra först i alla fall.

Underbart ljus

 
Ett par bilder från när vi kom till Göteborg. Ljuset var helt magiskt, verkligen. Så himla fint! Vi var dock inte på den bästa platsen, så därför blev det inga fantastiska bilder. Men ljuset var så himla-himla fint.
 
Red finaste, finaste, finaste Cojan idag. Skulle egentligen ha ridit Fille men Frida ville byta och jag ska ändå rida honom på Söndag så. Hon går ju precis som Fille med snodd, eftersom hon har lite svårt att arbeta med ryggen ibland. Hon gick super fint, lossnade lagom bra ganska snabbt och gick i stadig i form vissa stunder. Hon gick i alla fall väldigt fint genom hela passet. Lite seg först och sen i slutet blev hon pigg när vi hade galopperat, men lugnade sig väldigt snabbt. Annars finns det nog nästan bara positivt att säga. Det är en riktigt, riktigt mysig häst att rida det där. Riktigt fin, det är hon verkligen. 

Don't bother sleeping without one eye open wide

 
 
Har ju varit hos Essa nu de senaste dagarna, har varit jätte kul då vi inte har sett varandra sen i Maj. Här är en bild jag tog när jag och Essa var ute och fotade lite självporträtt på oss två. I slutet tog jag ett par själv. Vi gjorde lite annorlunda och ställde oss som ni ser att jag står på bilden.Tyckte det blev ganska coolt tillslut. Ångrar dock att jag gjorde det så många gånger nu eftersom jag har ont i magmusklerna. Haha! Det var anstängande det där.
I alla fall började ju skolan idag, men vi går korta dagar hela veckan så det är ju helt okej. Kul att se alla igen i alla fall. 
 
Det blev rätt så få frågor såg jag i frågestunden, så skicka gärna ett par frågor till den om ni nu inte har gjort det! ;) "This or that" är också välkommet, och ni kan fråga allt från bara allmänna frågor, som ungefär 'vad är din favoritfärg' och sånt, till frågor om något specifikt som har med mig att göra.
 
Här är i alla fall en video vi spelade in, den var egentligen till Facebook så därför har den redan massa views men jag ville ha den här också. ALLTSÅ HELT SERIÖST! GÖR INTE DETTA! Det är det hemskaste du kan utsätta dig för. 
 

Frågestund

 
Jaha, nu tänkte jag att jag skulle ha en frågestund. Var ju ett bra antal månader sedan sist. Alla frågor är tillåtna, eller ja, det kan man väl diskutera. Det finns säkert något ni har gått och funderat över, eller bara inte förstått. Det kan vara bara allmänt om mig, om Major, om Fille, om Mario, om något foto jag har lagt ut, om min kamera, ja, vad som helst. Ska försöka få så många frågetecken uträtade som möjligt. Fråga gärna så mycket ni kommer på, många frågor ska det bli. För det är alltid kul! Kommer svara i en video sen.
Blir det alldeles för få frågor har jag nog en annan frågestund om ett tag och svarar på alla i en och samma video senare.
 
update; I alla fall, nu är jag i Göteborg på hotellet. Har varit och hälsat på min två veckor gamla kusin Emil nu, han är så söt jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.  Det fanns internet och sånt här. :) Men sen på Lördag åker jag som sagt till Essa i Köping och är där i tre dagar ungefär så sålänge får ni ställa massvis med frågor till mig.

Why did you have to go and make things so complicated?

 
 
 
 
Lite bilder från nyårsafton. De flesta var suddiga eftersom jag inte har något stativ just nu. Men dessa blev coola tycker jag! Är egentligen ganska rädd för fyrverkerier, men att fota dem klarar jag av om det blir fina bilder.
 
Tänkte att jag sätter igång en frågestund medan jag åker till Göteborg. Kommer ett inlägg om det senare. Efter att jag har varit i Göteborg kanske det också blir så att jag åker och hälsar på Essa i Köping ett par dagar eller så. Så uppdateringen kommer nog inte finnas alls men ni får istället skicka in massor av frågor till frågestunden så blir jag glad. 

2013 (!)

 
 
 
Nej, han fräser faktiskt inte på den här bilden. Även fast det ser ut så, men han gäspar faktiskt. Haha, vacker katt det där.
 
Gårdagen - nyårsafton - spenderades hos min farbror och resten av släkten på pappas sida. Jag sprang mest runt och fotade deras katt Messi. Och ni som har följde min förra blogg förr-förra sommaren har sett honom på den första bilden i det här inlägget när han bara var en liten plutt-kattunge. Haha, där var han inte så tuff. Fotade även lite fyrverkerier, ska se om det blev någon bra bild.
 
Tänkte även säga att jag har skaffat Tumblr. Här kommer ni till min tumblr! Försöker fortfarande lära mig sidan helt då jag inte har haft det så länge. Tänkte även säga att jag drar ner till Göteborg Torsdag-Fredag och hälsar på min två veckor gamla kusin. Ska bli hur mysigt som helst! Får se om jag hinner fixa tidsinställda eller så tills dess eller hur det blir.