Vad är en frisk hov egentligen?

Det här med hovhälsa är rätt krångligt. Det var rätt lätt för mig att greppa det teoretiska och hur hovens anatomi såg ut och hur de fungerade. Det var för mig inget större problem än att lära mig annat när det kommer till hästens anatomi. Det som jag upplevt som svårare har varit att veta "hur ska en hov se ut då?". Hur ser man att en hov är frisk? 
Jag kan nog fortfarande inte svara på den frågan egentligen, men jag har börjat få en lite bättre uppfattning om hur det kan se ut åtminstone. Jag har fortfarande massa mer jag vill lära mig om och har mycket jag inte kan så ni får gärna rätta mig om jag har fel i något påstående vilket jag med största sannolikhet har vid några punkter i detta inlägget. 
 
 
Detta inlägg kommer inte vara specificerat kring några hovvsjukdomar, t.ex. fång, röta och så vidare, utan helt enkelt mer själva formationen av hoven. Så visst kan hoven vara sjuk på andra håll men just i detta tänkte jag som sagt inte ta upp några specifika sjukdomar direkt.
Jag hittade denna sjukt bra bild för att visa skillnaden mellan två hovar med rätt olika utseende. För er som inte har koll på hovens delar kan ni kolla på denna bild. 

 
 
 
 
Hoven till vänster har en mer avlång form än den till höger. Vi ser även en ihoptryckt stråle som inte fått tillräckligt markkontakt. Man ser även att ballarna har pressats ihop tillsammans med strålen. Man ser helt enkelt hur den bakre delen av denna hov har pressats samman. Om vi jämför med hoven till höger så har vi ju där men mycket rundare hovform, strålen är vidare och ballarna sitter då inte lika trångt. 
Man vill ju ha en fungerande hovmekanism och eftersom hovmekanismen är en utvidgning i hovens bakre delar så är ju en hov som har en rundare form ofta ett tecken på bättre fungerande hovmekanism, i alla fall om man jämför med hoven som är avlång.
 
 
Hur ofta har man inte sett en sån här hov? Smal och ihopklämd stråle utan tillräcklig markkontakt. Detta har pressat ihop ballarna rätt rejält och gett hoven den där typiska avlånga formen. Denna häst är även väldigt trångskodd så även om strålen hade fått mer markkontakt hade strålen inte kunnat blivit bredare för skon hade tagit emot. Det är rätt trist att det här är en sån vanlig syn. Denna hovform är designad av människan och enligt mig inte lyckats särskilt bra. För mig ser detta inte ut att vara särskilt behagligt. Jag hade inte velat att någon formade min fötter så att de blev ihoppressade i hälen och sen behöva gå runt så hela tiden. Nej, att orsaka hästen denna hovformen ser jag då inte mycket positivt med.
 
 
Här har vi en bild jag lånat från Olivia på hennes häst Maddes ena bakhov. Syns inte den enorma skillnaden då? Här har vi istället en stark hov med en bred stråle med ordentlig markkontakt som då får agera stötdämpande precis som det är meningen att den ska. Hoven är inte lika avlång här när den är vidare baktill, utan här får den istället en rundare form. Först när jag såg Olivias hästars hovar vart jag helt chockad. Jag var ju så van att se smala strålar och avlånga hovar att jag knappt tyckte det såg ut som en hov först. Men nu tycker jag bara det är riktigt vackert att se fina, starka hovar med breda strålar med markkontakt. En fröjd för ögat verkligen.
 
 
För att visa ännu lite tydligare har jag satt in de två bilderna jag redan visat, in i den översta bilden. Dessa två hovar är ju nästintill identiska med ritningen. Då ser man att de stämmer in rätt bra på beskrivningen faktiskt.
 
Det är synd att de är få som vet hur en hov faktiskt kan se ut. Många vet ju hur hoven ser ut om den har någon sjukdom som går att sätta diagnos på men i övrigt är det allt för ovanligt att folk vet hur en fullt frisk hov faktiskt ser ut. För bara för att hoven inte har något satt diagnos av en veterinär så behöver inte det alltid betyda att hoven är frisk och fungerar som den ska. Vi är rätt duktiga på att se de sjukdomarna som kan synas utanpå men när det kommer till det övriga verkar det råda lite kunskapsbrist. Och det är ju därför jag skriver det här inlägget, för jag vill att folk ska lära sig mer om hovar och hur man ser till att hästen får friska hovar. Dagens traditionella hovvård kan behöva en liten spark i rätt riktning faktiskt. 
Kommentarer
Emilia

Grymt bra skrivet! Jag har haft min häst barfota i ett halvår och suger åt mig all kunskap jag kan få. Lärde mig mycket av det här inlägget, tack!

Gillar skarpt dina faktainlägg då dem är lätta att förstå samt att man alltid lär sig något nytt. Fortsätt så!:)

Svar: Gud, tack så hemskt mycket verkligen! Vad glad jag blir. :'D
Sofia Krantz

Datum: 2014-08-06 Klockan: 17:14:41 Blogg/hemsida: http://missemli.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: